بورسیه تحصیلی در نروژ

بورسیه تحصیلی در نروژ

آگاهی از بورسیه تحصیلی در نروژ برای دانشجویانی که قصد تحصیل در نروژ را دارند خالی از لطف نیست. امروزه شمار قابل توجهی دانشجوی بین المللی متقاضی تحصیل در دانشگاه های نروژ می باشند. استفاده از طرح های بورسیه تحصیلی در نروژ به دانشجویان بین المللی کمک می کند تا علاوه از برخورداری از نظام علمی آموزشی با کیفیت این کشور تحصیل رایگان در نروژ را تجربه کنند و بخش قابل توجهی از هزینه تحصیل و زندگی در نروژ را پوشش دهند. در این مقاله به معرفی و بررسی طرح های بورسیه تحصیلی در نروژ و شرایط اخذ آن خواهیم پرداخت. مهاجرت تحصیلی به نروژ یکی از راه های اخذ اقامت این کشور است از این رو با توجه به قرار گرفتن این موضوع در حوزه تخصصی امور مهاجرتی پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات دقیق و اقدام درباره اخذ اقامت از طریق تحصیل و بورسیه تحصیلی در نروژ به کارشناس موسسه MIE و وکیل مهاجرت به نروژ راهنمایی اخذ کنید.

نروژ به دانشجویان بین المللی پیشنهاد یک تجربه منحصر به فرد برای استفاده از طرح های آموزشی کاربردی در بالاترین سطح اروپا و جهان ارائه می کند. تلاش برای بین المللی نمودن سیستم آموزش عالی و دانشگاه های نروژ از سیاست های اخیر تصمیم گیرندگان این حوزه در نروژ است. اکنون بیش از ۱۵ هزار دانشجوی بین المللی در مقاطع مختلف موسسات آموزش عالی نروژ تحصیل می کنند. با توجه به تخصص و علاقه دانشجویان طرح های مختلفی از دوره های فنی و حرفه ای تا فوق لیسانس ها و دکتراهای مختلف در دانشگاه های نروژ به صورت رایگان ارائه می شوند. دیگر نکته قابل توجه در مورد نروژ فعالیت های فوق برنامه و فضای صمیمی برای تفریح و سرگرمی دانشجویان بین المللی و همچنین فضای جذاب طبیعی این کشور می باشد که دانشجویان را به انجام تحصیلات تکمیلی خود در نروژ ترغیب می نماید.

همانگونه که گفته شد دانشگاه های دولتی نروژ امکان تحصیل با هزینه های بسیار پایین را برای دانشجویان بین المللی نیز فراهم می نمایند و به همین جهت مقصد اصلی بسیاری از دانشجویان کشورهای دیگر برای تحصیل به حساب می آید. علاوه براین بعضی از دانشگاه های این کشور بورسیه های تحصیلی خاصی را با ظرفیت های محدود در اختیار دانشجویان متقاضی قرار می دهند تا علاوه بر هزینه های تحصیل در نروژ هزینه های زندگی و امرار معاش آنها نیز پوشش داده شود. در ادامه به معرفی هشت مورد از طرح های بورسیه و کمک هزینه های مالی این کشور پرداخته خواهد شد.

  1. طرح علم بدون مرز: این طرح یک برنامه رو به جلو را برای دانشجویان مقطع کارشناسی برزیلی مهیا می کند که تا یک سال می توانند در نروژ به صورت رایگان تحصیل نمایند. این بورسیه به دانشجویان رشته های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات اختصاص دارد.
  2. کمک های مالی ترمی : کمک های مالی ترمی به دانشجویان برای کار در موسسات عالی در نروژ اجازه می دهد بعد از هر ترم یک تا سه ماه در دانشگاه کار انجام دهند و کمک هزینه دریافت نمایند. اولویت برای این طرح دانشجویان نروژی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. این کمک هزینه شامل خوابگاه، ایاب و ذهاب و مبلغی بعنوان پول توی جیب می شود. مهلت درخواست برای این طرح ۱۵ مارس/ ۱۵ اکتبر هر سال است.
  3. اراسموس : برنامه اراسموس برای دانشجویان اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اروپا که در دانشگاه های این قاره تحصیل می نمایند امکان تکمیل تحصیلات خود در خارج از کشور را ایجاد می کند. نقل و انتقال بین ۳ تا ۱۲ ماه ممکن است به طول بیانجامد. برای استفاده از این طرح باید به دانشگاه و اداره آموزش پرورش کشور خود مراجعه نمایید.
  4. اراسموس موندوس این طرح برای دوره های کارشناسی ارشد (۱۱۶ رشته) و دکترا(۲۹ رشته) در بالاترین سطح آموزش ایجاد شده که باید توسط حداقل سه موسسه آموزش عالی اروپایی کنسرسیومی ایجاد و فضای لازم را فراهم نماید. این طرح یک تا دو سال به طول خواهد انجامید و منجر به اعطای دو مدرک مجاز کامل یا منفصل می شود. این طرح به دانشجویانی که در دوره های کارشناسی ارشد اراسموس موندوس پذیرش شده اند اختصاص دارد.
  5. طرح آموزش عالی نوردپلاس: اگر شما در یک موسسه آموزش عالی کشورهای اسکاندیناوی یا حوزه دریای بالتیک ثبت نام و تحصیل کنید، بر اساس طرح نوردپلاس می توانید در دانشگاه های سایر کشورهای عضو این حوزه تحصیلات عالی خود را تکمیل نمایید. برای این منظور باید دانشگاه و مقامات ذیربط ملی تسهیلات لازم را ایجاد نمایند.
  6. بورسیه های سالانه YGGDRASIL برای محققان جوان و مهمان مقطع دکترا برای پژوهش و آموزش در نروژ: شورای تحقیقات نروژ طرح پیشروی تامین هزینه های دانشجویان مقطع دکترا که واجد شرایط باشند را ارائه می کند. این طرح به متقاضیان ۲۵ کشور اجازه می دهد از یک تا ده ماه در نروژ اقامت داشته باشند. هدف از این طرح تبدیل نروژ به مقصدی برای پژوهش دانشجویان دکترا می باشد. دانشجویان مذکور از تمامی رشته ها می توانند برای استفاده از این طرح اقدام نمایند. عنوان این کمک هزینه تحصیلی برگرفته از نام درخت خاکستری ایگدراسیل که در اساطیر نوردیک وجود داشت گرفته شده است.
  7. طرح سهمیه ای: دولت نروژ بورسیه هایی برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه و کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی در نظر گرفته است. هدف این طرح ترویج بین المللی نمودن آموزش عالی و تبدیل نروژ به یکی از تاثیر گذارترین کشورها در این حوزه است. با استفاده از بورسیه دانشجویان ۴۰ درصد از هزینه های تحصیل خود را با کمک هزینه و الباقی را به صورت وام تامین می نمایند. ظرفیت این برنامه ۱۱۰۰ بورسیه تحصیلی است که ۸۰۰ مورد آن به کشورهای در حال توسعه قاره افریقا، امریکای لاتین، بالکان غربی و ۳۰۰ ظرفیت به متقاضیان آسیای مرکزی و اروپای شرقی تعلق دارد.این طرح هر ساله توسط دانشگاه ها و کالج های نروژ انجام می شود و آن دوره های فوق لیسانس و دکترا به زبان انگلیسی مشمول آن می گردد. مهلت درخواست بسته به دوره و دانشگاه ارائه کننده متفاوت است و متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر باید به مرکز همکاری بین المللی آموزش عالی نروژ SIU مراجعه نمایند. مهلت درخواست این بورسیه اول دسامبر هر سال است.
  8. برنامه بورسیه های نورث High North: طی این طرح دانشجویانی که از کانادا، ژاپن، روسیه، کره جنوبی و ایالات متحده امریکا در موسسات آموزش عالی نروژ ثبت نام و تحصیل می کنند ماهیانه مبلغی در حدود ۹۴۴۰ کرون نروژ بعلاوه کمک هزینه سفر دریافت نماید. این طرح توسط وزارت امور خارجه نروژ طراحی و اجرا می شود. دانشجویان متقاضی باید به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه و طی زمانبندی های از پیش تعیین شده برای استفاده از این طرح درخواست نمایند.

امید است مطالعه مقاله اخیر با موضوع بورسیه تحصیلی در نروژ توانسته باشد دید جدید و کاربردی در خصوص تحصیل در نروژ و اخذ بورسیه تحصیلی در نروژ در اختیار شما قرار داده باشد. با توجه به مطالبی که گفته شد اخذ بورسیه تحصیلی در نروژ تابع قوانین و مقررات خاصی است که به جهت تسریع در انجام آن می توانید از وکیل مهاجرت به نروژ بهره بگیرید. همچنین بررسی راه های دیگر مهاجرت به نروژ مثل اخذ اقامت از طریق کار در نروژ و یا سرمایه گذاری در نروژ نیز می تواند برای اخذ اقامت نروژ بسته به شرایط متقاضی روش مناسبی باشد. توصیه می گردد قبل از هرگونه اقدام با کارشناسان و متخصصین این حوزه مشورت و همفکری فرمایید.

نگارنده: فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *