گرین کارت آمریکا

گرین کارت آمریکا

 

آیا می دانید گرین کارت آمریکا چیست؟ آیا تا به حال به فکر اخذ گرین کارت آمریکا افتاده اید؟ آیا می دانید چه راه هایی برای کسب گرین کارت آمریکا وجود دارد؟ اگر قصد کسب گرین کارت آمریکا را دارید ما در این مقاله تمام جزئیات مربوط به گرین کارت آمریکا را بیان نموده ایم. مقاله ی گرین کارت آمریکا جهت آشنایی شما با این نوع از ویزای آمریکا و تسهیل در شناخت راه های اخذ گرین کارت آمریکا تهیه شده است. در نوشتار پیش رو با ارائه ی تمام مطالب و قوانین آمریکا برای موضوع گرین کارت آمریکا نوشته و تبیین شده است، هرگونه ابهام و ایرادات شما را در خصوص امکان گرین کارت آمریکا رفع خواهیم کرد.

گرین کارت آمریکا کارتی است که دارنده ی آن اجازه ی اقامت بلند مدت در آمریکا را دارد، از این رو یک نوع اقامت دائم محسوب می شود. کسانی که گرین کارت آمریکا را دریافت می دارند، اجازه ی تحصیل، کار، زندگی و مسافرت در کشور پهناور آمریکا را کسب می کنند.

راه های مختلفی برای کسب گرین کارت آمریکا وجود دارد، ازدواج، پناهندگی، ورود براساس برخی ویزاهای کاری، انجام قرعه کشی یا همان  لاتاری، سرمایه گذاری و ویزای افراد نابغه از راه های کسب گرین کارت آمریکا هستند. در زیر به توضیح جزئیات هر کدام از راه ها خواهیم پرداخت:

ازدواج:

این راه به دو طریق صورت می گیرد:

  • اقدام از طریق ویزای نامزدی یا k1 : این ویزا که ویزای نامزدی نام دارد، پروسه ی زمانی ۶ تا۹ ماه را می طلبد. در این شیوه یک ویزای ۳ تا ۶ ماهه به شخص متقاضی خواهند داد و به وی در این مدت زمان داده می شود تا با فرد آمریکایی ازدواج کند، اگر در این مدت ازدواج صورت گرفت، شخص از همان جا برای دریافت گرین کارت آمریکا اقدام می کند.
  • کسب گرین کارت آمریکا از طریق ازدواج: به این صورت است که زمانی که شما با شخصی ازدواج می کنید که تبعه ی آمریکاست یعنی کسی که پاسپورت این کشور را داراست، برای همسر خود درخواست گرین کارت آمریکا را می کند، کسب گرین کارت آمریکا از طریق اقدام با این روش تقریباً یکسال طول می کشد. که یکی از مناسب ترین و پرسرعت ترین راه های کسب گرین کارت آمریکاست.

نکته ی مهم: اقدام از این طریق فقط برای کسانی امکان دارد که همسرشان تابعیت کشور آمریکا را دارد و نه کسانی که دارای اقامت دائم یعنی گرین کارت آمریکا می باشند. توجه به این موضوع از این نظر دارای اهمیت است که بسیاری از افراد با داشتن گرین کارت آمریکا، بر سر جوانان ساده دل کلاه می گذارند و آنان را با وعده ی کسب گرین کارت آمریکا ترغیب به ازدواج می کنند.

خانواده:

شخصی که تابعیت کشور آمریکا را کسب نموده است می تواند برای خانواده ی خود درخواست گرین کارت آمریکا را بنماید، پروسه ی زمانی آن برای درخواست، به شرح زیر است:

  • همسر و فرزند زیر ۲۱سال: به محض کسب تابعیت
  • پدر و مادر: حدود سه سال پس از کسب تابعیت
  • خواهر و برادر: حدود ۸ سال پس از کسب تابعیت

ویزای EB1a

کلمه ی EB در ویزای EB1 آمریکا مخفف کلمه ی Employment base  است،  افرادی که دارای جوایز خاص ارزشمند جهانی مانند مدال های المپیک و پارا المپیک، جایزه ی نوبل، اسکار و یا کن باشند می توانند به راحتی ویزای EB1   آمریکا را دریافت دارند، کافی است سه ویژگی از گزینه های مذکور در ذیل را داشته باشند تا این نوع ویزا به آنان تعلق گیرد:

  • ادله ای مبنی بر دریافت یک جایزه ای که ملی یا بین المللی است؛ به عنوان مثال جوایز خوارزمی، کارآفرینی، تکواندو و موارد از این دست شامل این ادله می باشد.
  • ادله ای مبنی بر مشارکت شما در رشته یا گروهی که همه نمی توانند عضو آن گروه شوندمثل انجمن ریاضی دانان، انجمن تیم ملی کشور
  • ادله ای که نشان دهد نام شما در جراید، روزنامه ها، تلویزیون مطلب چاپ شده است مثل مصاحبه ی تلویزیونی
  • ادله ای که نشان دهد شما قاضی یا داور بوده اید، مثل داور ورزشی یا داور مقالات.
  • ادله ای مبنی بر کار علمی، ورزشی، هنری، آکادمیکی، تجاری، کارآفرینی که به این مرتبط باشد که شما در آن یک عمل خاصی انجام داده اید. مثلا قهرمان ورزشی هستید و یا یک ساز موسیقی که شما آن را بنا کرده اید.
  • ادله ای مبنی بر اینکه در یک رسانه ای در مورد مقالات علمی شما یا انتشارات شما در حد تجاری صحبت شده است.
  • ادله ای مبنی بر اینکه شما نقش اساسی در یک سازمان داشته اید و یا آن را رهبری می کرده اید، مثلا مدیر عامل یک سازمانی بوده اید.
  • ادله ای بر اینکه شما نسبت به دیگران در یک رشته ی کاری درآمد فوق العاده زیاذی داشته اید.
  • ادله ای مبنی بر اینکه آثار شما در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.پ
  •  ادله ای مبنی بر اینکه شما در هنرهای نمایشی، تجسمی، موسیقی، موفقیت مالی فراوانی داشته اید و اگر قصد مهاجرت به آمریکا رادارید نقش مهمی در پیشرفت این کشور ایفا خواهید کرد.

همانطور که بیان شد اگر سه دلیل و مدرک از موارد ده گانه ی فوق را داشتید، می توانید از طریق ویزای  EB-1A برای مهاجرت در آمریکا با کسب اقامت در آمریکا و دریافت مستقیم گرین کارت اقدام کنید. البته برای کشور آمریکا باید محرز شود که شما قصد ادامه ی فعالیت هایی را دارید که برای دریافت ویزای EB-1A دلایل و مدارک آن را ارائه دادید.

در این روش شما می توانید برای همسر و فرزندان وابسته ی خود که سن آنها زیر ۲۱ سال است، نیز از همان ابتدای بدو ورود گرین کارت دریافت دارید و اقامت دائم را برای آنها نیز کسب کنید.

در این روش به دلیل اینکه نیاز به معرفی هیچ گونه کارفرمایی از کشور آمریکا نمی باشد، یکی از روش های پرطرفدار و البته کوتاه برای اخذ اقامت دائم آمریکا محسوب می شود.

همچنین جالب است بدانید که در این روش هیچگونه محدودیت سنی برای شخص متقاضی وجود ندارد و مدرک زبان و هیچگونه مدرک تحصیلی جهت مهاجرت تحصیلی به آمریکا از این روش نیاز نمی باشد.

ویزای H1B:

این ویزا یک نوع ویزای کار است که در آن شخص باید از یک کارفرمای آمریکایی دعوت نامه داشته باشد، این دعوت نامه به اداره ی کار آمریکا خواهد رفت تا تایید شود که هیچ آمریکایی با شرایط این دعوت نامه در کشور آمریکا وجود ندارد تا پس از آن برای شما ویزا صادر شود، این ویزا سه ساله است و ۳ سال دیگر نیز در خود کشور آمریکا قابل تمدید است. در این ۶ سال شما قادر خواهید بود درخواست تغییر ویزا بدهید و برای کسب گرین کارت آمریکا اقدام کنید.

توجه مهم: این نوع ویزا نیز مرکز سوء استفاده های زیادی قرار می گیرد، گرفتن دعوت نامه از کارفرمای آمریکایی کار آسانی نیست، لذا فریب تبلیغات خوش آب و رنگ کسانی که صرفاً به انگیزه های مادی در پی دریافت پول هستند را نخورید.

ویزای EB2:

در این نوع ویزا شخص نیاز به دعوت نامه ی کاری ندارد اما یک توانایی خاصی دارد که او را از سایرین ممتاز نموده است، شخص از این طریق نیز می تواند کسب گرین کارت آمریکا را نماید، اما توجه داشته باشید که داشتن شرایط خاصی برای اقدام از این طریق ضروری است:

به عنوان مثال، مردکی مبنی بر اینکه حدود ده سال در توانایی و حرفه ی مورد نظرش سابقه ی کار داشته است، مجوز انجام آن را به طور رسمی دارا می بود، درآمد بسیار بالایی دارد و یا سرویس ویژه ای را ایجاد کرده است.

ویزای EB5:

این ویزا که باز هم Employment base  می باشد، در واقع یک نوع ویزای سرمایه گذاری می باشد، شخص متقاضی این ویزا می بایست ۵۰۰هزار دلار در آمریکا در قسمت های پر ریسک آمریکا  high risk business سرمایه گذاری کند، این ویزا راهی برای کسب گرین کارت آمریکا می باشد که ابتدا یک ویزای دو ساله به شخص می دهند و در این مدت او می باید ۱۰شغل جدید  job position ایجاد کند.

توجه مهم: سرمایه گذاری از طریق  EB5 ریسک بسیار بالایی دارد و نکته ی مهم این است که امروزه بسیاری از وکلا کار ویزای سرمایه گذاری را انجام می دهند، حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار از موکل پول می گیرند و پروژه ی سرمایه گذاری را نیز خودشان تعریف می کنند، لذا در اکثر موارد ۵۰۰ هزار دلار موکل نیز از بین خواهد رفت.

  • نکته ی مهم: ویزای E2 نیز یک نوع ویزای سرمایه گذاری است، توجه داشته باشید که در سایت رسمی دولت آمریکا بیان شده است که ویزای E2 راهی برای کسب اقامت دائم یا گرین کارت آمریکا نمی باشد، لذا از شرح و بسط آن برای خوانندگان عزیز خودداری می شود، بیان این موضوع صرفاً برای اطلاع از خوانندگان عزیز می باشد تا در مواجهه با کلاهبرداران آگاهی لازم را داشته باشند.

لاتاری یا قرعه کشی:

وب سایت رسمی لاتاری گرین کارت آمریکا  در ماه های اکتبر و نوامبر به صورت اینترنتی از متقاضیان گرین کارت آمریکا ثبت نام به عمل می آورد، برای ثبتنام از این طریق هبچ گونه هزینه ای لازم به پرداخت نمی باشد و صرفاً ارسال اطلاعات هویتی و ارائه ی یک عکس با دارا بودن شرایط قید شده در خود سایت برای ثبت نام کافی می باشد، نتیجه ی این قرعه کشی در ماه می سال بعد اعلام خواهد شد.

 

کسب گرین کارت آمریکا یکی از راه های دریافت اقامت در آمریکا به صورت دائم می باشد، که فرد دارنده ی آن قادر به کار و تحصیل و زندگی در کشور آمریکا خواهد بود. این ویزا در میان جهانیان از محبوبیت خاصی برخوردار است و همگان در تلاش  دریافت این ویزا می باشند؛ لذا پیشنهاد می گردد، برای راه های قانونی دریافت گرین کارت آمریکا، با کسانی که در این امر تخصص و مهارت لازم دارند، مشورت نمایید.

نگارنده: بهار حمزه زاده

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *