تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه

اگر تمایل به تحصیل در فرانسه دارید، اگر میخواهید از شرایط تحصیل درفرانسه ، مدارک مورد نیاز تحصیل در فرانسه ،ویزای تحصیل در فرانسه ،مدت زمان تحصیل درفرانسه ،و زبان مورد نیاز تحصیل درفرانسه ، مطلع شوید، باید واجد شرایط لازم باشید. البته دلسرد نشوید! این شرایط پیچیده تر از شرایط موجود در کشور خود شما نیست. فراموش نکنید که وکلا و کارشناسان مجرب موسسه MIE درهر زمان آماده کمک به شما هستند.شما عزیزانی که مایل به تحصیل درفرانسه هستید ، میتوانید با مطالعه این مقاله به اطلاعات خود در زمینه تحصیل در فرانسه  تکمیل نمایید.

 

ویزای دانشجویی فرانسه

در مورد اینکه به کدام نوع ویزای دانشجویی برای تحصیل در فرانسه نیاز دارید، اطلاعات کسب کنید و در یک دوره کوتاه یادگیری زبان فرانسه شرکت کنید. ممکن است برای تحصیل در فرانسه بسته به ملیت و وضعیت خود نیاز به اخذ ویزای فرانسه داشته باشید. با توجه به رشته تحصیلی و مدت اقامت شما در فرانسه روش های مختلفی برای ارائه درخواست وجود دارد. این روند برای دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع مختلف، ثبت نام در دوره های کوتاه مدت و یا شرکت در کلاس زبان فرانسه عملی است.

دانشجویان از اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس

اگر از اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس به قصد تحصیل در فرانسه به این کشور وارد شوید، پس از پذیرش در یکی از دانشگاه های فرانسه نیاز به گذرنامه معتبر یا کارت شناسایی معتبر دارید. اطلاعات بیشتر را می توانید از دانشگاه یا مدرسه محل تحصیل خود کسب کنید.

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا / سوئیس

 

انواع مختلف ویزای دانشجویی در فرانسه

 

ویزای دانشجویی اقامت کوتاه مدت شنگن

شما می توانید به فرانسه آمده و تا سه ماه بر اساس این ویزا و بدون نیاز به ویزای اقامت تحصیل کنید. این گزینه برای کسانی که در دوره های زبان و یا دیگر دوره های کوتاه مدت ثبت نام می کنند، مناسب است. صدور این ویزا رایگان است و قابل تمدید نیست.

ویزای شرکت در آزمون ورودی

شما با این ویزا می توانید به فرانسه آمده و در امتحان ورودی یک موسسه آموزش عالی شرکت کنید. در صورت قبولی می توانید به طور مستقیم به حوزه اداری محل زندگی خود در فرانسه برای اجازه اقامت یک ساله قابل تمدید درخواست دهید.

ویزای اقامت بلند مدت موقت

این ویزا به شما امکان تحصیل در فرانسه به مدت سه تا شش ماه بدون نیاز به اجازه اقامت می دهد. این ویزا قابل تمدید نیست.

ویزای اقامت بلند مدت

اگر قصد تحصیل برای بیش از شش ماه دارید، باید برای این نوع ویزا درخواست دهید. از سال ۲۰۱۳، این نوع ویزای تحصیلی، (که اجازه اقامت هم هست) در طول دوره تحصیلی شما در فرانسه اعتبار دارد: سه سال برای مقطع کارشناسی، دو سال برای مقطع کارشناسی ارشد و چهار سال برای مقطع دکترا:  ویزای اقامت بلند مدت به عنوان اجازه اقامت عمل می کند و VLT-TS نامیده می شود.

ویزای اقامت بلند مدت VLS-TS برای همه دانشجویان بین المللی (به جز متقاضیان الجزایری که به آن نیاز ندارند) که مایل به ثبت نام در یک دوره آموزشی در موسسات آموزش عالی فرانسه باشند، صادر می شود. باید اطلاعاتی در مورد سوابق علمی خود، مهارت در زبان فرانسه و منابع مالی کافی ارائه دهید (حدود ۶۱۵ یورو در هر ماه).

در بدو ورود خود به فرانسه به باید دفتر مهاجرت فرانسه (OFII) مراجعه و گواهی رسمی صادر شده در سفارت کشور خود را ارائه دهید، و احتمالاً باید تحت معاینه پزشکی قرار گرفته و ۵۸ یورو هزینه تمبر مالیاتی پرداخت کنید. برخی دانشگاه ها با OFII توافقنامه ای دارند که به موجب آن شما می توانید این کار را به جای مراجعه به OFII از طریق دانشگاه انجام دهید.

ویزای بورس تحقیقاتی اقامت بلند مدت

اگر مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر دارید و قصد آمدن به فرانسه برای شرکت در پژوهش و یا آموزش در سطح دانشگاهی دارید، دانشگاه می تواند برای شما ویزای تحقیقاتی اقامت بلند مدت  VLS-TS اخذ کند. به این منظور شما نیاز به تاییدیه موسسه دارید شامل شرح پژوهش و مدت زمان آن، که باید از طرف حوزه اداری محلی شما مهر شوند. سپس گواهی را همراه با درخواست ویزا به سفارت کشور خود ارائه دهید.

همانند ویزای اقامت طولانی مدت عادی، شما باید در بدو ورود خود به فرانسه به OFII گزارش دهید. دو ماه قبل از انقضای ویزا باید برای اجازه اقامت یک تا چهار ساله درخواست دهید. با این ویزا، اعضای خانواده (همسر و فرزندان خردسال) به طور خودکار از حق اجازه اقامت برخوردار می شوند.

در برخی موارد نیاز است ابتدا در سایت CampusFrance، آژانس ملی فرانسه برای آموزش عالی و دانشجویان بین المللی، به منظور ارائه درخواست پذیرش ثبت نام کنید و ویزای دانشجویی خود را از طریق روش CEF دریافت کنید. شما می توانید برای اطلاع از اینکه در روند درخواست خود به این کار نیاز دارید به سایت CampusFrance مراجعه کنید. در غیر این صورت، باید برای دوره تحصیلی مورد نظر خود از طریق وب سایت دانشگاه درخواست دهید، و ویزای خود را در سفارت یا کنسولگری فرانسه در کشور خود دریافت کنید.

در صورتی که شما بخشی از یک برنامه مبادله دانشجو هستید، در یک موسسه آموزشی فرانسه به عنوان یک دانشجوی مستقل ثبت نام نموده اید، و یا بخشی از یک برنامه سازماندهی شده توسط موسسه ای در کشور خود می باشید، باید مدارک زیر را به کنسولگری ارائه دهید:

گواهی ثبت نام یا پذیرش نامه رسمی حاوی مشخصات کامل شما، مشخصات نهاد آموزشی در فرانسه و تاریخ شروع و پایان دوره تحصیلی.

اثبات این که شما منابع مالی کافی (در حال حاضر ۶۱۵ یورو در ماه) دارید، برای مثال، تاییدیه بانک، نامه ضامن و یا اطلاعیه کمک های مالی از یک منبع رسمی.

بلیط / رزرو هواپیما که نشان دهنده تاریخ خروج و یا بیانیه دستنوشته خود شما همراه با تاریخ خروج تعیین شده باشد.

گواهی بیمه خدمات درمانی با حداقل پوشش ۳۰،۰۰۰ یورو.

گواهی این که شما محل اقامت خود را تعیین نموده اید. اگر شما در محوطه دانشگاه و یا مسکن دانشجویی اقامت دارید، پس باید نامه رسمی دانشگاه یا کالج را ارائه دهید. اگر با خانواده یا دوستان خود زندگی می کنید، به گواهی هیئت مدیره شهرداری آن منطقه نیاز دارید.

 

 

کار ضمن تحصیل

به عنوان دانشجوی بین المللی می توانید در سال (در حدود ۶۰ درصد از اشتغال تمام وقت برای یک سال) ۹۶۴ ساعت کار با حقوق انجام دهید تا زمانی که اجازه اقامت شما اعتبار داشته باشد. شما همچنین می توانید در دانشگاه و یا دیگر موسسات آموزشی قرارداد کاری یک ساله بین ۱ سپتامبر تا ۳۱ اوت (تا ۶۷۰ ساعت از سپتامبر تا ژوئن و تا ۳۰۰ ساعت از جولای تا آگوست) داشته باشید، به شرطی که این کار تحصیلات شما را تحت تاثیر قرار ندهد.

پس از فارغ التحصیلی

اگر حداقل مدرک کارشناسی ارشد داشته باشید، می توانید برای یک سال دیگر درخواست مجوز اقامت موقت غیر قابل تمدید ارائه دهید، که به شما اجازه کار تا ۶۰ درصد از یک هفته کاری عادی را می دهد. اگر کاری پیدا کنید که حقوق آن حداقل ۱٫۵ برابر حداقل دستمزد باشد، می توانید به حوزه ادرای محل زندگی خود برای تغییر وضعیت خود از دانشجو به شاغل و اجازه کار تمام وقت مراجعه کنید.

دانشجویان دیگر نیز می توانند در چند زمینه محدود کار کنند (برای مشاهده فهرست به روز مشاغل به سایت CampusFrance مراجعه کنید) که ابتدا باید قرارداد خود را با کارفرما قبل از شروع کار ارائه دهید.

پس از فارغ التحصیلی، می توانید به مدت یک سال در فرانسه اقامت داشته و برای شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود جستجو کنید. پس از یافتن شغل باید برای اجازه کار درخواست دهید و نامه کارفرمای آینده خود را در تایید موقعیت خو را ضمیمه کنید، و پس از آن برای اجازه اقامت درخواست دهید.

شما دوست عزیز اگر  سؤالی در زمینه تحصیل درفرانسه دارید و میخواهید از چگونگی و شرایط تحصیل در فرانسه  اگاه شوید مشاوران موسسه MIE  آماده پاسخگویی به سؤالات شما هموطنان عزیز در رابطه با تحصیل در فرانسه میباشند.

 

سمیرا یاوری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *