ویزای تحصیلی استرالیا

ویزای تحصیلی استرالیا

استرالیا به علت جایگاه بالای علمی این کشور مقصد دانشجویان بسیاری است از این رو آگاهی از مقررات ویزای تحصیلی استرالیا حائز اهمیت بالایی است. در این مقاله به بررسی چگونگی اخذ ویزای تحصیلی استرالیا خواهیم پرداخت همچنین مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی استرالیا و زمان بندی اخذ ویزای تحصیلی استرالیا عنوان خواهد شد. ویزای تحصیلی استرالیا در مقایسه با ویزاهای تحصیلی سایر کشورهای جهان مزیت هایی دارد که در بررسی مقایسه ای نمود پیدا می کند. پیشنهاد می شود دانشجویانی که قصد دارند در کشور استرالیا ادامه تحصیل دهند و از این طریق اقامت دائم استرالیا را اخذ نمایند از تخصص و تجربه وکیل مهاجرت به استرالیا استفاده نمایند و ضمن تکمیل اطلاعات در خصوص اخذ ویزای تحصیلی استرالیا و همچنین بورسیه تحصیلی در استرالیا و سایر مسائل مرتبط با مهاجرت تحصیلی به استرالیا مثل هزینه تحصیل در استرالیا، قوانین استرالیا در خصوص سایر طرق مهاجرت و اخذ اقامت این کشور، مثل اقامت کاری استرالیا یا اقامت از طریق سرمایه گذاری در استرالیا یا حتی اخذ اقامت از طریق ازدواج با اتباع استرالیا نیز آگاهی لازم را کسب نمایند‌.

تحصیل در استرالیا یکی از ساده ترین راه هایی است که دانشجویان کشورهای دیگر می توانند از طریق آن اقامت و تابعیت استرالیا را اخذ نمایند به این ترتیب که هر شخصی که بتواند از دانشگاه های این کشور فارغ التحصیل بشود به مدت ۲ سال اضافه مجاز به اقامت در استرالیا و تبدیل اقامت خود به اقامت کاری است. در ادامه روش ها و فرایند اخذ ویزای تحصیلی استرالیا را مرور خواهیم نمود.

دولت استرالیا در اول جولای سال ۲۰۱۶ یک چارچوب مخصوص با عنوان SSVF برای ویزای دانشجویی تعریف نموده است. بر اساس این قواعد تمام درخواست های ویزای دانشجویان بین المللی باید بصورت آنلاین و ایجاد حساب کاربری در وب سایت مربوطه صورت بگیرد. اما ویزای معرفی شده در قوانین استرالیا در زیر گروه ۵۰۰ تعیین شده است. تمام انواع تحصیل قید شده در لیست زیر جزو مواردی است که ویزای دانشجویی به آن تعلق می گیرد:

  • دوره های مستقل زبان (دوره های فشرده زبان انگلیسی برای دانشجویان خارجی) ELICOS
  • دوره های تحصیلی در مدارس (ابتدائی و متوسطه)
  • برنامه تبادل متوسطه
  • آموزش های فنی و حرفه ای VET
  • آموزش عالی و دانشگاه
  • دوره تحقیقی پژوهش و کارشناسی ارشد
  • دوره های بدون مدرک
  • دوره های آموزشی ویژه مخصوص دانشجویان وزارت امور خارجه و وزارت دفاع

ویزای دانشجویی به دانشجو اجازه می دهد به صورت تمام وقت در مراکز معتبر استرالیا تحصیل نماید. شما باید برای اخذ این ویزا قبلاً پذیرش یک مرکز آموزشی را گرفته باشید همچنین اگر زیر ۱۸ سال سن دارید باید وضعیت حمایت مالی خود طی یک سال تحصیل و زندگی در استرالیا را نشان دهید. با استفاده از این ویزا اعضای واجد شرایط خانواده نیز می توانند به شما ملحق شوند. مدت اعتبار ویزا معادل زمانی است که دوره تحصیلی شما به طول خواهد انجامید. هزینه انجام درخواست شما ۵۵۰ دلار استرالیا می باشد و به میزان هر نفر همراه (زیر ۱۸ سال ۱۳۵ دلار و بالای ۱۸ سال ۴۱۰ دلار) از شما اخذ خواهد شد.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا

پیرو اخذ ویزای تحصیلی استرالیا، در این بخش می پردازیم به مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا:

 

  • نامه پذیرش ثبت نام یا CoE از مراکز معتبر و واجد شرایط در هر دوره ای که فرد متقاضی شرکت در آن است.
  • دانشجویانی که زیر ۱۸ سال سن دارند باید وضعیتی رفاهی خود را از طریق فرم ۱۵۷N اعلام کنند و یک نفر را به عنوان سرپرست قانونی خود معرفی نمایند شخص مذبور باید اقامت در استرالیا را داشته باشد.
  • قصد دانشجویان برای ورود به استرالیا و تحصیل موقت در این کشور باید واقعی باشد و افسر ویزا هر شخص را با توجه به وضعیت منحصر به فرد خود فرد بررسی می نماید. طی این بررسی سابقه مهاجرت فرد، وضعیت سرپرست شخص متقاضی و سایر ویژگی های وی ارزیابی می شود.
  • ارائه مدرک زبان مناسب برای فرایند ویزا جزو الزامات این مرحله است و چنانچه شما پذیرش از مراکز ذکر شده در بخش اول داشته باشید یا ۵ سال اخیر تحصیلی خود را در کشورهای استرالیا، بریتانیا، امریکا، کانادا، نیوزلند، آفریقای جنوبی و یا جمهوری ایرلند گذرانده باشید و یا شهروند این کشورها باشید یا مدرک زبان IELTS 5.5 داشته باشید کفایت می کند.
  • هزینه های تحصیل، زندگی، سفر و سایر هزینه ها نیز جزو ملاک های اصلی برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا محسوب می شود و فرد متقاضی باید ادله و شواهدی مبنی بر اینکه می تواند هزینه های فوق الذکر را پرداخت نماید ارائه کند. میانگین هزینه های زندگی یک شخص در استرالیا یکسال ۱۹۸۳۰ دلار، مخارج همسر وی ۶۹۴۰ دلار و هزینه های مربوط به هر فرزند ۲۹۷۰ دلار می باشد. هزینه های تحصیل در استرالیا به این ترتیب است که اگر فرد در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می گیرد باید هزینه یکسال تحصیل را پرداخت نماید. همچنین مبلغ ۲۰۰۰ دلار استرالیا هزینه سفر محاسبه شده است. به طور کلی یک فرد دانشجو باید بتواند سالانه ۶۰ هزار دلار استرالیا برای مخارج تحصیل و زندگی خود در این کشور را تامین نماید.
  • انجام معاینات پزشکی و داشتن بیمه خدمات درمانی نیز از دیگر موارد الزامی برای فرد جهت اخذ ویزای تحصیلی استرالیا است و فرد باید در هنگام مراجعه به سفارت مدارک پزشکی خود را نیز همراه داشته باشد.

این مدارک و سایر مدارک مورد نیاز بعد از اینکه به تایید مقامات بررسی کننده رسید پرونده شخص تشکیل می گردد و برابر قوانین تصمیم در خصوص وضعیت درخواست کننده ۴ هفته به طول خواهد انجامید. هر گونه نقص در پرونده یا وارد کردن اطلاعات اشتباه می تواند روند بررسی را متوقف یا طولانی و بعضاً بر رد شدن ویزای تحصیلی فرد اثر مستقیم داشته باشد. چنانچه ویزای شما رد شود طبق قوانین حق اعتراض ظرف مدت مشخصی را دارید.

به عنوان دانشجوی بین المللی بسته به مقطع تحصیلی شما ساعات مشخصی طی هفته حق کار کردن دارید. البته شما قبلاً مدارکی مبنی بر اینکه تامین هزینه های زندگی و تحصیل در استرالیا برای شما مقدور است ارائه کرده اید و این حالت باید تا پایان تحصیل شما حفظ شود. به طور کلی می توان گفت شما برای هر دو هفته ۴۰ ساعت کاری حق کار کردن دارید این حق با همین کیفیت برای همراهان شما نیز صادق است. چنانچه شما دانشجوی دوره فوق لیسانس باشید همراه شما می تواند بدون محدودیت زمانی مشغول به کار شود. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که همراه شما نیز می تواند برای مدت ۳ ماه تحصیل کند و چنانچه قصد تحصیل بیش از ۳ ماه را داشته باشد باید درخواست ویزای دانشجویی جداگانه تقدیم نماید.

برای تمدید ویزای دانشجویی، متقاضی باید پیش از منقضی شدن مدت اقامت خود مجدداً مدارک اشتغال به تحصیل خود و ادله تمکن مالی و توانایی پرداخت هزینه های جاری زندگی و تحصیل خود را ارائه نماید تا ویزای وی تمدید گرد

همانطور که مطالعه فرمودید در خصوص ویزای تحصیلی استرالیا امید است مطالب طرح شده در این مقاله پاسخ سوالات و ابهامات احتمالی در خصوص ویزای تحصیلی استرالیا را داده باشد. شما میتوانید جهت تکمیل اطلاعات خود در خصوص مهاجرت به استرالیا و اخذ تابعیت استرالیا به کارشناسان و وکیل مهاجرت به استرالیا مراجعه و از جزئیات قوانین اخذ ویزای تحصیلی استرالیا آگاه شوید. آگاهی از فرایند اخذ ویزا از سایر طرق مهاجرتی مثل اخذ اقامت کاری در استرالیا یا ویزای سرمایه گذاری در استرالیا نیز می تواند شما را در خصوص تصمیم گیری هرچه بهتر و منطقی تر در مورد مهاجرت راهنمایی نماید.

نگارنده:فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *