تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان

امروزه تحصیل در مجارستان یکی از انتخاب های دانشجویان برای تحصیل خارج از کشور است. به جهت فضای علمی موجود در مجارستان و سیاست های پذیرش دانشجوی بین المللی در این کشور، افراد زیاد متقاضی تحصیل در مجارستان اند. از این رو داشتن اطلاعات در خصوص نحوه پذیرش گرفتن از مراکز آموزشی مجارستان، آگاهی از هزینه های تحصیل در مجارستان،‌ فرایند صدور ویزای دانشجویی و آثار تحصیل در مجارستان جزو مقدمات مهاجرت از طریق تحصیل به مجارستان می باشد. با توجه به جزئیات قانونی موجود در مسیر اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی مجارستان بهتر آن است که از راهنمایی کارشناس متخصص این حوزه و وکیل مهاجرت به مجارستان استفاده کنید تا در طی انجام مراحل مهاجرت به مجارستان به مشکل برنخورید. وکیل مهاجرت به مجارستان با آگاهی از قوانین مجارستان در خصوص فرایند قانونی اخذ اقامت از طریق تحصیل در مجارستان شما را در این مسیر راهنمایی خواهد نمود.

مجارستان کشوری در قلب اروپا که از جهات مختلف با کشورهای اتریش، اسلواکی، اسلونی، رومانی و اوکراین همسایه است، وسعت مجارستان ۹۳ هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از ۱۰ میلیون نفر است. پایتخت این کشور بوداپست یکی از زیبا ترین شهرهای اروپا می باشد. در طی ده سال گذشته بیش از ۱۷ هزار دانشجوی بین المللی در دوره‌های مختلف آموزشی در مجارستان شرکت کرده اند و از کالج ها و دانشگاه های این کشور فارغ التحصیل شده اند. آموزش عالی در مجارستان طی سالیان اخیر اعتبار بزرگی در سطح اروپا و جهان به دست آورده است و به طور فزاینده ای به مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان مخصوصاً برای تحصیل در رشته های پزشکی تبدیل شده است

مجارستان یکی از محبوب ترین کشورها در حوزه های پزشکی دندانپزشکی دامپزشکی و داروسازی است و طرح ها و دانشگاه های مختلفی در این حوزه‌ها برای دانشجویان بین المللی ایجاد شد است. سطح بالای آموزش و اعتبار مدارکی که از دانشگاه های مجارستان در حوزه پزشکی صادر می‌شود باعث شده است که متقاضیان این رشته از سراسر جهان به این کشور مهاجرت نمایند. مدارک صادره از دانشگاه های مجارستان در حوزه های پزشکی توسط سازمان جهانی بهداشت WHO و توسط تمامی کشورهای حوزه تحادیه اروپا قابل قبول است مدارس در مجارستان به طرز گسترده ای دوره‌های یا پزشکی را هم به زبان انگلیسی و هم به زبان های دیگر مثل آلمانی ارائه می‌کنند بعضی از کشورهایی که دانشجویان آنها برای تحصیل در مجارستان به این کشور می‌آیند عبارتند است آلمان نروژ کانادا چین ایران و غیره

برخی از دانشگاه های مجارستان از حیث اعتبار و رتبه بندی جزو دانشگاه های برتر جهان به شمار می روند از جمله این دانشگاه های می توان به دانشگاه های کاروینوس بوداپست،‌ دانشگاه دبرسن(۷۰۰)، دانشگاه سگد (۵۵۰ در جهان) اشاره نمود.

شرایط لازم برای تحصیل در مجارستان

برای ورود به دانشگاه یا دوره‌های کالج در مجارستان دانش آموزان و دانشجویان  می بایست دوره چهارساله دیپلم دبیرستان را تکمیل نمایند و ریزنمرات این دوره ها و مدارک به زبان مجارستانی یا به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد. بعضی از دانشگاه‌های یا کالج ها ممکن است علاوه بر مدارک مذکور از دانشجو آزمون ورودی اخذ کنند برای اینکه دانش آموزان دوره های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی بگذرانند می‌بایست مهارت های زبانی خود را به اثبات برسانند به این منظور حداقل نمره زبان برای ورود به دانشگاه برای دوره های لیسانس عبارتند از IELTS 5_6 یا TOEFL 60_80 برای ورود به دوره های کارشناسی ارشد نیز نیاز است که دانشجو نمره زبان بین IELTS 5.5_6.5 یا TOEFL 70_90 ارائه نماید همچنین برای دوره های بالاتر نمره زبان بیشتری مورد نیاز خواهد بود. علاوه بر این دانشجویان دوره دکترا نیز می بایست با تاییده از اساتید دانشگاه مقصد پذیرش اخذ نمایند.

 

شرایط اخذ ویزای دانشجویی در مجارستان

دانشجویان بین‌المللی که قصد دارند بیش از ۹۰ روز متوالی در مجارستان اقامت داشته باشند و کسانی که شهروند یا اتباع اتحادیه اروپا و حوزه شنگن نیستند برای اخذ ویزای تحصیلی بلندمدت می بایستی مراحل زیر را انجام دهند:

پیش از هر چیز نیاز است شما به عنوان یک متقاضی تحصیل در مجارستان پذیرش از دانشگاه مجاز در مجارستان را داشته باشید. تنها می‌توانید از طریق سفارت و کنسولگری مجارستان در کشور متبوع خود یا کشوری که در آن اقامت دائم دارید اقدام نمایید فرایند ویزا و پردازش و بررسی آن معمولاً یک ماه به طول می انجامد.

مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی در مجارستان عبارت است از

  • گواهی اثبات پرداخت هزینه تحصیل
  • نامه پذیرش دانشگاه با توجه به درخواست پذیرش
  • پاسپورت معتبر تا ۶ ماه از تاریخ ورود به مجارستان
  • دو عکس پاسپورت که ظرف ۶ ماه گذشته گرفته شده باشد
  • گواهی بیمه سلامت
  • گواهی رزرو خوابگاه یا آدرس محل اقامت در مجارستان
  • اثبات منابع مالی کافی برای پوشش هزینه های زندگی در قالب حساب بانکی به مدت ۶ ماه

هزینه های تحصیل در مجارستان

هم از نظر شهریه و هم از نظر هزینه های جاری زندگی مجارستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی غربی بسیار مقرون به صرفه تر است. هزینه های شهریه های دانشگاه ها بسته به نوع کالج یا دانشگاه و دوره ها و طرح هایی که دانشجویان در آن شرکت می کنند متفاوت است. معمولاً رشته های پزشکی و دندانپزشکی جزو رشته های گران قیمت به شمار می‌آیند و شهریه آنها به طور معمول سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار یورو خواهد بود اما در مورد سایر رشته های دیگر شاید هزینه های تحصیل نزدیک به ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو در سال باشد. به علاوه برای پرداخت شهریه های دانشگاه دانشجویان می بایستی هزینه های جانبی را هر سال به ثبت نام اختصاص دهند که این هزینه به‌طور میانگین سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو خواهد بود.

هزینه های زندگی نیز بستگی به نوع زندگی و مخارج خود شخص دارد اما به طور میانگین برای زندگی دانشجویی در بوداپست تقریباُ ۷۵۰  نا ۸۰۰ یورو در ماه هزینه، اعم از اجاره مسکن، هزینه خورد و خوراک، هزینه ی نقل و انتقال و رفت و آمد، هزینه بیمه، هزینه لوازم و کتب تحصیلی و بخش کوچکی نیز هزینه تفریح و سرگرمی خواهد بود. لازم به ذکر است که دانشجویان دوره کارشناسی ۱۰ ساعت در هفته حق کار دارند و این موضوع در مورد دانشجویان کارشناسی ارشد ۲۰ ساعت در هفته است. بعلاوه بورسیه های تحصیلی نیز روشی برای پوشش بخش قابل توجهی از هزینه های دانشجویان برای تحصیل در مجارستان خواهد بود. در زیر به برخی از عناوین بورسیه های تحصیلی متعلق به دانشجویان بین المللی اشاره خواهیم نمود.

بورسیه تحصیلی Erasmus

طرح بورسیه تحصیلی Stipendium Hungaricum

بورسیه تحصیلی دولتی مجارستان برای دانشجویان بین المللی

همچنان که مطالعه فرمودید برای تحصیل در مجارستان می بایست فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه و اخذ ویزای دانشجویی از سفارت با موفقیت طی شود.. تحصیل در مجارستان در کنار سایر طرق مهاجرت به این کشور مثل سرمایه گذاری در مجارستان و یا اخذ اقامت کاری در مجارستان از روش های اخذ اقامت و نتیجتاً تابعیت است. تجربه نشان داده است متقاضیانی که از وکیل مهاجرت به مجارستان در خلال این فرایند مشورت اخذ می کنند نهایتاً در زمان کوتاه تر و با درصد خطای کمتری به نتیجه مطلوب خود می رسند و از این رو مشاوره با متخصصین مهاجرت به مجارستان و تکمیل اطلاعات دراین خصوص را به شما پیشنهاد می کنیم.

نگارنده: فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *