مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

 

در این مقاله میخوانیم:

  • شرایط مورد نیاز جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا
  • مدارک مورد نیاز جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا
  • شرایط کار ضمن تحصیل، پس از مهاجرت تحصیلی به ایتالیا
  • مهمترین نکات در مورد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

اطلاعات لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا : آیا در فکر مهاجرت تحصیلی به ایتالیا هستید؟  قصد اخذ اقامت تحصیلی در ایتالیا را دارید؟

دانشگاه­های ایتالیا از دانشگاه­های برتر دنیا بشمار می­روند. در این مقاله بیشتر موضوع مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. پس از مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، شما نه تنها از آموزشی عالی بهره خواهید برد که حتی این فرصت را خواهید داشت که از غذاهای معروف و معماری شگفت­انگیز این کشور لذت ببرید و از جاذبه­های دیدنی بسیاری بازدید کنید. اگر جهت ورود به و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا نیاز به اخذ ویزا دارید اطلاعات زیر را مطالعه بفرمایید.

متقاضی عزیز، در صورتیکه قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارید، پیش از صرف هزینه های زیاد، حتما توصیه میکنیم با یک وکیل مهاجرت تحصیلی به ایتالیا مشورت نمایید. شما جهت مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا، ممکن است نیاز به اخذ روادید دانشجویی داشته باشید. فقط در صورتی ویزای دانشجویی برای شما صادر می­شود که در رشته­ای با ۲۰ ساعت درس در هفته (۸۰ ساعت در یک ماه) در دانشگاهی ایتالیایی ثبت­نام کرده باشید. به این معنی که اگر شما قصد دارید برای دوره­ی زبان که کمتر از ۲۰ ساعت در هفته است ثبت­نام کنید، کنسولگری ایتالیا درخواست شما را جهت اخذ ویزای دانشجویی مورد بررسی قرار نمی­دهد و شما ناگزیر خواهید بود که برای ویزای بازدید کننده یا معمولی ایتالیا درخواست بدهید. فقط ویزایی که با هدف تحصیل صادر شده برای ثبت­نام شما در یک مؤسسه­ی آموزش عالی در ایتالیا مناسب است.

ابتدا همراه با یک وکیل مهاجرت تحصیلی به ایتالیا یا یک مشاور مجرب قوانین ایتالیا را بررسی کنید که آیا نیاز به ویزای دانشجویی دارید:

  • دانشجویان اتحادیه اروپا: نیازی به ویزای دانشجویی جهت تحصیل در ایتالیا ندارند.
  • دانشجویان غیر اتحادیه اروپا: جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به درخواست اخذ ویزا در نزدیک­ترین کنسولگری یا سفارت ایتالیا نیاز خواهند داشت.

تمام دانشجویان بین­المللی، صرف نظر از تابعیت آن­ها، باید جهت اخذ مجوز اقامت در ایتالیا، طی طول ۸ روز کاری پس از ورود به ایتالیا در دفتر پلیس محلی (Questura) ثبت­نام کنند.

شرایط لازم جهت درخواست اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا:

  1. باید دارای گذرنامه­ای معتبر باشید که حداقل ۲ صفحه­ی خالی دارد.
  2. باید کپی برنامه­ی سفر پرواز خود را ارائه دهید.
  3. شما نباید سوء پیشینه­ی کیفری داشته باشید.
  4. قبلاً به هر دلیلی نباید از هرنوع مهاجرت به ایتالیای شما جلوگیری شده باشد.

نکاتی که هنگام اقدام جهت درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا، در کنسولگری مورد نیاز خواهد بود:

  • حتماً ۹۰ روز پیش از شروع برنامه­ی تحصیلی خود به کنسولگری رجوع کنید.
  • در موضوع مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، شما مستلزم هستید که شخصاً جهت مصاحبه­ی ویزا در کنسولگری حضور یابید. گاهی کنسولگری می­پذیرد که فرد متقاضی در کنسولگری افتخاری (Honorary Colsulate) جهت امضای فرم درخواست حضور یابد (چنانچه کنسولگری افتخاری به محل زندگی او نزدیک­تر باشد)، سپس فرم جهت بررسی به کنسولگری ارسال می­شود. با این حال ابتدا با کنسولگری محل زندگی خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که چنین امکانی وجود دارد.
  • شما مستلزم هستید که از ۴ تا ۶ هفته قبل قرار مصاحبه­ی خود را تنظیم کنید زیرا قرارهای مصاحبه بسیار محدود هستند و معمولاً خیلی سریع تکمیل می­شود.
  • اگر حداقل ۴ هفته قبل نتوانستید قرار مصاحبه دریافت کنید، از کنسولگری در مورد لغوی­ها اطلاع گرفته و سعی کنید تاریخ قرار مصاحبه­ی خود را هرچه زودتر اخذ کنید.
  • مراحل صدور ویزا ۱ تا ۳ هفته زمان می­برد.

در موضوع مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، شرایط زبان جهت اخذ ویزا بسیار مهم است که در این باب توضیحاتی میدهیم:

هیچ شرایط بخصوصی در مورد مهارت­های زبانی جهت اخذ ویزای ایتالیا وجود ندارد. از آنجا که مهارت زبانی یکی از شروط اجباری جهت اخذ پذیرش از دانشگاه­های ایتالیا است، کنسولگری مدرک زبان از متقاضی درخواست نمی­کند. با این حال اگر حداقل در حد مکالمه به زبان ایتالیایی صحبت کنید، افسرهای ویزا بیشتر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال می­توانید سلام بگویید و خود را به زبان ایتالیایی معرفی کنید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا ایتالیا

  • فرم درخواست ویزا ورود
  • عکس جدید به سایز گذرنامه
  • مدارک معتبر سفر (تاریخ انقضا باید سه ماه قبل­تر از تاریخ درخواست ویزا باشد)
  • مدرک گواهی مسکن شما در ایتالیا (برای کل مدت تحصیل)
  • تضمین کنید که از لحاظ مالی می­توانید تحصیلات خود را تأمین کنید (ماهانه ۴۵۰ یورو)
  • بیمه سلامت (حداقل پوشش درمانی ۳۰۰۰۰ یورو است)
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • نامه­ی پذیرش دانشگاه ایتالیایی
  • رسید پرداخت مبلغ درخواست ویزا (۱۱۶ یورو)

کار ضمن تحصیل در ایتالیا؟

اگر شما از اتحادیه اروپا هستید، بدون مجوز می­توانید در ایتالیا مشغول به کار شوید. ساعات کاری شما در طول ترم تحصیلی نباید بیشتر از ۲۰ ساعت در هفته باشد. در صورتی که بخواهید تمام وقت کار کنید، فقط هنگام تعطیلات میان ترم­های تحصیلی این امکان وجود دارد. دانشجویان بین­المللی خارج از اتحادیه اروپا مستلزم هستند که مجوز کار اخذ کنند، ولی اگر دوره­ی تحصیلی آن­ها کمتر از ۶ ماه باشد اجازه ندارند در ایتالیا کار کنند.  با یک کار پاره­وقت نمی­توانید پول کافی کسب کرده و از پس شهریه و هزینه­های خود بر بیایید. ولی داشتن یک کار دانشجویی خیلی سخت نیست، بخصوص اگر اندکی به زبان ایتالیایی نیز تسلط دارید. حتی می­توانید در دانشگاه خود فرصت­های شغلی را بیابید و به عنوان دستیار کتابخانه یا دفتردار کار کنید. یافتن کار به عنوان یک دانشجوی بین­المللی در ایتالیا چندان مشکل نیست، به ویژه اگر به زبان ایتالیایی تسلط داشته باشید. وب­سایت­های کاریابی محلی، روزنامه­ها و مراکز بین­المللی بهترین مکان جهت جست­وجو در میان فهرست مشاغل است.

دلایل منطقی انتخاب ایتالیا به عنوان مقصد تحصیل

آیا در این فکر هستید برای سه ماهه­ی اراسموس، نیمسال تحصیلی یا تحصیل کارشناسی ارشد به کجا بروید؟

آیا تاکنون به این فکر کرده­اید که به کشوری سفر کنید که تقریباً همه چیز نظیر اسکی، ساحل و شگفت­انگیزترین مکان­های تاریخی و آثار هنری در اروپا در اختیارتان باشد؟

آیا به این فکر کرده­اید که فقط انگلیسی حرف زدن با همه بسیار خسته کننده است و دلتان می­خواهد به جایی بروید که اگر به زبان محلی حرف نزنید هیچ کس نتواند کمکتان کند؟

اطلاعات کوتاه تاریخی

ابتدا باید بدانید که نخستین دانشگاه ـ مفهوم مدرن این عبارت ـ دانشگاهی ایتالیایی، جواهر ما «Alma Mater Studiorum, Universita di Bologna» دانشگاه بولونیا است. به همین نام دانشگاه در ایتالیا نیز تأسیس شد که نام آن مستقیماً از لاتین گرفته شده است.

در واقع ایتالیا کشور ۱۳ دانشگاه از ۴۵ دانشگاهی است که در اروپا قرون وسطی پیش از استعمار آمریکا تأسیس و راه­اندازی شدند.

بین­المللی­سازی

بازگردیم به موضوع اصلی مقاله: اکنون درباره­ی بین­المللی­سازی صحبت می­کنیم.

با توجه به آمار و اطلاعات بولونیا دوباره پرآوازه می­شود.

دانشگاه بولونیا نه تنها در ایتالیا به عنوان دانشگاهی برتر شناخته می­شود بلکه با توجه به تبادلات پیشنهادی اراسموس به دانشجویان دومین شهر بزرگ اروپا نیز بشمار می­رود. اعتبار و قدمت طولانی آن نقش مهمی را ایفا می­کند و صمیمیت دوستانه­ای میان دانشجویان برقرار است، علاوه بر این در محل مناسب و زیبای شهر نیز قرار دارد. قابل ذکر است که دانشگاه بولونیا تنها دانشگاه برجسته­ی ایتالیا محسوب نمی­شود.

دانشگاه­های برتر بسیاری در ایتالیا موجود است.

سایر دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی ایتالیا عبارتند از:

  • دانشگاه پلی­تکنیک میلان
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه مکرتا
  • دانشگاه کافوسکاری ونیز

نکات تحصیلی ایتالیا

باید ذکر شود که آزمون­های شفاهی در ایتالیا رایج است و نمرات تأثیر زیادی بر ارزیابی شما دارد که از حداقل ۱۸ تا ۳۰ نمره ارزیابی می­شود. دانشجویان ممتاز ممکن است حتی نمره­ی ۳۰ نیز اخذ کنند. شاید به همین دلایل است که بسیاری از دانشجویان خارجی مجذوب ایتالیا می­شوند. از سوی دیگر این آزمون شفاهی زندگی را برای بسیاری از دانشجویان آسان­تر می­کند، ولی اگر شما کمی خجالتی هستید یا به اندازه­ی کافی به زبان ایتالیایی تسلط ندارید، ممکن است کمی از این آزمون ناراحت باشید. شرکت در کلاس­های ایتالیایی یا در دوره­ی زبان Erasmus کمک بزرگی به شما می­کند. جلسات آزمون معمولاً مشابه باقی نقاط اروپا است، یعنی: ژانویه ـ فوریه، ژوئن ـ ژولای، سپتامبر ـ اکتبر. البته برخی استثناهای ایتالیایی نیز وجود دارد بخصوص برای دانشجویان Erasmus. به عنوان یک دانشجوی تبادلی شما معمولاً می­توانید از تاریخ­ها و جلسات آزمون اضافی بهره ببرید، بنابراین مشکلی در دانشگاه مبدأ شما به وجود نخواهد آمد.

همانطور كه مطالعه فرموديد، در باب مهاجرت تحصيلي به ايتاليا ، شرايط وقوانيني وجود دارد با در نظر گرفتن اين شرايط، و فراهم نمودن مدارك مورد نياز، مهاجرت تحصيلي به ايتاليا سهل خواهد شد. دقت نماييد افراد غير حرفه اي و غير حقوقي، مشاوره ي اشتباه به شما ندهند. شما بايد با وكيل مهاجرت تحصيلي به ايتاليا مشورت كنيد اگر به اين اطمينان رسيديد كه از نظر سن، معدل تحصيلي، و وضعيت احوال شخصيه دچار مسئله اي نيستيد، آن زمان اقدام نماييد.

علی رضا خرم شاهی

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *