ویزای ازدواج درنروژ

ویزای ازدواج درنروژ

مراحل اخذ ویزای ازدواج درنروژ چگونه است؟برای اخذ ویزای ازدواج در نروژ چه نوع مستنداتی را باید ارائه داد؟شرایط اخذ ویزای ازدواج در نروژ چگونه است؟تفاوت بین ویزای نامزدی و ویزای ازدواج در نروژ با هم چیست؟راه های فراوانی برای مهاجرت درسراسر دنیا وجود دارد که یکی از راه های اخذ اقامت یا تابعیت یک کشور ویزای ازدواج می باشد که با ازدواج با تبعه آن کشور حاصل می شود.نروژ هم یکی از کشورهای ثروتمندو امن دنیا می باشد که هم ویزای ازدواج را وهم ویزای نامزدی را می پذیرد. در نروژ قوانین ویزای ازدواج برای تبعه و افرادی که اقامت دائم می باشند یکسان است و جالب تراینکه زمانیکه یه مقیم دائم نروژی بایک تابعه نروژی ازدواج می کند مثل این است که دوتا نروژی باهم پیوند زنا شویی کرده اند. در ویزای ازدواج،ازدواج کسی که مقیم دائم است یا تابعه نروژ می باشد با شخصی که غیر نروژی است شرایط ومباحث خاص خود را دارد که شرایط اخذ ویزای ازدواج را در سطر های بعد به این موضوع خواهیم پرداخت .

شرایط ویزای ازدواج

طبق قوانین بین الملل زمانی که فردی اقدام به تقاضای اخذ ویزای ازدواج می کند ،سه شرط اساسی ومهم وجود دارد:

۱-اینکه  شخص  ثانی تابعه آن کشور باشد، یعنی اینکه فرد باید شهروند نروژ باشد تا شخص مقابل بتواند اقدام به اخذ ویزای ازداواج نروژ شود .

۲-اینکه فرد ثابت کند که نقاط مشترکی از لحاظ عاطفی با هم دارند وهمدیگر را دوست دارند،یعنی اینکه مستنداتی را ارائه کنند تا برای اخذ ویزاتاثیر گذارباشد مانند:عکس ،فیلم،چت،تلگرام،بلیط سینما و…….

۳-فردی که پذیرنده شخص مهاجر می شود باید تمکن مالیش ثابت شود.یعنی اینکه بتواند بدور از کمک دولت متبوع ،خود شخص قادر باشد که فرد دیگری را درزمینه مالی ساپرت کند

در ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران اگر زن خارجی با مرد ایرانی ازدواج کند از نظر قانون گذارایرانی محسوب میشود.این موضوع در حالی است که ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی متضمن اخذ تابعیت نیست . درمواد ۹۷۷،۹۷۸،۹۷۹،و۹۸۰ به طور واضح.ولی در کشوری مثل  نروژ که ازدواج با تبعه نروژی نیازمند در خواست برای اخذ تابعیت میباشد..

اطلاعات حقوقی در خصوص ازدواج وشروط ضمن عقد ازدواج و اخذ تابعیت یا اقامت درنروژاز طریق ازدواج دارای پیچیدگی ها ی خاص خود می باشد که با تحقیق ومشاوره از طریق موسسات ودفاتر وکالات میتوان به این سوالات جامه عمل پوشاند.

هم فرد تبعه وهم فرد متقاضی برای اخذ ویزای ازدواج بای بالای ۱۸ سال باشند.هیچکدام ازدو طرف نباید متاهل باشند یعنی اینکه مرد هم نباید همسر دیگر داشته باشد.اگر مقیم نروژ نیستید این مدارک الزامی می باشد:
الف)اسنادی که نشان دهد فرد قانوناً اجازه ورود و ماندن در نروژ را دارد.
ب)اسنادی از کشور خودفرد که تایید کند هیچ مانعی برای ازدواج فرد دیگری  وجود ندارد.اسناد باید نباید کپی باشد واصل نشان دادن اسناد الزامیست.فرد متقاضی اخذ ویزا چهار ماه فرصت دارد تا اسناد مربوطه را تحویل دهد.اصل اسناد و ترجمه آنها باید ارائه شود
ج)شناسنامه و یا تمامی مستنداتی را که نام ونام خانوادگی قرد در آن ثبت شده است باید ارائه شود.افرادی را که بیرون از نروژ اقدام به طلاق نموده اند باید قبل از هر حرکتی آن را به فرمانداری مربوطه نروژ ارائه  دهند. به شکلی که قبل از پیش نیاز های لازم برای دادن مجوز قابل بررسی باشد که راه برای اقدام هموار باشد.
مدارک مورد نیاز برای ازدواج در نروژ-اجازه وارد شدن و ماندن.
تمامی افراد مهاجری که درنروژقصد ازدواج دارند به طور حتم باید طبق قانون اجازه ورود وزندگی کردن در نروژرا داشته باشند.
شخص باید اسنادی که اجازه ورود و ماندن به او می دهد را ارائه دهد.این موضوع باید توسط پاسپورت یا دیگر مدارک شناسایی اثبات شود.

ویزای نامزدی

فردباید برای تقاضای خود برای اخذ ویزای ازدواج درنروژ ازطریق کشور خود ومحل زندگی خود اقدام کند.وقتی که پرونده فرد متقاضی در حال بررسی است شخص اجازه ورود به نروژرا ندارد ولی به محض اینکه ویزا را اخذ نماید میتواند به این کشور به طور مکرر رفت و آمد کند وحتی در آنجا  شغل پیدا کند و کار کند. یک سری شرایط برای دریافت واخذ ویزای ازدواج در نروژ وجود دارد:
هر دو شخص مذکور هیچگونه ایرادی از نظر قانونی نداشته باشند. نیت مهمترین رکن در پذیرش ازدواج می باشد یعنی اینکه هر دو فرد مذکورباید قصد ازدواج داشته باشند و به هیچوجه از پیش تعیین شده وصوری نباشد.
فرد مهاجر نباید معذوریتی ویا ممنوییتی بابت ورود به نروژ داشته باشد .
شخصی که فاقد ملیت نروژی  است به قصد ازدواج وارد نروژ شده باشد و نامزد او نروژی باشد.اگر نروژی یا مقیم دایم نروژ نباشد در صورتی می تواند از طریق ازدواج اقامت به دست بیاورد که اعضای خانواده تبعه نروژ باشند یا اقامت دائمی نروژ را داشته باشند.بنابراین افرادی که تصمیم به اخذ این نوع ویزا می کنندباید مطالعه کاملی درمورد ویزای ازدواج داشته باشند واز مشاورین معتبر دراین زمینه اطلاعاتی را کسب نمایند.
مدت و اعتبار ویزای نامزدی سه ماه می باشد وفرد باید قبل از انقضای این مدت کوتاه ازدواج کند وگرنه ویزا باطل می شود.واینطور نیست که فرد دیگر نتواند اقدام به ویزا نماید، فرد باز هم باید برای تمدید این نوع ویزا اقدام نماید.
الزامی است که این دو فرد طی دو سال اخیر با هم ارتباط داشته باشند ،مگر اینکه شرایطی مانند آداب و رسوم مانع این کار شده باشد که در صورت اثبات نیاز به این شرط نیست.
لزومات اولیه زندگی کردن مهیا باشد مانند مسکن حال به صورت اجاره یا خرید خانه و شخص نروژی سالانه۲۵۱۸۵۶ درآمد داشته باشد و در طول این یک سال اخیر هیچگونه کمک ویارانه ایی از دولت متبوع دریافت نکرده باشد.
ازدواج با جدایی عادی یا طلاق از بین می رود.البته در سال های گذشته چون  اکثر اروپاییان مسیحی کاتولیک بودند و ازدواج را ابدی و پایبندی  را مقدس میدانستند،وهرگز دست به طلاق نمی زدند .ولی به مرور زمان قوانین در همین اروپای مدرن تغییر کرد ومانند اکثر کشورها قانون طلاق را پذیرفت.درکل تابعیت از رهگذر اقامت شکل می گیرد ونمو پیدا می کند ومهاجرت از طریق ازدواج هم نمونه ی زنده از این ماجرای مهاجرت است.

در قانون جدیدی که تصویب شده است ازدواج اول به صورت اقامت و سپس تابعیت آن کشور رااخذ می نماید.این در حالی است که ازدواج در ایران به طور مستقیم سبب تابعیت می شود.یعنی اگر شما با یک مرد ایرانی ازدواج کنید سیستم تبدیل تابعیت بوجود می آید و به شکل اتوماتیک فرد تابعیت ایرانی می گیرد. (براساس مستند قانونی بند ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی)

جالب این است که بدانید طبق ماده ۹۸۶ قانون مدنی  می گوید که زن خارجی زمانی که با مرد ایرانی ازدواج می کند ایرانی می شود حال فرض بگیریم شوهر فوت کند ، زن می تواند به تابعیت قبلی خود برگردد،البته اگر فرزند صغیر داشته باشد نمی تواند به تابعیت قبلی خود رجوع کند واگر این کار را بکند باید ظرف یک سال تمامی اموال غیر منقول را بفروشد وترک تابعیت نماید.

نتیجه گیری

پس بنابراین باید طبق مستنداتی که وجود دارد باید بپذیریم که نروژقانون های کثیری را دراین زمینه تصویب کرده است که از صوری بودن واز پیش تعیین شدن بپرهیزندولی کماکان اخذ ویزای ازدواج در نروژ پذیرای سیل عظیمی از متقاضیان این مقوله می باشد.برای فالو شدن بیشتر دراین زمینه یعنی اخذ ویزای ازدواج در نروژ پیشنهاد میکنیم با موسسه MIE ودفاتر وکلاومشاورین ارشد دراین زمینه مشورت وتماس حاصل نمایید.

نگارنده:حامد رضایی نصیری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *