ترک تابعیت انگلستان

ترک تابعیت انگلستان

امروزه بنا به دلایل مختلفی مانند ممنوعیت تابعیت مضاعف، و یا حتی قطع علاقه ی فرد نسبت به کشور متبوع خود ممکن است افراد به دنبال ترک تابعیت کشور خود باشند. به طور مثال ممکن است فرد در جهت اخذ تابعیت کشور دیگری اقدام به ترک تابعیت انگلستان کند. و قطعا ترک تابعیت انگلستان دارای آثار حقوقی خاص خود خواهد بود و از سوی دیگر ترک تابعیت انگلستان مشروط به شرایطی شده است . در این مقاله سعی کردیم تا نکاتی را درباره ی ترک تابعیت انگلستان ذکر کنیم و نیز مراحل ترک تابعیت انگلستان را بررسی کنیم.

نگاه کلی

شما می توانید برای ترک شهروندی بریتانیا و یا ترک وضعیت تابعیت خود در کشور انگلستان اقدام کنید که اگر پذیرفته شود یک بیانیه ترک یا (Declaration of renunciation) دریافت خواهید کرد که نشان می دهد شما دیگر انگلیسی نیستید.

شما ممکن است بخواهید برای تبدیل شدن به شهروند یک کشور دیگر که تابعیت دوگانه را اجازه نمی دهد اقدام به ترک تابعیت انگلیسی خود کنید، برای مثال:

شما می توانید موارد زیر را ترک کنید:

  • شهروندی بریتانیا (British citizenship)
  • تابعیت مناطق خارج از کشور بریتانیا (British overseas territories citizenship)
  • شهروندی خارج از کشور بریتانیا (British overseas citizenship)
  • وضعیت سابجکت بریتانیا (British subject status)
  • وضعیت تابعیت (خارج از کشور) بریتانیا (British national (overseas) status)

که البته می توانید در آن واحد بیش از یکی از این ها را ترک کنید.

ترک تابعیت یا وضعیت توسط شما تنها در مورد شما اتفاق می افتد و اثری بر دیگر اعضای خانواده ی شما نخواهد داشت، اگر چه می تواند بر وضعیت هر یک از فرزندان شما در آینده تأثیر بگذارد. و فراموش نکنید که این ترک تابعیت یا وضعیت حق شما برای زندگی و سکونت در بریتانیا را نیزتحت تاثیر قرار خواهد داد.

شرایط ترک تابعیت یا شهروندی انگلستان

شما فقط زمانی می توانید شهروندی بریتانیا و یا وضعیت تابعیت خود را ترک کنید که یکی از موارد زیر در مورد شما قابل اعمال باشد:

  • در حال حاضر شهروندی یا تابعیت کشور دیگری را هم دارید
  • می خواهید شهروندی یا تابعیت کشور دیگری را بعد از ترک شهروندی یا تابعیت بریتانیا به دست آورید.

شما همچنین باید:

  • در سن ۱۸ سالگی و یا بالاتر باشید (مگر اینکه شما زیر ۱۸ سال و متاهل باشید)
  • محجور باشید (و تصمیم گرفته شود که ترک تابعیت به نفع شماست)

درخواست

برای درخواست ترک تابعیت باید  هر دو بخش فرم RN را پر کنید و فرم باید توسط کسی که بیش از ۱۸ سال سن داشته و شما را شخصا می شناسد نیز امضا شود.

فرم دارای دو بخش است: کپی رسمی و کپی متقاضی. اطمینان حاصل کنید که شما پاسخ مشابه و یکسانی را در هر دو داده اید.

شما می توانید از همان فرم برای ترک بیش از یک نوع تابعیت انگلیسی به طور همزمان استفاده کنید، مگر اینکه یکی از آنها تابعیت مناطق خارج از کشور بریتانیا (British overseas territories citizenship) باشد . اگر چنین است، باید دو فرم پر کنید.

محل ارسال درخواست

فرم درخواست، هزینه و هر سند لازم دیگر را باید به آدرس زیر ارسال کنید:

UKVI
Department 1
The Capital
New Hall Place
Liverpool
L3 9PP

جزایر Channel و یا جزیره Manباید درخواست خود را به فرمانداری بدهند ،مناطق خارج از کشور بریتانیا باید درخواست خود را به فرمانداری آن مناطق بدهند،اسناد حمایت کننده ی درخواست باید پاسپورت خود را به عنوان شاهدی از وضعیت شهروندی فعلیتان ارسال کنید. اگر در حال حاضر پاسپورت نداشته باشید، ارسال شناسنامه یا گواهی ثبت نام و اخذ تابعیت نیز امکان پذیر است.

اگر شما شهروندی یا وضعیت خود را از طریق تبار از پدر و مادر یا پدربزرگ و مادر بزرگ خود  (سیستم خون) کسب کرده اید، باید اسناد و مدارکی را ارسال کنید تا موارد زیر اثبات شود:

  • وضعیت شهروندی یا تابعیت آن ها
  • رابطه ی شما با آنها

مدارک مربوط به وضعیت تابعیت آینده

شما باید مدارکی ارسال کنید که بیانگر یکی از موارد زیر باشد:

  • شما شهروندی یا تابعیت دیگری دارید، و یا وقتی وضعیت ترک تابعیت بریتانیا را اعلام کردید خواهید داشت- به عنوان مثال گذرنامه کشورهای دیگر و یا یک بیانیه رسمی از آن کشور که داشتن ملیت و تابعیت شما را در آن کشور تائید کند.
  • در حال تبدیل شدن به شهروند کشور دیگری هستید – این باید یک نامه رسمی از این کشور باشد که بیان کند: به شما تابعیت خود را زمانی که شما شهروندی بریتانیا و یا وضعیت تابعیت بریتانیایی خود را ترک کنید اعطا خواهد کرد.

مدارک و شواهد از ازدواج برای افراد زیر۱۸ سال

اگر شما زیر ۱۸ سال هستید و ازدواج کرده اید باید گواهی ازدواج خود را ارسال کنید.

هزینه

برای درخواست ترک شهروندی بریتانیا، شهروندی خارج از کشور بریتانیا، شهروندی مناطق خارج از کشور بریتانیا ، وضعیت سابجکت بریتانیا، وضعیت فرد محافظت شده انگلیسی یا ملیت بریتانیا (خارج از کشور) مبلغ ۲۷۲ £باید پرداخته شود و برای درخواست متقاضیانی که در انگلستان زندگی می کنند و می خواهند تابعیت مناطق خارج از کشور بریتانیا را ترک کنند و یا شکل دیگری از شهروندی بریتانیا را ترک کنند باید £ ۵۴۴ بپردازند.

نحوه پرداخت

شما می توانید از طریق چک، کارت اعتباری یا کارت بدهی (debit card) پرداخت را انجام دهید – اما باید رسید پرداخت را هم زمانی که درخواست می دهید ضمیمه کنید.

پس از درخواست دادن

اگر درخواست شما موفق باشد به شما یک بیانیه ی ترک (declaration of renunciation) داده خواهد شد که همان فرم درخواست ارسالی شماست که رسما امضا و مهر شده است و زمانی را که تابعیت شما متوقف شده روی فرم خواهند نوشت. اسناد ارسالی شما چه درخواست شما پذیرفته شود و چه رد شود به شما بازگردانده خواهد شد.

محدودیت زمانی برای دریافت تابعیت کشور دیگر

شما مدت ۶ ماه از زمانی که درخواست شما امضا و تائید شد فرصت دارید که تابعیت کشور دیگری را دریافت کنید – در غیر این صورت درخواست شما دیگر معتبر نبوده و شما وضعیت شهروندی یا تابعیت بریتانیایی خود را حفظ خواهید کرد.

در پایان به یاد داشته باشید که قبل از ترک تابعیت انگلستان باید کلیه جوانب و آثار حقوقی آن را بررسی کنید. چرا که دقیقا از لحظه ای که با در خواست شما مبنی بر  ترک تابعیت انگلستان موافقت شود شما دیگر شهروند انگلیسی نبوده و به علت ترک تابعیت کشور انگلستان مانند یک فرد بیگانه قلمداد شده و کلیه حقوق شهروندی خود را در این کشور از دست خواهید داد. در این مقاله سعی شد تا حدودی درباره ی نکات و شیوه ی ترک تابعیت انگلستان بحث شود.

 

نگارنده و مترجم: علی اکبریان

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *