اعزام دانشجو به فرانسه

اعزام دانشجو به فرانسه

موضوع این مقاله اعزام دانشجو به فرانسه می باشد . امروزه گروه های بسیار زیادی جهت اعزام دانشجو به فرانسه فعالیت مشاوره ای می نمایند. توصیه میشود جهت اعزام دانشجو به فرانسه برای گام اول اطلاعات خود را نسبت به تمامی ابعاد موجود در موضوع اعزام دانشجو به فرانسه بالا ببرید از بحث اخذ پذیرش در کشور فرانسه گرفته تا چگونگی اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و همچنین نحوه زندگی دانشجویی در این کشور. وقتی صحبت از اعزام دانشجو به فرانسه می شود منظور توضیح تمامی ابعاد مذکور می‌باشد و زمانی می‌تواند یک مقاله کامل باشد که تمامی اطلاعات مربوط به اعزام دانشجو به فرانسه از صفر تا صد را در اختیار شما متقاضی عزیز قرار دهد. در ادامه در مورد تحصیل در فرانسه و دانشگاه های معتبر دارای رنکینگ جهانی کشور فرانسه ، زندگی دانشجویی کشور فرانسه و اطلاعاتی از این دست صحبت خواهد شد.

کشور فرانسه یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیل در خارج از کشور بشمار می­رود. در مقاله­ی حاضر درخواهید یافت که چرا بسیاری از دانشجویان بین­المللی فرانسه را جهت تحصیل برمی ­گزینند و چنانچه قصد تحصیل در این کشور را دارید با مطالعه­ ی این مطالب با نحوه­ ی ورود به فرانسه آشنا خواهید شد.

طبق گزارش سازمان گردشگری جهانی سازمان ملل، فرانسه پرطرفدارترین مقصد توریستی در جهان محسوب می­شود. شاید تصویر شخصی شما از فرانسه میراث فکری و هنری افتخارآمیز آن باشد. به هر حال سرزمینی است که متفکرینی چون رنه دکارت و ژان پل سارتر، نویسندگانی مانند مارسل پروست و آلبرت کامو، فیلم سازانی چون ژان لوک گدار و ژان رنوار، و هنرمندانی نظیر کلود مونه و پل سزان را در آغوش خود پروراند. پیش از این اسامی می­توانیم گروهی از دانشمندان، ریاضیدانان و سایر محققینی را بیفزاییم که شاید نام آن­ها چندان آشنا نباشد ولی دستاوردهایشان چشمگیر است. چنانچه نه فقط برای تعطیلات بلکه به عنوان یک دانشجو قصد دارید از فرانسه دیدن کنید در ادامه اطلاعات لازم را درباره­ی دانشگاه­های فرانسوی، شهرهای دانشجویی و نحوه ­ی درخواست اخذ پذیرش، هزینه ­ها و ویزاها مطالعه بفرمایید.

دانشگاه­های فرانسه

سنن و رسوم آموزشی و هنری قدرتمند فرانسه در دوران مدرن امروزه نیز تداوم یافته است. کمتر کشورهایی وجود دارند که تا این اندازه در آموزش و پژوهش سرمایه­گذاری کرده باشند. تعداد ۳۹ دانشگاه فرانسه در رتبه­ بندی دانشگاه­های جهان سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ قرار گرفته­اند و ۱۰ تا از این دانشگاه­ها در میان ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. دو دانشگاه برجسته­ ی این کشور اکول نورمال سوپریور پاریس (Ecole Normale Supérieure, Paris) و اکول پلی­تکنیک پاریس­تک (Ecole Polytechnique ParisTech) هستند که به ترتیب رتبه­ ی ۳۳ و رتبه­ی ۵۳ رتبه­بندی جهانی دانشگاه­ها را به خود اختصاص داده­اند. این دو دانشگاه در سراسر اروپا و جهان در از شهرت ویژه­ ای برخوردار هستند.

علاوه بر ۳۹ دانشگاه فرانسوی ذکر شده در رتبه­بندی جهانی دانشگاه­ها، فرانسه به مدارس کسب و کار تخصصی قوی خود مشهور است. از آنجاکه این مدارس بر رشته­ ی بخصوصی تمرکز دارند در رتبه­ بندی جهانی ذکر نمی­شوند ولی از شهرتی بین­ المللی برخوردار هستند. نمونه­ های قابل توجه عبارتند از: ESCP Europe، مدرسه کسب و کار ESSEC، HEC Paris و INSEAD. گذشته از این شهریه­ ی دانشگاه­های برجسته در فرانسه بسیار ارزان­تر از سایر دانشگاه­های جهان است و سالانه مبلغی کمتر از ۱۰۰۰ دلار آمریکا برای دانشجویان بین­ المللی و فرانسوی تخمین زده می­شود.

زندگی دانشجویی در فرانسه

دانشجویانی که در دانشگاه های فرانسوی تحصیل می­کنند در زندگی دانشجویی روزمره ی خود با فرهنگ شگفت­ انگیز فرانسوی سر و کار دارند. ضمن تحصیل دانشجویان می­توانند در محیطی به طرز شگفت ­انگیزی تعاملی با دانشجویان سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. با وجود افراد مختلفی که از سراسر جهان در دانشگاه­های فرانسه تحصیل می­کنند قطعاً تحصیل در فرانسه تجربه ­ای جدید است که می­تواند آمیزه­ای از لذت و ماجراجویی را برای شما به ارمغان آورد. همواره نمی­توان فرصت قرار گرفتن در گروهی از افراد مختلف را یافت؛ بنابراین زمان رشد و یادگیری فرا رسیده است.دانشگاه­ها نمایش­ها را سازمان­دهی کرده و کنفرانس، سمینار، مهمانی و فعالیت­های بیرونی و ورزشی را به عنوان بخشی از سبک زندگی دانشجویی برگزار می­کنند. درحالی­که چیزهایی که در کنار هم قرار می­گیرند با توجه که دانشگاهی که انتخاب کرده­اید متفاوت خواهد بود، می­توانید مطمئن باشید که تقویمی پر از فعالیت­هایی که می­تواند شما را سرگرم کند وجود دارد. این دانشگاه­ها قصد دارند که دانشجویانشان علاوه بر یادگیری دوران خوشی را نیز سپری کنند. تمام فعالیت­های برنامه­ ریزی شده توسط کالج­ها و دانشگاه­ها سرگرمی بسیاری را برای شما فراهم می­کنند.

دانشگاه­های فرانسه دارای امکانات ورزشی مدرن بسیاری هستند. در بیشتر موارد دسترسی به این امکانات مستلزم پرداخت مبلغی ناچیز است. در رویدادهای ورزشی عموماً از دانشگاه­ها و کالج­ها دعوت به عمل می­آید. شما می­توانید طیف وسیعی از رویدادهای ورزشی پیشنهاد شده از سوی دانشگاه را در فرانسه بیابید که عبارتند از دو و میدانی، کریکت، راگبی، بیسبال، فوتبال، بسکتبال، و بسیاری دیگر.

تحصیل در مقطع کارشناسی در فرانسه

دوره ­های مقطع کارشناسی در فرانسه در بسیاری از کالج­ها و دانشگاه­ها یافت می­شود. جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی شما باید دارای دیپلم دبیرستان یا معادل آن و همچنین از شرایط لازم برخوردار باشید. سال تحصیلی در فرانسه از اواسط سپتامبر آغاز شده و تا پایان ژوئن سال بعد به اتمام می­رسد. همچنین برخی مؤسسات ممکن است در طول سال نیز ثبت­نام کنند.

چنانچه قصد دارید در دانشگاهی فرانسوی تحصیل کنید باید پیش از هر چیزی از شرایط و الزامات اخذ پذیرش آگاه باشید و زودتر از دو ماه پیش از تاریخ شروع دوره­ی تحصیلی مورد نظر باید مراحل ثبت­نام خود را انجام دهید. اغلب شنیده می­شود که رقابت در دانشگاه­ های فرانسه بسیار شدید است. هرچه زودتر درخواست خود را تکمیل کنید دانشگاه مربوطه زودتر می­تواند درخواست شما را ارزیابی کرده و تصمیم ­گیری نماید. درخواست در زمان مناسبت مسئله­ ای است که قطعاً در طولانی مدت به نفع شما خواهد بود.دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند طیف گسترده­ای از برنامه ­ها در این مقطع در فرانسه در اختیارشان قرار می­گیرد.

دانشجویان می­توانند در هر یک از رشته ­های زیر در مقطع کارشناسی تحصیل کنند:

  • پزشکی
  • جغرافیا
  • فارماکولوژی
  • تاریخ هنر
  • زبانشناسی
  • جامعه شناسی
  • فرهنگ اروپا و مدیترانه
  • فناوری ارتباطات
  • فناوری اطلاعات
  • مطالعات فرانسه
  • مدیریت بین المللی کسب و کار
  • مطالعات فیلم
  • جهانی ارتباطات
  • امور مالی
  • امور مالی بین­المللی
  • مطالعات ادبی
  • هنرهای خلاق
  • روانشناسی
  • اقتصاد بین المللی
  • سیاست تطبیقی و بین­المللی

تعداد زیادی برنامه­ ها و دوره­ها وجود دارد که می­توانید از میان آن­ها انتخاب کرده و مدرک کارشناسی خود را اخذ نمایید. هرچند موارد ذکر شده در بالا پرطرفدارترین رشته­ ها و مدارک اخذ شده توسط دانشجویان بین­المللی بشمار می­روند. جهت تحصیل در مقطع کارشناسی باید دارای یک دیپلم فرانسوی یا معادل آن باشید و همچنین آزمون ورودی دانشگاه را در کشور مبدأ خود شرکت نموده باشید.

چنانچه قصد دارید از دانشگاه­های grandes ecoles اخذ پذیرش کنید باید دارای یک دیپلم فرانسوی یا معادل آن باشید. براساس نتایج آزمون­های ورودی که شرکت کرده­اید رتبه­ ای برای شما در نظر گرفته می­شود. به علاوه اقدامات بسیاری نیز باید انجام دهید تا در کالجی در این کشور پذیرفته شوید. به علاوه دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند لازم است که ریزنمرات سوابق تحصیلی خود و همچنین اصل مدارک را ارائه دهند. تمام دانشجویان بین­ المللی مستلزم ارائه­ ی نمرات تافل/آیلتس هستند. به علاوه باید دارای گذرنامه و چندین عکس گذرنامه­ ای باشند.

لطفاً پیش از هرچیزی از مهلت ثبت­ نام دانشگاه آگاه شوید. همچنین فراموش نکنید که بهتر است درخواست خود را تا جای ممکن زود ارسال کنید تا هیچ تأخیری در پذیرش رخ ندهد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در فرانسه

فرانسه به دوره­ های تحصیلی عالی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا شهرت دارد. افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را دارند اغلب فرانسه را برمی­گزینند. دانشجویان بین­ المللی واقعاً از این کشور لذت می­برند و دوره­ های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در فرانسه به واقع بهترین هستند. تمام مؤسسات فرانسه از رتبه ­ی قابل توجهی برخوردار هستند و هر فردی که در این دانشگاه­ها تحصیل می­کند چیزهای بسیاری خواهد آموخت به این معنی که در تعیین سرنوشت آن­ها تأثیر به سزایی خواهد گذاشت.

این مقطع در فرانسه به سه دسته ­ی زیر تقسیم می­شود:

  • کارشناسی ارشد آموزش محور (MAs/MScs/MRng)
  • کارشناسی ارشد پژوهش محور (MRes/MA به اضافه­ی پژوهش)
  • دکترا و PhD

کارشناسی ارشد آموزش محور دوره ­هایی هستند که از لحاظ ساختاری مشابه مقطع کارشناسی دارای کنفرانس، سمینار و کلاس­های آموزشی هستند. دانشجویان موظف هستند که شخصاً در مورد موضوعات پژوهش کرده و رویکردی مستقل برای تحصیل خود پیش بگیرند.

مقطع کارشناسی ارشد پژوهش محور اغلب به عنوان پیش­نیاز ورود به دوره­ی دکترا شناخته می­شود. دانشجویان این دوره ­ها باید در مورد موضوعی بخصوص به صورت مستقل پژوهش کرده و بر بهبود مهارت­ های پژوهشی خود متمرکز شوند که در نهایت باید یک پایان ­نامه یا پروژه ­ی نهایی ارائه دهند. فرآیند درخواست اخذ پذیرش برای یک مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا مانند مقطع کارشناسی است. دانشجویان بین­ المللی که جهت تحصیل قصد ورود به فرانسه را دارند مستلزم هستند که هنگام تکمیل فرآیند درخواست دارای گذرنامه باشند. پس از تکمیل درخواست، دانشگاه مربوط مدارک و شرایط را بررسی کرده و تصمیم­ گیری نهایی را انجام می­دهد.

هزینه­ های تحصیل در فرانسه

علاوه بر شهریه­ ی دانشگاه هزینه­ های بسیاری نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهید. این هزین ه­ها عبارتند از هزینه­ی مسکن، غذا، سرگرمی و تفریح، کتاب، آزمون­ها و سایر هزینه­ ها. شما به آسانی می­توانید این هزینه ­ها را محاسبه کرده و بودجه­ ی لازم جهت تحصیل در دانشگاه­های فرانسوی را تعیین نمایید.

چنانچه شما دانشجوی بین­ المللی هستید اثبات این موضوع بسیار مهم و اجباری است. به طور میانگین تخمین زده می­شود که یک دانشجو ماهانه ۴۳۰ یورو نیاز دارد که سالانه حدوداً ۵۱۶۰ یورو می­شود. البته این فقط یک تخمین است و شما همواره باید مبلغی بیش از نیاز خود در اختیار داشته باشید.میانگین هزینه­ های اخذ پذیرش و شهریه­ در فرانسه به دانشگاه و دوره­ی تحصیلی مورد نظر شما بستگی دارد و اینکه تبعه­ ی اتحادیه اروپا باشید یا دانشجوی خارجی. میانگین شهریه از حدود۱۵۰ یورو در هر ترم تا ۹۰۰ یورو متفاوت است. البته بورسیه ­ها و کمک هزینه­ های تحصیلی بسیاری نیز وجود دارد ولی تعداد کمک هزینه ­های موجود برای دانشجویان بین ­المللی بسیار کم است. چند مورد را می­توان نام برد: کمک­ هزینه­ های دولت فرانسه، کمک هزینه­ های دولت کشور مبدأ و کمک هزینه ­های سازمان­های غیردولتی و بین­ المللی.

کمک هزینه­ ها ممکن است براساس نیاز یا شایستگی دانشجو اعطا شود. برخی از بورسیه­ های خارجی و داخلی موجود در مؤسسات دانشگاهی فرانسه می­توانند بخشی یا کل هزینه ­های تحصیل را پوشش دهند. در ادامه چندی از بورسیه ­هایی که از دانشجویان بین­ المللی حمایت می­کنند را نام می­بریم:

  • بورسیه تحصیلی یادبود میکائیل فارنوم توسط سازمان مطالعات بین­المللی (ISA)
  • بورسیه یادبود دکتر کارلوس ای. توسط سازمان مطالعات بین­ الملل
  • کمک هزینه ­ی تحصیلی شاتوبریان (Chateaubriand) توسط دانشگاه ایلینویز
  • بورسیه­ ی مهارت عالی در یک زبان خارجی IES توسط مؤسسه آموزش بین ­المللی دانشجویان
  • بورسیه تحصیلی ISA توسط سازمان مطالعات بین ­الملل
  • بورسیه تابستانی GSE توسط دانشجوی جهانی اکسپرینس
  • بورسیه توسعه زبان GSE توسط دانشجوی جهانی اکسپرینس
  • بورسیه دانشگاهی GSE توسط دانشجوی جهانی اکسپرینس
  • بورسیه ­های بورن توسط جوایز بورن برای دانشجویان بین­ المللی (Boren)
  • بورسیه­ های گیلمن دانشگاه آرکادیا
  • بورسیه­ های انت کید توسط برنامه­ ی مبادله دانشجوی بین­المللی

هرچند کمک هزینه­ های تحصیلی مخصوص دانشجویان بین ­المللی بسیار محدود است، هزینه­ ی تحصیل در دانشگاه­های فرانسه در مقایسه با سایر کشور به طور قابل توجهی ارزان است.

همانطور که در فوق توضیح داده شد اعزام دانشجو به فرانسه و موضوعات وابسته به آن مانند قوانین مهاجرت تحصیلی به فرانسه، شرایط تحصیل در دانشگاه های این کشور توضیح داده شد و پس از مطالعه این مقاله شما اطلاعات اولیه و مفیدی در باب اقدامات اولیه تا به نهایت رساندن این امر به دست آورده اید. حال جهت اقدامات اجرایی نیازمند این هستید که جهت اجرای این امر با وکیل اعزام دانشجو به فرانسه مشورت کنید و در این باره توضیحاتی لازم است داده شود همانطور که می‌دانید موسسات و مشاورین و وکلای بسیار جدی در زمینه اعزام دانشجو به فرانسه فعال هستند اینکه شما چطور اقدام میکنید چگونه مشاور و وکیل خود را مشخص می نمایید، بسته به این است که چقدر اطلاعات کسب کنید و به سراغ چه مراجعی بروید. بنابراین قبل از هر اقدامی با یک مشاور جهت اعزام دانشجو به فرانسه یا با یک وکیل مهاجرت به فرانسه مشورت نمایید سپس اقدام به صرف هزینه نمایید.

نگارنده : نفیسه هاشمی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *