شرایط اخذ اقامت نروژ

شرایط اخذ اقامت نروژ

زندگی و مهاجرت به کشور نروژ مورد علاقه ی بسیاری از افراد دنیا بوده و اطلاع از شرایط اخذ اقامت نروژ اولین قدم برای شروع فرآیند مهاجرت به کشور نروژ می باشد، به دلیل استقبال فراوان هم وطنان عزیز جهت مهاجرت به نروژ مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل جهت آشنایی خواننده ی محترم با موضوع شرایط اخذ اقامت نروژ نگاشته شده است، لذا چنانچه قصد مهاجرت و اقامت در نروژ داشته و می خواهید با شرایط اخذ اقامت نروژ آشنا گردید، مطالب حاضر را مطالعه فرمایید. شرایط اخذ اقامت نروژ همانند بسیاری از کشور ها در قوانین مدنی و مهاجرتی این کشور به رشته تحریر در آمده و به طور مفصل تمامی جزئیات شرایط اخذ اقامت نروژ بررسی گردیده است. چنانچه با مطالعه ی نوشتار حاضر سعی در کسب اطلاعات بیشتر یا طرح پرسش در خصوص شرایط اخذ اقامت نروژ داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که دارای اطلاعات لازم در خصوص شرایط اخذ اقامت نروژ و سایر کشورها می باشند، در ارتباط باشید.

مقدمات اخذ اقامت نروژ

معمولاً اقامت دائم نروژ پس از گذشتن سه سال به متقاضی اعطا می گردد اما چنانچه مواردی از وقوع جرم یا عدم رعایت مقررات توسط متقاضی وجود داشته باشد این مدت ممکن است تمدید گردد و تا زمانی که دولت در خصوص شرایط مثبت متقاضی به قطعیت و اطمینان نرسد این دوره تمدید می گردد. مقررات مربوط به این موضوع در بخش ۶۶ قوانین مهاجرت نروژ و بخش ۵ الی ۱۱ آن تنظیم شده است. از دیگر موارد مهم و اساسی که کشور نروژ بر روی آن تاکید فراوان دارد این است که متقاضی در طول مدت اقامت در نروژ، شهروندی قانون مدار و با اخلاق حسنه و دور از هر گونه جرم و جنایتی بوده باشد، در غیر این صورت دولت نروژ، افراد را با ذکر دلیل قانونی از این کشور اخراج می نماید و اجازه ی ورود دوباره را بعد از طی مدت های قانونی صادر می نماید. طبق بخش ۶۶ الی ۶۹ قانون مهاجرت نروژ، مهم ترین دلایل اخراج یک شخص می تواند موارد ذیل را شامل شود:

  • مجازات کیفری یا مجازات های خاصی برای شخص در نظر گرفته شده باشد.
  • به صورت مکرر و فاحش قواعد و مقررات قانونی را نقض نموده باشد.
  • به طور عمدی و یا با سهل انگاری غیر قابل اغماض اطلاعاتی نادرست به مقامات ارائه نموده باشد و یا اسناد جعلی و غیر واقعی استفاده نموده باشد.
  • از تصمیم مقامات راجع به اقامت و زندگی در یک مکان مشخص عدول نموده باشد.

به چنین اشخاصی که موارد فوق را در پرونده ی خود داشته باشند اقامت دائم اعطا نگردیده و از کشور اخراج می شوند و از تاریخ اخراج تا زمانی که تصمیم نهایی دولت گرفته شود حق ورود مجدد به کشور نروژ را ندارند.

آشنایی با زبان و فرهنگ نروژ جهت کسب اقامت دائم و تابعیت

طبق قوانین مهاجرتی این کشور که در بخش ۱۷ قانون ذکر شده است، تمامی افرادی که بین سنین ۱۶ تا ۵۵ سال بوده و پس از اول سپتامبر سال ۲۰۰۵ برای ادامه تحصیل یا کار و با هدف کسب اقامت دائم نروژ وارد این کشور شده اند باید در دوره های زبان نروژی شرکت نموده و زبان و فرهنگ این کشور و مطالعات اجتماعی نروژ را به خوبی فرا گیرند. در قانون نروژ شرایط هر یک از افراد که می بایست چه میزان و به چه مدتی در این دوره ها شرکت نمایند به تفکیک ذکر شده است و در ادامه به تفصیل در این خصوص توضیح داده خواهد شد:

  • متقاضیانی که برای اولین بار مجوز اقامت در نروژ را پیش از اول ژانویه سال ۲۰۱۲ دریافت داشته اند و هدف از کسب اقامت موقت شان نیل به اقامت دائم نروژ بوده است می بایست ۲۵۰ ساعت در دوره های زبان نروژی و ۵۰ ساعت در دوره های مطالعات اجتماعی و تاریخ و فرهنگ نروژ شرکت نمایند.
  • متقاضیانی که برای اولین بار اجازه ی اقامت در نروژ را پس از ۱ ژانویه ۲۰۱۲ دریافت داشته اند و همچنین افرادی که در بخش ۱۷ قانون مهاجرت نروژ ذکر شده اند می بایست ۵۵۰ ساعت در دوره های زبان نروژی و ۵۰ ساعت در دوره های تاریخ و فرهنگ و مطالعات اجتماعی این کشور شرکت نمایند.
  • متقاضیان و مهاجرینی که از خارج از کشورهای عضو منطقه اقتصادی اروپا EEA و یا منطقه تجارت آزاد اروپا EFTA به عنوان کارگر Labour immigrants وارد این کشور شده اند و به موجب بخش ۲۳ و ۲۵ قانون مهاجرت نروژ، خود و اعضای خانواده شان به موجب بخش ۶ قانون مهاجرت حق اقامت در این کشور را دارند، می بایست ۶۰۰ ساعت در دوره های زبان نروژی و ۵۰ ساعت در دوره های مطالعات اجتماعی و تاریخ و فرهنگ نروژ شرکت نمایند.

دریافت کارت اقامت نروژ

هر شخصی که جز اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا EU یا منطقه اقتصادی اروپا EEA نباشد می بایست پس از اخذ مجوز اقامت در نروژ یک کارت اقامت دریافت نماید و کارت اقامت تا زمانی که مجوز اقامت فرد وجود دارد معتبر خواهد بود. چنانچه فردی حق اقامت دائم در نروژ داشته باشد این کارت برای دو سال معتبر خواهد بود و چنانچه موفق به کسب تابعیت این کشور شده باشد این کارت به مدت ده سال معتبر خواهد بود. با داشتن این کارت می توان به تمامی کشورهای عضو شنگن سفر نموده و در طول یک دوره ی ۱۸۰ روزه به مدت ۹۰ روز در هر یک از این کشورها اقامت داشت.

سایر مقررات اخذ اقامت نروژ

پیش از  تصمیم گیری راجع به اخذ اقامت و تابعیت نروژ باید توجه داشت که این کشور تابعیت مضاعف را به رسمیت نشناخته است، بنابراین چنانچه شخصی مایل به اخذ تابعیت این کشور باشد می بایست نسبت به ترک تابعیت کشور قبلی خود اقدام نماید. کشور نروژ در این خصوص بسیار جدی و سخت گیر است. پس از کسب تابعیت نروژ، متقاضی از تمامی حقوق و مزایا و تکالیف شهروندان نروژی برخوردار شده و یکی از مهم ترین مزایای قابل توجه، وجود فرصت های شغلی بسیار برای این افراد خواهد بود، زیرا کشور نروژ یک کشور سوسیال دموکرات بوده و بسیاری از فرصت های شغلی توسط دولت ارائه می گردد و تنها، افرادی که تابعیت این کشور را دارند می توانند در مشاغل دولتی به کار مشغول شوند.

نتیجه گیری

در مطالب فوق تلاش گردید اطلاعاتی کلی و مختصر در خصوص شرایط اخذ اقامت نروژ به خواننده محترم ارائه گردد، همان گونه که مطالعه فرمودید شرایط اخذ اقامت نروژ همانند سایر کشورها تا حدودی سخت گیرانه و دقیق است به خصوص اینکه به دلیل حساسیت و علاقه ی تمامی کشورها به زبان و فرهنگ خود و اهمیت وافر به مسائل اجتماعی، از جمله شرایط اخذ اقامت نروژ نیز یادگیری زبان و فرهنگ و آداب و رسوم و تاریخ این کشور است. همچنین از جمله ی سایر شرایط اخذ اقامت نروژ و تابعیت نروژ، ترک تابعیت قبلی است زیرا کشور نروژ تابعیت مضاعف را به رسمیت نشناخته است. چنانچه با مطالعه ی مطالب این نوشتار سعی در تکمیل اطلاعات یا طرح پرسش در خصوص شرایط اخذ اقامت نروژ داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل در ارتباط باشید.

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *