تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

تبدیل اقامت به تابعیت سوئد

چگونه اقامت سوئد تبدیل به تابعیت خواهد شد؟ ویزای اقامت سوئد به چه صورت قابل تمدید است؟ برای تبدیل اقامت سوئد به تابعیت فرد چه مدتی باید ساکن سوئد باشد؟ آیا مسافرت فرد به خارج از سوئد تاثیری به تغییر اقامت به تابعیت دارد؟ این مقاله با عنوان تبدیل اقامت سوئد به تابعیت سوئد قصد دارد شرایطی را که یک فرد بعد از اخذ ویزای اقامت سوئد برای تبدیل به تابعیت باید داشته باشد را بررسی کند .

o کسانیکه قصد مهاجرت به کشور سوئد را دارند بر اساس شرایط متفاوتی که دارند وهدفی که از مهاجرت به کشور سوئد در نظر دارند میتوانند یکی از روشهای مهاجرت را بر گزینند و از آن طریق ویزای اقامت به کشور سوئد را بر گزینند و از آن طریق ویزای اقامت کشور سوئد را اخذ بکنند انواع ویزای اقامت به کشور سوئد عبارت است از :

۱)ویزای کوتاه مدت                   ۲)ویزای تحصیل                      ۳)ویزای سرمایه گذاری

۴)ویزای ازدواج                         ۵)ویزای پناهندگی                      ۶) ویزای کار

o مدت اعتبار تمدید ویزای اقامت

  • ویزای کوتاه مدت که منظور دیدار خویشاوندان یا درمان پزشکی و یا کار و کنفرانس کاری اخذ میشود برای مدتی محدود و کوتاه بر اساس تشخیص سفارت سوئد صادر میشود در صورتی که فرد متقاضی درخواست تمدید مدت را داشته باشد اجازه ی اقامت جدیدی صادر میشود که مدت محدودی دارد.
  • ویزای تحصیلی که برای گذراندن دوران تحصیل در مقاطع مختلف صادر میشود محدود به زمان تحصیل است فرد مستقیم بعد از اتمام تحصیل باید به کشورش برگردد. فرد متقاضی بعد از گذراندن مدت زمانی از تحصیل میتواند اقدام به اخذ پیشنهاد کار از طرف کارفرما بکند و همزمان برای اخذ ویزای کار اقدام کند و در این صورت نیازی به ترک کشور سوئد ندارد.
  • ویزای کار حداکثر به مدت دو سال میباشد بعد از ۴۸ ماه اقامت قابل تبدیل به اقامت دائم است. شرایطی که برای تمدید ویزای کار وجود دارد که عبارت است از اینکه در مدت اقامت متقاضی شرایط توافق شده محقق شده باشد و هر ماه ۱۳۰۰۰ کرون درامد داشته باشد و اگر شغل تغییر کرده باشد پیشنهاد کاری جدید باید ارائه شود.
  • پناهندگان در صورت پذیرفته شدن درخواست شان اقامت دائم دریافت خواهند کرد که پس از ۴ سال میتوانند درخواست تابعیت کنند.
  • ویزای ازدواج بعد از دوسال زندگی مشترک تبدیل به اقامت دائم میشود اگر بعد از دو سال جدایی حاصل شود اقامت اعتبار خود را از دست میدهد . اگر جدایی بعد از ۲ سال و تبدیل شدن به اقامت دائم حاصل شود موجب بی اعتباری اقامت نخواهد شد.
  • ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت حداکثر بعد از دو سال میباشد پس از اتمام اعتبار ویزا فرد میتواند درخواست تمدید اجازه کار را به اداره مهاجرت بدهد و زمانیکه فرد به مدت ۲۴ ماه اقامت در سوئد میتواند اقامت دائم این کشور را برای همیشه بگیرد در صورتی که توانایی تامین مالی خود از طریق درامد شرکت را داشته و با بکار بردن تمام اصول حسابداری در راستای ارائه ی گزارش های مالی شرکت و دارا بودن مجوزهای مورد نیاز شرکت مربوطه و در آخر باید سالیانه حد اقل بیش از ۶ ماه در خاک سوئد زندگی کرده باشد.
  • اخذ تابعیت سوئدی از طریق اقامت

مدتی که فرد برای دریافت اقامت دائم باید در سوئد ساکن باشد متنوع است در اکثر مواقع لازم است که متقاضی حد اکثر ۵ سال سکونت پیوسته داشته باشد. مدت زمان سکونت از تاریخی که فرد برای اقامت درخواست داده شروع میشود و اگر درخواست برای بار اول رد شد تاریخ قبول ملاک شروع سکونت در نظر گرفته میشود.

مسافر تنهای کوتاه مدت خارج از سوئد از دوره ی سکونت کم نمیشود ولی اگر فرد برای بیش از ۶ ماه در سال خارج از سوئد بوده باشد آن مدت به عنوان دوره ی سکونت حساب نمیشود همچنین سکونت در سوئد به صورت موقتی بخاطر دیدار خویشاوندان یا درمان یا آموزش به عنوان دوره ی سکونت حساب نمیشود کسانی که در سفارت کشورهای خارجی در سوئد کار میکنند نیز مدت سکونتشان تاثیری در اخذ تابعیت ندارد. اگر فردی با یک هویت غیر واقعی در سوئد سکونت داشته آن را نمیتواند بعنوان سکونت در سوئد در نظر بگیرد.

o استثنائات نیاز به سکونت در مدت زمان مشخص در سوئد:

 

۱)فرد قبلا  تبعه سوئد بوده و قصد دارد به تابعیت سوئدی برگردد.

۲)افرادی که در یک کشتی سوئدی کار میکنند.

۳)افرادی که در یک شرکت سوئدی کار میکنند

۴)افرادی که با یک تبعه سوئد ازدواج کرده و حداقل ۱۰ سال خارج از سوئد زندگی کرده است

۵)افرادی که بواسطه دیدار های مکرر ارتباط قویی با کشور سوئد دارند و یا دلیل محکمی برای سوئدی شدن فرد وجود دارد.

o شرایط درخواست تابعیت

شرایط درخواست تابعیت بزرگسالان:

الف) رسیدن به سن ۱۸ سالگی                              ب) داشتن حق اقامت یا کارت دائم

پ) سپری کردن دوران اقامت                              ت) احراز هویت

ث) عدم ارتکاب جرم و عدم بدهی در طول اقامت

بزرگسالانی که دارای فرزند زیر ۱۸ سال میباشند میتوانند همزمان درخواست اخذ تابعیت برای آنها نیز ارائه بدهند.

اتباع اتحادیه ی اروپا که به مدت ۵ سال سکونت در سوئد داشته اند ولی درخواست اقامت دائم یا کارت اقامت نکرده اند میتوانند با ارائه مدارکی دال بر داشتن حق سکونت قانونی بواسطه کار یا تحصیل و با احراز مدت زمان سکونت بدون نیاز به دریافت اقامت دائم درخواست تابعیت دهند همچنین در صورتی که بواسطه خویشاوندی با کسی که حق سکونت در سوئد داشته است دریافت کرده باشد، هنگام درخواست تابعیت باید مدارک مربوط به سکونت قانونی خویشاوند خود را بدهد.

  • اتباع کشورهای نوردیک اعم از نروژ، ایسلند، دانمارک، فنلاند اگر به مدت ۵ سال سکونت در سوئد داشته باشند و در این مدت در زندان یا بازداشت نبوده باشند در نشان بالای ۱۸ سال باشند به محض درخواست تابعیت ، تابعیت سوئدی را اخذ میکنند و اتباع نوردیک بین ۱۸ تا ۲۱ سال در صورتیکه از ۱۳ سالگی در سوئد سکونت قانونی داشتند میتواندد به همین طریق اخذ تابعیت سوئدی بنمایند.
  • افراد بین ۱۸ تا ۲۱ سال در صورتی که بی تابعیت و یا دارای تابعیت خارجی غیر کشورهای نوردیک باشند نیز در صورتی که ۵ سال سکونت داشته و اتباع خارجی از ۱۳ سالگی و بی تابعیت ها از ۱۵ سالگی در سوئد سکونت داشته باشند میتوانند درخواست تابعیت کنند که به محض درخواست اخذ تابعیت میکنند.

o تاثیر ارتکاب جرم در تابعیت سوئدی :

o اداره مهاجرت در زمان تصمیم گیری راجع به اعطای تابعیت سوئدی سابقه ی کیفری را احتمال ارتکاب جرم از ناحیه متقاضی تابعیت را بررسی کند و اگر نسبت به ارتکاب جرم توسط متقاضی تردید داشته باشد از دستگاه های اجرایی و امنیتی و پلیس استعلام میگیرد و همچنین اگر بدهی مالی و مالیاتی و جریمه داشته باشد درخواستش رد میشود اگر جرمی مرتکب شده باشد برای تحصیل تابعیت باید مدت زمان مشخصی از زمان ارتکاب بگذرد که در صورتیکه مجازات فرد حبس باشد این مدت از پایان حبس اغاز میشود این مدت بر اساس نوع جرم متغییر میباشد

نتیجه :

اخذ اقامت سوئد میتواند راهی باشد برای اخذ تابعیت سوئدی کما اینکه اقامت دائم و تابعیت اثار متفاوتی دارد برای مثال کسی که تابعیت سوئد ندارد حق کاندید شدن در انتخابات مجلس سوئد و استخدام بعنوان پلیس یا عضویت ارتش را ندارد کسانیکه خواستار اخذ تابعیت سوئدی میباشند میتوانند از طریق اخذ اجازه یاقامت و سپری کردن زمان مشخص تابعیت سوئدی اخذ کنند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *