اخذ تابعیت هلند

 اخذ تابعیت هلند

در مقاله ذیل به موضوع اخذ تابعیت هلند خواهیم پرداخت ، سعی بر این است که شرایط اخذ تابعیت هلند و طرق های مختلف اخذ تابعیت هلند را بازگو کرده و برای شما دوستان اطلاعاتی مختصر و مکفی در باب اخذ تابعیت هلند در اختیار قرار دهیم . ممکن است سوالات زیادی در خصوص با اخذ تابعیت هلند برای شما پیش آمده باشد . امید بر این است که با مطالعۀ متون زیر تا حدودی به پاسخ سوالات خود دست یابید .
در ابتدا جهت اخذ تابعیت هلند باید اقامت MVV اخذ نموده تا اجازه ی ورود به این کشور را کسب کنید، سپس می توانید از طریق های مختلف که برایتان بازخواهیم گفت، جهت پاسپورت این کشور اقدام فرمایید . در نتیجه باید قبل از اخذ تابعیت هلند ، اقامت کشور هلند را اخذ نمایید.
براى اخذ تابعیت هلند، با توجه به شرايط هر فرد به طور جداگانه مدارك و شرايط لازم جهت درخواست تابعیت فرق ميكند .
در صورتی که واجد شرایط اخذ تابعیت هلند نمی باشید شما می توانید برای اقامت دائم هلند یا اروپا اقدام کنید . متقاضیانی که عضوی از خانواده ی آنها ساکن هلند می باشد یا خود متقاضی مدت زمان ۳ یا ۵ سال (حتی در برخی موارد کمتر از این مدت زمان) در کشور هلند زندگی کرده است ، واجد شرایط اخذ تابعیت هلند می باشند . این افراد اجازه ی کار در این کشور را دارند، با این تفاوت که حقوق دریافتی آنها نسبت به افرادی که تبعه ی هلند می باشند کمتر است.

 

اقامت دائم در مقایسه با تابعیت هلند

هم با تابعیت در هلند و هم با اقامت دائم در هلند شما می توانید به طور نامحدود در این کشور زندگی کنید، با وجود آنکه اقامت دائم هلند باید هر ۵ سال یکبار تمدید گردد. همانند تابعیت هلندی ، با اقامت دائم هلندی شما اجازه دارید که به طور آزاد در بازار کار هلند مشغول شوید، به این معنی است که دیگر شما نیاز به اخذ مجوز کار نخواهید داشت. به طور مسلم فقط یک تبعه ی هلندی می تواند از حقوق اجتماعی و شهروندی هلند برخوردار شود.

چگونگی اخذ تابعیت هلند

دو راه اصلی برای به دست آوردن اخذ تابعیت هلند وجود دارد :
– روال اعطا یا پذیرش تابعیت
– روال اختیاری
در صورتی که پدر و مادر شما (شامل فرزند خواندگی و تولد فرزند در کشور دیگر) یا یکی از اعضای خانوادیتان ساکن هلند باشد یا خود شما متولد هلند باشید و اگر واجد شرایط IND باشید می توانید برای تابعیت هلند اقدام فرمایید.

روال اختیاری اخذ تابعیت هلند

این روش ساده ترین راه اخذ تابعیت است، بنابراین در ابتدا بهتر است بررسی کنید آیا واجد شرایط تابعیت هلند می باشید یا خیر . درخواست تابعیت هلندی از این طریق شامل مزایایی می باشد همچون :
– نیازهای کمتری برای درخواست وجود دارد
– این روند معمولا سریعتر انجام می شود، پذیرش برای ۳ ماه به جای یک سال
– هزینه ها ارزانتر از پذیرش تابعیت می باشد
جهت درخواست، شما باید ابتدا یک سند معتبر اقامت اختیار کنید، سپس باید به یکی از دسته های زیر تعلق داشته باشید :
– باید اکثر عمر خود را در خاک هلند سپری کرده باشید.
– اگر بیش از ۶۵ سال سن دارید، باید ۱۵ سال در هلند زندگی کرده باشید.
– ۳ سال با فردی که تبعه هلندی محسوب می شود ازدواج کرده باشید.
– یکی از والدین شما یا قیم قانونی شما باید حداقل مدت زمان ۳ سال قبل از درخواست شما در هلند زندگی کرده باشد.
روش اختیاری معمولا حدود ۳ ماه طول می انجامد.

روال پذیرش تابعیت

روش دیگر اخذ تابعیت، درخواست پذیرش تابعیت می باشد. مجددا شما باید یک سند معتبر اقامت در اختیار داشته باشید، همچنین باید شرایط ذیل را داشته باشید :
– باید بزرگسال باشید (سن بالای ۱۸ داشته باشید)
– مدت زمان ۵ سال به طور مداوم با داشتن مجوز معتبر اقامت یا ۱۰ سال که ۲ سال آخر آن به طور مداوم بوده است در هلند زندگی کرده باشید و یا ۳ سال با فردی که شهروند هلندی محسوب می شود ازدواج کرده باشید.
– به اندازه ی کافی با شرایط و قوانین کشور هلند آشنایی پیدا کرده باشید و به زبان هلندی تسلط داشته باشید، به طوری که در آزمون اخذ گواهی سطح A2 را کسب نمایید ( اگر دارای مدرکی از زبان هلندی هستید از این شرط معاف خواهید شد )
– در طی ۴ سال گذشته، محکوم به بازداشت و مجازات مالی ( بیش از ۸۱۰ یورو ) نداشته باشید.
– باید تابعت فعلی خود را رد کنید تا تابعیت هلندی شما باطل نشود.
– باید دارای یک مجوز اقامت دائمی یا اقامت موقت معتبر (پیوستن به یک خانواده هلندی) باشید.
درخواست های پذیرش تابعیت معمولا حدود یک سال طول می کشد.

مدارک کورد نیاز جهت درخواست تابعیت هلند

 

  • گذرنامه معتبر (پاسپورت)
  • مجوز اقامت در هلند
  • شناسنامه (در صورت داشتن فرزند، شناسنامه فرزندان)
  • مدرک گواهی ازواج (در صورت متاهل بودن)
  • گواهی تلفیق مدنی یا سایر گواهی نامه

تابعیت هلند برای کودکان

پیرو اخذ تابعیت هلند،اگر فرزند بالای ۱۶ سال دارید که ۳ سال گذشته را به طور متوالی در هلند زندگی کرده است و دارای اقامت معتبر می باشد، می تواند از طریق پذیرش تابعیت، تابعیت هلندی را اخذ نماید. به محض این که به سن ۱۸ سالگی رسید باید درخواست تابعیت بدهد.
ممکن است وقتی فرزند ۱۷ ساله که قبل از تایید شدن تابعیت به سن ۱۸ سالگی میرسد، درخواست وی رد شود، زیرا مدت زمانی که طول می کشد تا درخواست بررسی شود حدود یک سال طول می کشد.

مراسم اخذ تابعیت

با توجه به قوانین و مقررات مربوط به اخذ تابعیت هلند،در صورتی که درخواست شما موفقیت آمیز باشد، به محض شرکت کردن در مراسم پذیرش تابعیت، تبعۀ هلندی محسوب خواهید شد.
در نتیجه تمام حقوق تبعه ی هلندی شامل شما خواهد شد و لزوما باید پایبندی خود به قوانین دولت هلند به طور رسمی را اعلام فرمایید.
شرکت در مراسم تابعیت هلند الزامی می باشد و در صورتی که شرکت نداشته باشید باید مجدد برای درخواست تابعیت اقدام نمایید. بعد از مراسم تابعیت شما اجازه دارید جهت اخذ گذرنامه ی هلندی، درخواست دهید.

نتیجه اخذ تابعیت هلند

پس از اخذ تابعیت شما در سیستم BRP به عنوان تبعه ی هلندی ثبت خواهید شد، سپس می توانید گذرنامه ی هلندی اخذ نمایید و برای شرکت در پارلمان حق راًی خواهید داشت. با این تفاصیل می توانید آزادانه به سراسر اروپا و عضو اتحادیه شنگن سفر کنید.

 درخواست تجدید نظر برای افرادی که تقاضای آنها رد شده است

در صورتی که درخواست شما رد شود، می توانید جهت تجدید نظر به IND اعتراض خود را وارد کنید.

همانطور که در متون بالا ذکر شد نتیجه گرفتیم که جهت اخذ تابعیت هلند باید تمام قوانین مربوط به اخذ تابعیت هلند را به طور دقیق مورد بررسی قرار داده تا این درخواست در مسیری درست و قانونی انجام گیرد. به شما توصیه می شود برای کسب اطلاعاتی بیشتر در زمینه اخذ تابعیت هلند با موسسات حقوقی معتبر و وکلای مهاجرتی که مسلط به قوانین کشور هلند می باشند به عمل آورید.

 

نگارنده : نگار فاضل

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *