سرمایه گذاری در کانادا

سرمایه گذاری در کانادا

مقدمه

مقاله سرمایه گذاری در کانادا که از جانب وکلای مهاجرتی تنظیم شده است، در صدد تبیین جزئیات چگونگی کسب اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری در کانادا یک از راه های بدون ریسک در امر مهاجرت به کانادا می باشد و شما می توانید مطمئن باشید که سرمایه تان به شما بازگردانده خواهد شد، متن زیر ترجمه ی کامل و مبسوطی از تمام مقرراتی است که در سایت رسمی دولت کانادا جهت سرمایه گذاری در کانادا تحت عنوان برنامه مهاجرتی سرمایه گذار نوشته شده است، البته این موضوع را نیز از نظر دور نگه نداریم که کانادا کشوری پهناور است با استان ها و ایالت های مختلف که هرکدام در قوانین محلی خود مستقل می باشند، لذا اگر شما قصد سرمایه گذاری در هریک از ایالت های کانادا را دارید باید از قوانین محلی آن کشور در خصوص سرمایه گذاری آگاه شوید، برای این امر می توانید با وکیل مهاجرت که با قوانین کانادا در زمینۀ سرمایه گذاری در کانادا آشنائی و تسلط دارند تماس حاصل نمائید تا ایشان اطلاعات لازم را در خصوص سرمایه گذاری در کانادا در اختیار شما عزیزان قرار نمایند.

با این وجود، در این مقاله قواعد کلی سرمایه گذاری را در دولت فدرال مرکزی کانادا  که تعیین کنندۀ خط و مشی های اساسی کشور پهناور کانادا می باشد را از زبان خود این دولت با یکدیگر بررسی نمائیم.

 

برنامه مهاجرتی سرمایه گذار

این برنامه قصد دارد تا رشد و موفقیت دراز مدت کانادا را با سرمایه گذاری در اقتصاد کانادا هدایت کند. سرمایه گذاران باید:

  • نشان دهند که تجربۀ بیزینس و کسب و کار را دارند.
  • حداقل یک میلیون و ششصد هزار دلار کانادایی اندوختۀ خالص دارند که به طرق قانونی به دست آورده اند.
  • ۸۰۰ هزار دلار کانادایی سرمایه گذاری کنند.

اداره ی شهروندی و مهاجرت کانادا Citizenship and Immigration Canada = CIC سرمایۀ شما را بین ایالات و استان های شرکت کننده تقسیم خواهد کرد، آنها سرمایۀ شما را برای پروژه ها استفاده خواهند کرد تا اقتصادشان را توسعه ببخشند و برای ۵ سال شغل ایجاد کنند.

سرمایه شما در این نوع سرمایه گذاری تضمین شده است. CIC  سرمایۀ شما را بدون سود حدود ۵ سال و سه ماه بعد از پرداخت، به شما بازخواهدگرداند.

اگر درخواست شما مورد پذیرش قرار گیرد،شما باید سرمایه تان را قبل از صدور ویزای اقامت دائم بپردازید. و معمولا باید این پروسه را طی ۳۰ روز انجام دهید. ادارۀ ویزا به شما نامه ای خواهد فرستاد که در آن توضیح می دهد که چه کاری باید انجام دهید.

در خواست و گام ها ی بعدی

چگونه دولت کانادا به درخواست سرمایه گذاری در کانادا دسترسی پیدا می کند:

بعد ازاینکه شما درخواست سرمایه گذاری در کانادا را نمودید،  CIC موارد زیر زا بررسی خواهد کرد:

  • فرم های درخواست شما به دقت پر و امضا شده باشد.
  • هزینه پروسه رسیدگی را پرداخت کرده باشید.
  • درخواست شما همۀ مدارک مورد نیاز را دارا باشد.

اگر شما بعضی از آنها را فراموش کنید، درخواست شما به جریان نمی افتد و به شما برگردانده خواهد شده CIC زمانی که درخواست کامل شما را دریافت کند با شما تماس حاصل خواهد کرد و یک آفیسر به شما خواهد گفت چه چیزی احتیاج دارید و بعداً چه اتفاقی خواهد افتاد.

مدت زمان پروسه

اینکه پروسه و روند رسیدگی به درخواست سرمایه گذاری در کانادا چه مدت طول خواهد کشید به این بستگی دارد که ادارۀ ویزا چه زمانی پروسۀ درخواست شما را تمام کند.

شما می توانید از طریق موارد زیر از تاخیر جلوگیری کنید:

  • هر نوع تغییری در اطلاعات شخصی تان را مثل آدرس، شماره تلفن و ایمیل و تاریخ تولد فرزندتان را به اداره ی ویزا اطلاع دهید.
  • بیشتر از یکبار، درمورد موضوع مشابه با ادارۀ ویزا تماس نگیرید.

 

عقب افتادن رسیدگی به درخواست

در این بخش می پردازیم به موارد رسیدگی به درخواست سرمایه گذاری در کانادا:

  • اگر مشکلات کیفری یا امنیتی ای وجود داشته باشد و یا ما به کنترل پیش زمینه های بیشتری احتیاج داشته باشیم.
  • اگر وضعیت خانواده شما واضح و روشن نباشد، مانند دلایلی که شامل طلاق است، یا به فرزندخواندگی ای که هنوز کامل نشده باشد، یا مسائل مربوط به حضانت فرزند که هنوز حل و فصل نشده باشد.
  • اگر اداره ویزا مجبور باشد برای تصدیق اطلاعاتی که شما دادید با ادارات دیگر CIC در کانادا و یا اطراف آن تماس برقرار کند.

بعد از اینکه اداره ویزا درخواست شما را از CIC دریافت کرد و پروسه رسیدگی به جریان افتاد شما می توانید وضعیت درخواستتان را به صورت آنلاین کنترل کنید.

گواهی سلامت پزشکی

شما و خانواده تان حتی اگر آنها نخواهند با شما به کانادا بیایند، قبل از ورود به کانادا باید گواهی سلامت پزشکی داشته باشید.

 

مواردی که درخواست سرمایه گذاری در کانادا مورد پذیرش قرار نمی گیرند

دراین بخش می پردازیم به مواردی که درخواست سرمایه گذاری در کانادا مورد پذیرش قرار نمی گیرد:

  • اگر وضعیت سلامتی شما برای سلامت و یا امنیت عمومی کانادا خطری را دربرداشته باشد.
  • اگر وضعیت سلامتی شما سبب تقاضای بسیار زیادی برای ارائه خدمات سلامت و اجتماعی کانادا باشد.

دولت کانادا به شما یک نامه  خواهد داد که در آن توضیح می دهد چطور بعد از ارسال درخواست تان به ادارۀ ویزا گواهی سلامت پزشکی را تهیه کنید.

گواهی عدم سوء پیشینه

اگر شما سابقۀ کیفری داشته باشید یا برای امنیت کانادا خطری داشته باشید، ممکن است به شما اجازه داده نشود که وارد خاک کانادا شوید.

برای مهاجرت به کانادا، شما و هر عضو ۱۸ ساله یا بالای ۱۸ سال خانواده تان باید گواهی عدم سوء پیشینه را برای اداره ی ویزا آماده کنید.

 

تصمیم گیری برای درخواست شما

افسر CIC بر اساس موارد زیر در مورد درخواست شما تصمیم می گیرد:

  • آیا شما معیار های واجد شرایط بودن را در برنامه مهاجرتی کانادا دارید؟
  • آیا شما وجوهی دارید که بعد از ورود شما به کانادا، شما و خانواده تان را تامین کند؟
  • نتیجه ی گواهی سلامت پزشکی
  • نتیجه ی گواهی عدم سوء پیشینه

در صورت نیاز به ارسال مدارک بیشتر و یا رفتن به مصاحبه، اداره ای که به درخواست شما رسیدگی می کند با شما تماس خواهد گرفت.

اگر درخواست شما پذیرفته شد، دولت کانادا از شما می خواهد که پاسپورتتان را به ادارۀ ویزا ارسال کنید تا دولت کانادا بتواند ویزای اقامت دائم شما را صادر کند.

کارت اقامت دائم

مطابق با قوانین و مقررات کانادا در خصوص سرمایه گذاری در کانادا، اگر ما درخواست شما را بپذیریم، ویزای اقامت دائم صادر خواهیم کرد، این ویزا شامل کارت اقامت دائم Conformation of Permanent Resident = CORP و ویزای ورود شماست.

کارت اقامت دائم شما متضمن اطلاعاتی راجع به این است که شما چه کسی هستید مانند تصویرتان؛ لطفاً کنترل کنید تا مطمئن شوید که اطالاعات صحیح است، آن باید مشابه اطالاعات روی پاسپورت شما باشد. اگر اشتباهی بر COPR وجود دارد، با ادارۀ ویزا تماس بگیرید.

زمانی که به کانادا می رسید، باید کارت اقامت دائم و ویزایتان را با خودتان داشته باشید.

پرداخت سرمایه

اگر درخواست شما قبل از صدور ویزا پذیرفته شد، شما باید سرمایۀ مورد نیاز خود را بپردازید. زمانی که پرداخت سرمایه مورد نیاز باشد، ادارۀ ویزا شما را مطلع خواهد کرد. در اغلب موارد شما باید ظرف ۳۰ روز از درخواست اداره ی ویزا آن را بپردازید. دفتر ویزا چارچوب زمانی را در نوشتن و آماده کردن دستورالعمل ها (راهنمایی شما) ارائه خواهد داد. ادارۀ ویزا ، تا وقتی که سرمایۀ شما پرداخت نشده باشد، ویزای اقامت دائم شما را پرداخت نخواهد کرد.

چگونگی سرمایه گذاری

استفاده از تسهیل کننده ها

اگرچه استفاده از تسهیل کننده ها الزامی نیست، اما شما می توانید از خدمات تسهیل کننده های تایید شده استفاده کنید تا به انتقال سرمایه تان به کانادا کمک کنید. این تسهیل کننده ها موسساتی هستند که توسط اداره شهروندی و مهاجرت کانادا تایید شده اند و عضو شرکت بیمه سپرده کانادا هستند.

ایالت ها و استان های شرکت کننده که از سرمایه ی شما سود می برند، از طریق ادارۀ  CIC یک کمیسیونی به این موسسات که به انتقال سرمایه ی شما کمک کرده اند می پردازند. برای اینکه این کمیسیون پرداخته شود، شما می بایست زمانی که برای اقامت دائم درخواست می کنید، این تسهیل کننده را مورد شناسایی قرار دهید و این تسهیل کننده باید سرمایۀ شما را به ادارۀ  CIC انتقال دهد.

برای شناسایی تسهیل کننده به همراه درخواست اولیه تان برای اقامت دائم، باید مورد تایید سرمایه گذاران اصلی ای باشید که بین شما و تسهیل کننده امضا می شود.اداره مهاجرت CIC پروسه ی اداری آن را راه اندازی کرده است. بنابر این شما می توانید از سرمایه تان با امنیت به عنوان یک وام، استفاده کنید.اگر شما می خواهید سرمایه تان را تشکیل دهید، تسهیل کننده شما به شما کمک خواهد کرد.

سرمایه گذاری بدون استفاده از موسسات تسهیل کننده

اگر شما از تسهیل کننده استفاده نکنید، باید سرمایه تان را از طریق انتقال الکترونیکی وجوه بپردازید.

برای انتقال الکترونیکی وجوه شما باید اطلاعات زیر را کامل کنید:

  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس
  • شماره فایل مهاجرتی که ۱۰ رقمی است و با حرف B شروع می شود.
  • مکان اداره ی ویزایی که درخواست شما آن جا در جریان است.

مدارک

توافق نامه پذیره نویسی

به منظور سرمایه گذاری در کانادا، شما باید وارد سیستم شوید و در دو نسخه اصلی توافق نامه پذیره نویسی را ارائه دهید. این سند شرایط سرمایه گذاری شما را تشریح می کند و شما باید با دقت مصوبات آن را مطالعه کنید.

توافق نامۀ پذیره نویسی جریان سرمایه گذاری شما را از زمان پرداخت به  CIC تا زمانی که سرمایه شما به شما بازگردانده شود، یعنی تقریباً ۵ سال و سه ماه بعد را توضیح می دهد.

  • اگر شما قبل از ۲۶ جون ۲۰۱۰ درخواست داده اید باید ۴۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری کنید.
  • اگر شما در ۱ دسامبر ۲۰۱۰ یا بعد از آن درخواست داده اید باید ۸۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری کنید.

لطفاً مطمئن شوید که:

  • اسم و شماره فایل مهاجرتی تان را در صفحه ۱ توافقنامه پذیره نویسی وارد کرده اید.
  • در صفحه ۵ توافقنامه امضا و تاریخ گذاری کرده اید.

توافقنامه پذیره نویسی امضا شده تان را با یک نامه که شامل اطلاعات انتقال الکترونیکی وجوه شماست به آدرس  زیر ارائه دهید:

Immigrant Investor Program
c/o International Region
Citizenship and Immigration Canada
Jean Edmonds South Tower
۳۶۵ Laurier Avenue West, 16th floor
Ottawa, ON
K1A 1L1
Canada

 

نتیجه گیری

همانطور که ملاحظه نمودید سرمایه گذاری در کانادا یکی از روش های بسیار مطمئن، پر سرعت  و بدون دردسر برای کسب اقامت دائم کانادا می باشد. شما مطمئن هستید سرمایه شما به شما بازخواهد گشت، چراکه سرمایه گذاری در کانادا از سوی دولت کانادا تضمین شده است. برای جلوگیری از راکد ماندن سرمایه تان در کانادا، با وکیل مهاجرت که با قوانین کانادا در خصوص سرمایه گذاری در کانادا آشنا می باشند تماس حاصل نمائید و اگر به فکر سرنوشت و آینده تان هستید قبل از اقدام حتماً با مشاوران و وکلای برجسته مشورت کنید.

نگارنده : دکتر ربابه بناگر

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *