سرمایه گذاری در ایران

سرمایه گذاری در ایران

افراد بسیار زیادی وجود دارند که قصد سرمایه گذاری در کشورهای دیگر را دارند. سرمایه گذاری در ایران هم یکی از موضوعاتی است که افراد به دنبال آن هستند. همانطور که می دانید سرمایه گذاری در ایران مانند کشورهای دیگر محدودیت هایی وجود دارد که شما باید به این محدودیت ها دقت نمایید تا با مشکل روبرو نشوید. سرمایه گذاری در ایران برای افراد زیادی امکان پذیر می باشد اما سوالی که برای افراد در این زمینه مطرح می شود این است که سرمایه گذاری در ایران برای افرادی که تبعه ی کشورهای دیگر هستند امکان پذیر هست؟ مجوزهای اصلی برای سرمایه گذاری در ایران چیست؟ افرادی که قصد ورود و سرمایه گذاری در ایران را دارند، چه مقدار سرمایه باید وارد کشور نمایند؟ اشکالات سرمایه گذاری در ایران چیست؟ و ایا افراد با ورود سرمایه به ایران سود لازمه را کسب می نمایند یا خیر؟ حل و فصل اختلافات در سرمایه گذاری در ایران با چه مرجعی است؟

ما در این مقاله سعی داریم تمامی اطلاعات لازم را جهت سرمایه گذاری در ایران به شما عزیزان ارائه نماییم. همجنین شما عزیزان می توانید برای کامل شدن اطلاعات حقوقی خود از وکلای برگزیده در زمینه سرمایه گذاری کمک بگیرید.

همانطور که می دانید در تمامی کشورها باید در ابتدا هدف اقتصادی به طور کامل مشخص باشد. ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که منظور از هدف اقتصادی چیست؟ ایا کشور ایران هدف اقتصادی خاصی را دنبال می کند؟

در کشور ایران، فردی که قصد سرمایه گذاری دارد، باید هدف اقتصادی خود را با توجه به نیاز کشور مشخص نماید. چرا که هدف کلی از سرمایه گذاری ایجاد مشاغل معتبر و قانونی، ورود سرمایه به کشور جهت سود رسانی و بسیار موارد دیگر می باشد.

افرادی که قصد شروع کار و سرمایه گذاری دارند باید اطلاعات کافی و لازم را جهت شروع کار داشته باشند و تمامی قوانین، مقررات، خطرات، مزایا و معایب را کاملا بررسی نمایند تا بتوانند فرصت های شغلی متفاوت را بر حسب سرمایه ای که وارد کشور می نمایند شناسایی نمایند و پروسه ی موفقی را طی نمایند.

اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمانها و ارگان های پیشرفته ی زیادی وجود دارند که قصد سرمایه گذاری در یک کشور پیشرفته با ۷۰ میلیون جمعیت را دارند که این موضوع یک فرصت ویژه برای افرادی است که می خواهند سرمایه و شغل مورد نظرشان را در کشوری شروع نمایند که افراد زیادی می توانند در این مشاغل مشغول شوند.

سرمایه گذاری برای سرمايه گذاران خارجي در ايران براساس مقرراتی که در حال حاضر وجود دارد امکان پذیر است به طور کلی هر سرمايه گذارخارجي ميتواند جهت عمران و آبادي و انجام فعاليتهاي توليدي در هرزمينه اي که کشور نیاز دارد  اعم از فعالیت های صنعتي، معدني، كشاورزي و خدماتــي اقدامات لازم را انجام دهد و این موضوع کاملا شناخته شده و معتبر می باشد.

ایران رتبه ۶۲ در مجمع اقتصاد جهانی را در بین ایرانیان دارد. سرمایه گذاران در چندین بخش سرمایه گذاری خود را متمرکز کرده اند صنایع نفت و گاز، تولید خودرو، مس ، معدن ، پتروشیمی ، مواد غذایی، و داروها.

در واقع با رونق سرمایه گذاری خارجی در ایران یک مزیت رقابتی بین شرکت های چند ملیتی اتفاق می افتد که از لحاظ تولید و خدمات نقش به سزایی را خواهد داشت.

همیشه این سوال برای افراد ایجاد می شود که ایا علت خاصی جهت قبول سرمایه گذار وجود دارد؟ این سوال چندین وجه دارد که علت اصلی برای فرد افزایش سرمایه است و هدف بعدی از سرمایه گذاری در کشور ایجاد فرصت های شغلی مناسب، توسعه مهارت های خاص در کشور و بسیاری موارد دیگر است.

افراد زیادی وجود دارند که قصد شراکت و سرمایه گذاری در کشور ایران را دارند. موضوع شراکت یک موضوع بسیار مهم و اساسی در کشور می باشد. افرادی که تمایل به سرمایه گذاری دارند باید یک شعبه جدید را در کشور ایجاد نمایند و اجازه ی ایجاد نمایندگی و شعبه ی وابسته را ندارند.

اما به طور کلی سرمايه گذاران خارجي به علت آشنا نبودن با شرايط كار و اقتصاد در کشور، مقررات و ضوابط اداري، شرایط اصلی کار این اجازه را دارند که یک فرد را از کشور به عنوان همکار انتخاب نمایند. ممکن است برای افراد این سوال پیش اید که نقش این فرد به عنوان سرمایه گذار در این سرمایه گذاری چیست؟ ایا فرد باید سهم خاصی در این سرمایه گذاری داشته باشد؟ بهتر است این نگرانی را از خود دور کنید و بدانید این فرد فقط به عنوان یک کارمند مشغول به کار می شود و هیچ سهمی در سرمایه گذاری شما ندارد.

نوعی دیگر از سرمایه گذاری در ایران وجود دارد که افراد می توانند، در سرمایه گذاری های قدیم که در ایران دایر می باشد مشغول به کار شوند راه حل این موضوع خريد بخشي از سهام موجود به قيمت توافقي است که افراد با مشارکت در این سهام می توانند مشغول به کار شوند. راه حل بعدی مشاركت در افزايش سرمايه از طريق پذيره نويسي سهام جديد با استفاده از حق تقدم سهامداران موجود می باشد.

اگر در زمان سرمایه گذاری بین افراد اختلافی ایجاد شود چه کسی یا چه مرجعی اختلاف را حل و فصل می نماید؟ در موارديكه طرف دعوي شركت يا بخش دولتي ايراني باشد ارجاع اختلاف به محكمـه خارجي يا داوري بين المللي با رعایت تثریفات خاص قانونی توسط محاکم دولتی حل و فصل می شود. اما در صورتی که اختلاف بین دو شخص که سرمایه گذاری در ایران را پیگیری می کنند ایجاد شود، ارجاع آن به محاكم داخلي و خارجي يا مراجع داوري بين المللي انجام خواهد گرفت.

البته فرد سرمایه گذار باید دقت کافی و لازم را داشته باشد که تا چه زمان مجوز سرمایه گذاری در ایران را دارد؟ مجوز سرمايه‌گذاري در ايران محدود به مدتي است كه در مجوز صاحب سرمايه اعلام خواهد شد. در صورتی که فرد سرمایه گذار بعد از اتمام زمان اعلام شده از کشور خارج نشود و یا برای تمدید زمان سرمایه گذاری اقدام نکند، مطابق با مقررات قانون و آئيننامه اجراي جلب و حمايت سرمايه‌گذاري خارجي، مجوز مجدد تحصيل نكند، کشور ایران و قانون حمایت از سرمایه گذاران در این کشور از این افراد حمایت نمی کند.

میزان سرمایه ای که فرد سرمایه گذار وارد کشور می نماید کاملا بستگی به هدف اقتصادی او دارد. در واقع همان هدف اقتصادی، میزان سرمایه ی ورودی شما به کشور را نشان می دهد. که اگر هدف اقتصادی فرد قوی باشد می تواند سرمایه ی اولیه ای که وارد کشور شده را افزایش دهد.

به طور کلی در نهایت بهتر است بدانید که اگر سرمايه گذار خارجي پس از صدور مجـوز در مدتی که با توجه به هدف سرمایه گذاری در ایران به آن مهلت داده است، اقدام به ورود بخش مناسبي از سرمايه به كشور ننمايد، سرمایه گذاری او باطل خواهد شد و حق ادامه ی کار و یا حتی تمدید سرمایه گذاری را ندارد.

پس در نظر داشته باشید هدف و سرمایه ای که وارد کشور می نمایید با سود همراه باشد که این سود هم بتواند برای خود سرمایه گذار و هم برای ان کشور بازدهی قابل توجهی داشته باشد.

ارزوسادات نفر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *