ویزای تحصیلی نروژ

ويزاي تحصيلي نروژ

مهاجرت تحصيلي به نروژ كه يكي از كشورهاي حوزه اسكانديناوي است و اخذ ويزاي تحصيلي نروژ يكي از اهداف دانشجويان مشتاق ورود به اين كشور مي باشد. اخذ ويزاي تحصيلي نروژ مستلزم علم به قوانين نروژ ميباشد كه در اين مقاله به اختصار به قوانين كشور نروژ پرداخته مي شود. افراد با اخذ ويزاي تحصيلي نروژ مي توانند از شرايط تحصيل رايگان در نروژ به مانند دانشجويان بومي اين كشور بهره مند شوند.مهاجرت به نروژ و اخذ ويزاي تحصيلي نروژ يكي از روشهايي است كه افراد متقاضي مي توانند با اين روش به اقامت دائم نهايتا اخذ تابعیت نروژ دست يابند.به واسطه اخذ ويزاي تحصيلي نروژ افراد متقاضي مي توانند از بورسيه تحصيلي در نروژ و هزينه تحصيل رايگان در نروژ بهره مند شوند.يكي از روشهايي كه منجر به اخذ اقامت نروژ خواهد شد سرمايه گذاري در نروژ مي باشد كه افراد متقاضي در صورتي كه شرايط ورود به كشور نروژ را ندارند مي توانند با اخذ ويزاي تحصيلي نروژ وارد اين كشور شده و بعد اقدام به سرمايه گذاري در نروژ نمايند.مهاجرت كاري به نروژ يكي ديگر از روشهاي اخذ اقامت در نروژ خواهد شد.مهاجرت به نروژ و اخذ اقامت و تحصيل رايگان و اخذ ويزاي تحصيلي نروژ و ديگر روشهاي ورود به اين كشور جز مواردي است كه پيشنهاد مي شود با مشاورين و وكيل مهاجرت به نروژ به صورت تخصصي مشاوره نماييد.

اخذ ويزاي تحصيلي نروژ به مانند بسياري ديگر از كشورهاي مهاجرپذير داراي شرايط خاصي است كه در اين مقاله به اختصار شرح داده خواهد شد.كشور نروژ يكي از كشورهاي حوزه اسكانديناوي است كه در چندين دهه اخير رشد چشمگيري در زمينه صنعت و اقتصاد داشته و بدين لحاظ يكي از كشورهاي اروپايي است كه از سطح بالاي رفاه اجتماعي و زندگي برخوردار است.كشور نروژ يكي از كشورهاي مقصد براي دانشجويان بين المللي و مشتاق ادامه و تحصيل و زندگي مي باشد.تحصيل در نروژ به مانند كشورهايي چون آلمان،اتريش و فرانسه رايگان بوده و بدين لحاظ علاقه مندان زيادي را به خود جلب ميكند.

دانشجويان و افراد متقاضي مهاجرت تحصيلي به نروژ بايد اين نكته را در نظر بگيرند كه كه كشور نروژ در ابتدا ويزاي ۳ماهه به متقاضيان اعطا مي كند و افراد به نسبت تايم تحصيلشان در اين كشور اجازه تمديد ويزاي تحصيلي خود را دارند.اين شرايط و قوانين براي افرادي كه از طريق مهاجرت كاري به نروژ اقدام نموده اند نيز صادق است و ويزا و اقامتي كه براي افراد صادر مي شود ۹۰روزه مي باشد و در صورتي كه افراد متقاضي قصد دارند بيشتر از اين مدت در نروژ ساكن باشند بايد به اداره مهاجرت نروژ UDI جهت ارائه مدارك شناسايي و درخواست خود مراجعه كنند.

براي اخذ پذيرش دانشگاه ها و كالج هاي نروژ هيچگونه هزينه اي براي متقاضيان كشورهاي اتحاديه اروپا،حوزه شنگن و ديگر كشورها وجود ندارد.پس از اخذ پذيرش افراد براي اخذ اقامت و ويزاي تحصيلي نروژ بايد مدارك زير را ارئه دهند:

  • فرم اخذ پذيرش از سوي دانشگاه و كالج مربوطه در نروژ
  • كپي گذرنامه و مدارك شناسايي
  • اسناد و مدارك پذيرش موسسه اي پذيرش صادر نموده
  • اسناد بيمه درماني

افراد متقاضي اخذ اقامت تحصيلي نروژ در صورتي كه خارج از اتحاديه شنگن باشند بايد در خواست خود را به اداره مهاجرت نروژ ارائه دهند كه در صورت تاييد از سوي اداره مهاجرت نروژ وقت مصاحبه نيز براي تاييد مدارك براي افراد متقاضي درنظر گرفته خواهد شد.

مدارك لازم جهت اخذ اقامت تحصيلي نروژ:

  • اسناد و فرم هاي درخواست برای اقامت دانشجویی با یک كپي گذرنامه
  • كپي گذرنامه و مدارك شناسايي

نامه تاييد مدارك از سوي موسسه يا دانشگاه مقصد كه اين نامه بايد داراي اطلاعات زير باشد:

  1. نام متقاضي
  2. نام دانشگاه و موسسه آموزش عالي
  3. مقطع تحصيلي و دوره پذيرش شده
  4. مدت زمان تحصيل در دانشگاه و كالج

البته افراد متقاضي بايد اين نكته را درنظر داشته باشند طول دوره تحصيل مشخص شده باشد و برنامه تحصيلي آنها بايد تمام وقت باشد و از سوي دولت نروژ حمايت مالي خواهد شد و از تحصيل رايگان دولتي برخوردار خواهند شد.

  • انگيزه نامه تحصيلي: تكميل فرم انگيزه نامه تحصيلي و سوابق تحصيلي
  • مدارك اقامتگاه و يا خوابگاه: اسناد و مدارك مورد تاييد اقامتگاه فرد دانشجو طي مدت تحصيل در نروژ كه شامل كپي اجاره خانه،آپارتمان يا اسناد خوابگاه دانشجويي كه از سوي سازمان مسكن دانشجويي ارائه شده بايد ارائه شود.
  • مستندات امرار معاش تمكن مالي: ممكن است افراد متقاضي ادامه تحصيل در نروژ از وام هاي دولتي و دانشگاهي برخوردار شوند كه در اين صورت بايد مدارك مورد نياز ارائه شود
  • در صورتي كه در دانشگاه و موسسه اي خصوصي در سال تحصيلي ۲۰۱۶-۲۰۱۷ ثبت نام نموده ايد تحصيل شما با هزينه خواهد بود بايد اثبات نماييد كه قادر خواهيد بود هزينه هاي تحصيل خود را تامين كنيد.و در اين رابطه بايد اسناد مالي خود را ارائه دهيد.
  • گردش حساب مالي و تمكن مالي: به عنوان یک قاعده کلی، اداره مهاجرت نروژ مدارك و اسناد گردش مالي افراد متقاضي اخذ ويزاي موقت تحصيلي را دريافت ميكند.و افراد متقاضي بايد يك حساب بانكي بنام خود در نروژ داشته باشند و هزينه هاي تحصيل و زندگي خود را در حساب فوق واريز نموده باشند.ارائه اسناد و مدارك گردش حساب بانكي از سوي بانك الزامي مي باشد
  • اجازه كار پاره وقت: افراد و دانشجويان در كشور نروژ بسته به مقطع تحصيلي اجازه كار پاره وقت براي تامين منابع مالي و بخشي از هزينه هاي تحصيل و زندگي خود را دارند. اجازه كار پاره وقت در مقاطع مختلف به طور ميانگين ۲۰ ساعت در هفته خواهد بود.

نكته قابل ذكر براي افراد محصل در نروژ اين است كه اجازه اقامت آنها بسته به مدت و دوره تحصيلشان دارد و بعد از فارغ التحصيلي افراد بايد به كشور مبداشان بازگردند.

مقطع كارشناسي در نروژ

ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي در كشور نروژ به مانند اكثر كشورها مستلزم گذراندن دوره يك ساله كالج مي باشد كه پذيرش دوره كالج هم به زبان انگليسي خواهد بود و هم به زبان نروژي.در حين تحصيل در دوره ۱ساله به افراد دانشجو زبان نروژي آموزش داده خواهد شد. پس از گذراندن دوره كالج و موفقيت در آزمون ورودي دانشگاه افراد مي توانند وارد دانشگاه در مورد علاقه خود شوند.لازم به ذكر است كه افرادي كه ميخواهند بدون گذراندن دوره ۱ساله كالج وارد دانشگاه شوند بايد حداقل ۳۰واحد تخصصي را گذرانده باشند و همچنين مدرك زبان آيلتس حداقل ۵٫۵ داشته باشند .نكته قابل توجه در تحصيل مقطع كارشناسي در نروژ اين است كه تحصيل در اين مقطع در اكثر رشته ها به زبان نروژي ميباشد و افرادي كه خواستار تحصيل در دانشگاه هاي انگليسي زبان هستند بايد در نظر بگيرند تحصيل در دانشگاه هاي نروژ به زبان بومي اين كشور رايگان مي باشد و ممكن تحصيل در دانشگاه انگليسي زبان هزينه هاي بالايي داشته باشد.

طول دوره مقطع كارشناسي در نروژ ۳سال مي باشد و رشته هاي ارائه شده در اين مقطع شامل : انواع رشته هاي هنر،مديريت و حسابداري، رشته هاي علوم پايه مانند زيست شناسي و فيزيك و شيمي و رشته هاي فني مهندسي مانند مهندسي مكانيك،برق و ديگر رشته هاي پزشكي و پيراپزشكي

دانشجويان در مقطع كارشناسي در نروژ به مانند بسياري از كشورها اجازه كار پاره وقت ۱۰ساعت در هفته را دارند كه اين بازده زماني ممكن ۲۰% تا ۲۵% هزينه هاي انها را تامين كند

مقطع كارشناسي ارشد در نروژ

شرایط صدور پذیرش توسط هر دانشگاه و کالج دانشگاه بر اساس ارزیابی علمی دانشجويان و متقاضيان در اين مقطع مي باشد. افراد متقاضي بعد از گذراندن دوره ۳ساله كارشناسي در نروژ يا دوره ۴ساله در كشور مبدا خود مي توانند براي اخذ پذيرش مقطع ارشد اقدام نمايند.طول دوره مقطع ارشد در نروژ ۱ساله يا ۲ساله مي باشد. اغلب رشته اي ارائه شده در مقطع ارشد در نروژ به زبان انگليسي مي باشد و تعداد واحد هايي كه در مقطع كارشناسي ارشد با مقطع كارشناسي به صورت مشترك ارائه مي شود ۶۰واحد مي باشد.يكي از مدارك و شرايط اخذ پذيرش در مقطع ارشد داشتن مدرك زبان نروژي يا حداقل آيلتس ۶٫۵ يا ۷ مي باشد و همچنين دانشجويان بايد اين نكته را در نظر داشته باشند كه بهتر است معدل مقطع كارشناسي آنها حداقل بالاي ۱۶ باشد زيرا در فرايند صدور پذيرش بسيار تاثيرگذار خواهد بود.

مقطع دكترا PHD در نروژ

ادامه تحصيل در مقطع دكترا در نروژ به مانند بسياري از كشورها مستلزم ارتباط برقرار نمودن دانشجو و فرد متقاضي با استاد راهنما در اين كشور مي باشد تا در صورت تاييد رزومه تحصيلي و كاري فرد متقاضي از سوي استاد راهنما براي اخذ پذيرش از سوي دانشگاه بتوان اقدام نمود. مقطع دكترا در نروژ مانند بسياري از كشور به نوعي شغل محسوب مي شود و همچنين افراد مي توانند از تحصيل رايگان در اين مقطع نيز بهره مند شوند.مدت زمان تحصيل در مقطع دكترا در نروژ ۴الي ۵سال مي باشد.دانشجويان مقطع دكترا در صورت پذيرش و تاييد رزومه تحصيلي مي توانند بعنوان استاديار در دانشگاه محل تحصيلشان مشغول بكار شوند و حداقل حقوق دريافتي اين افراد در ماه ۲۲هزار كرون ومي باشد و همچنين طول دوره تحصيل در مقطع دكترا به عنوان سابقه كار براي افراد محسوب خواهد شد.

هزينه زندگي در نروژ: هزينه هاي زندگي در نروژ در ماه چيزي در حدود ۷۰۰الي ۸۰۰يورو يا ۷۰۰۰ الي ۱۰۰۰۰ كرون مي باشد.

نكته قابل ذكر در باب هزينه تحصيل: با توجه به اينكه اعلام مي شود هزينه تحصيل در نروژ رايگان مي باشد ممكن در طول هر ترم افراد هزينه هاي تحصيل و هزينه هاي جانبي نيز داشته باشند كه در حدود ۴۰۰تا ۶۰۰ يورو يا ۳۰۰تا ۶۰۰كرون باشد.

با توجه به موارد ذكر شده در مقاله فوق در باب مهاجرت تحصيلي به نروژ و اخذ ويزاي تحصيلي نروژ در صورتي كه شما بزرگواران كشور نروژ را بعنوان مقصد مهاجرت تحصيلي،مهاجرت كاري و سرمايه گذاري قرار داده ايد و در خصوص قوانين مهاجرتي نروژ اطلاعي نداريد با مشاورين و وكيل مهاجرت به نروژ در خصوص اخذ ويزاي تحصيلي نروژ و ديگر راه هاي ورود به كشور نروژ به صورت رايگان مشاوره نمايد.

نگارنده: شهاب مرادي

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *