سرمایه گذاری در پرتغال

سرمایه گذاری در پرتغال

مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل جهت آشنایی شما عزیزان با موضوع سرمایه گذاری در پرتغال نگاشته شده است، لذا چنانچه در پی کسب اطلاعات در خصوص سرمایه گذاری در پرتغال بوده و یا می خواهید با قواعد و قوانین سرمایه گذاری در پرتغال آشنا گردید، پیشنهاد می گردد مطالب ذیل را مطالعه فرمایید. یکی از روش های مورد استقبال برای مهاجرت، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری می باشد، زیرا در اکثر موارد، از طریق این روش متقاضی نیازی به مدرک تحصیلی یا مدارک زبان و … نداشته و تنها با داشتن سرمایه مورد نیاز در قوانین کشور مورد نیاز می توان نسبت به کسب اقامت دائم و تابعیت اقدام نمود.چنانچه با مطالعه ی مطالب این مقاله سعی در کسب اطلاعات بیشتر یا طرح پرسش در خصوص سرمایه گذاری در پرتغال داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که با قواعد و مقررات سرمایه گذاری در پرتغال آشنایی دارند، در ارتباط باشید.

کلیات سرمایه گذاری در پرتغال

طبق گزارشات مربوط به دولت پرتغال سرمایه گذاری در پرتغال در طی سال های ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۰ به شدت کاهش یافته بود، اما سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پی تلاش های دولت به سرعت افزایش یافته و هم اکنون روند مثبت و رو به رشدی دارد، بین ماه های سپتامبر سال ۲۰۱۳ الی۲۰۱۴ سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۳٫۱ درصد افزایش یافت و به ۱۱٫۹ بیلیون یورو ارتقا پیدا کرد. و از نشانه های بهبود در محیط کسب و کار و سرمایه گذاری در این کشور بالا رفتن رتبه و رنکینگ این کشور در بین ۱۸۹ کشور می باشد که در سال ۲۰۱۶  این رتبه ۲۳ بوده است.

نکات مثبت سرمایه گذاری در پرتغال

سرمایه گذاری در پرتغال مزایای بسیاری داشته و می تواند علاوه بر کسب اقامت دائم و تابعیت، سود بسیار سرشاری نیز برای سرمایه گذار خارجی داشته باشد؛ به خصوص در سال های اخیر دولت پرتغال برنامه های تشویقی و جذابی را برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته است که این امر می تواند شرایط ایده آلی را برای سرمایه گذاران ایجاد نماید. از جمله مزایای سرمایه گذاری در پرتغال عبارت است از:

  • هزینه های کسب و کار و نیروی کار ماهر در پرتغال به میزان بسیار قابل توجهی از دیگر کشورهای اروپایی پایین تر و ارزان تر است.
  • کشور پرتغال علاوه بر عضویت در اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اروپا، روابط بسیار نزدیکی با کشورهای برزیل، موزامبیک، ماکائو و آنگولا داشته و می تواند به عنوان یک دروازه ی اقتصادی برای کشورهای پرتغالی زبان به شمار آید. همچنین کشور پرتغال روابط استراتژیک و راهبردی و ژئوپولیتیکی مناسبی نیز با سایر کشورها در قاره های اروپا، آفریقا و امریکا دارد.
  • یکی از نکات بسایر قابل توجه در سرمایه گذاری در پرتغال وضعیت آب و هوایی این کشور است؛ آب و هوای پرتغال معتدل بوده و این امر مشتاقان بسیاری دارد.
  • کشور پرتغال از ثبات بسیار عالی اجتماعی و سیاسی برخوردار بوده و این امر زمینه ی مطئنی را برای سرمایه گذاران فراهم نموده و ریسک و خطر تغییرات سیاسی و اجتماعی ناگهانی را از بین می برد.
  • ارز این کشور به طور قابل توجهی به ارز جهانی وابسته بوده و این امر نیز ریسک را پایین می آورد.
  • زیر ساخت های فیزیکی و مخابراتی این کشور از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است.
  • دولت این کشور تلاش های قابل توجه و موثری در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه ی زیر ساخت ها و جذب سرمایه های خارجی و نیروی کار ماهر و متخصص نموده است.

البته در کنار تمام این مواهب و مزایا، معایبی نیز در هر گونه سرمایه گذاری در کشورهای مختلف وجود دارد و کشور پرتغال نیز از این امر مستثنی نمی باشد، برخی از معایب سرمایه گذاری در پرتغال عبارت است از: بافت جمعیتی کم و نیروی انسانی ناکافی برای انجام کار، بهره وری پایین، عدم انعطاف در قوانین کار و در آخر این که اقتصاد این کشور به شدت به اقتصاد سایر کشور های اروپایی گره خورده است و این امر تا حدود زیادی ثبات اقتصادی را در این کشور پایین اورده و احتمال دارد هر گونه بحران در واحد پول یورو یا اقتصاد های کلان سایر کشور های اروپایی بر روی اقتصاد و به تبع سرمایه گذاری در این کشور تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

شرکت های مهم و عمده ی سرمایه گذار در پرتغال

به دلیل شرایط ایده آل سرمایه گذاری در پرتغال و محیط مناسب برای سرمایه گذاری در این کشور شرکت های بسیار مهم و معروفی در این کشور سرمایه گذاری نموده اند، از جمله ی این شرکت ها شرکت فولکس واگن می باشد که در شبه جزیره ستوبال با سرمایه گذاری اولیه ۲ میلیارد یورو می باشد؛ به دلیل وسعت این سرمایه گذاری دولت پرتغال مدیریت خاصی را بر روی این سرمایه گذاری قرار داد و در خصوص میزان دست مزد و … برنامه ریزی خاصی را در پی گرفت. البته همین سرمایه گذاری مانند پلی شد که سایر شرکت های اصلی و مهم نیز در پی آن به دنبال سرمایه گذاری در پرتغال باشند. دیگر سرمایه گذار مهم در پرتغال شرکت  FNAC می باشد که در سال ۱۹۹۷ وارد مارکت اقتصادی این کشور گردید و این شرکت سالانه سودی بیش از ۲۵۰ میلیون یورو در کشور پرتغال دارد.

اقدامات دولت پرتغال برای جذب و تشویق سرمایه گذاران خارجی

پس از یک دوره رکود در اقتصاد کشور پرتغال در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نخست وزیر این کشور به نمایندگی از دولت برنامه های تشویقی متعدد و متنوعی را برای جذب سرمایه های خارجی و تشویق و ترغیب سرمایه گذارن خارجی برای سرمایه گذاری در این کشور تدوین نمود. و اولویت برنامه های اقتصادی این کشور در جذب سرمایه های خارجی قرار گرفت. به عنوان مثال دولت پرتغال برنامه های مالیاتی را تا حدود زیادی منعطف نموده و همچنین هزینه های حمل و نقل و جا به جایی کالا های اساسی در داخل این کشور را به شدت کاهش داده است. از جمله ی این موارد هزینه های حمل و نقل در ترمینال سینوس واقع در جنوب غریی پرتغال می باشد. همچنین دولت پرتغال مراحل اخذ ویزا برای سرمایه گذاران خارجی را سهل تر نموده و برای جذب سرمایه های بیشتر برنامه ای تدوین نموده که سرمایه های بیش از ۲۵ میلیون یورو مشمول برخی مقررات معافیت از مالیات و … باشند. این اقدامات تاثیر بسیار مثبت و قابل توجهی داشته و سرمایه گذاران بسیاری از کشورهای مختلف از این مقررات استقبال نموده اند.

نتیجه گیری

در مقاله ی حاضر تلاش شد به طور کلی و مختصر در خصوص سرمایه گذاری در پرتغال توضیحاتی ارائه گردد و همان گونه که مطالعه فرمودید یکی از راه های مهاجرت به پرتغال علاوه بر روش هایی مثل تحصیل، کار، ازدواج و … مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در پرتغال می باشد. سرمایه گذاری در پرتغال از مزایای بسیاری برخوردار بوده و علاوه بر کسب سود و منفعت مالی می تواند در جهت کسب اقامت و در نهایت تابعیت این کشور نیز موثر واقع گردد؛ چنانچه با مطالعه ی مطالب فوق سعی در تکمیل اطلاعات یا طرح پرسش در خصوص سرمایه گذاری در پرتغال داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که دارای تخصص در زمینه سرمایه گذاری در پرتغال و سایر کشورها می باشند، در ارتباط باشید.

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *