اقامت و تابعیت مشاغل خاص در سوئد

اقامت و تابعیت مشاغل خاص در سوئد

دولت سوئد چه امکاناتی را برای اقامت و تابعیت مشاغل خاص در سوئد برای اتباع خارجی در نظر گرفته است ؟ آیا دولت سوئد امتیاز خاصی برای شغل خاصی پیش بینی کرده است؟ امکاناتی که دولت سوئد در اقامت و تابعیت مشاغل خاص در سوئد پیش بینی گرده است چیست؟ اکثر کشورها در پذیرش اتباع خارجی به منظور تشویق نخبگان و نیروهای کار امد به تناسب نیازشان به پیشرفت در زمینه ها مختلف شرایط ویژه ای را در دادن اجازه ی اقامت و اعطای تابعیت پیش بینی میکنند . این مقاله سعی دارد تا مقررات کشور سوئد را در مورد این که چه امکاناتی برای اقامت و تابعیت مشاغل خاص در سوئد  پیش بینی کرده است را بررسی کند .

  • سوئد دارای یکی از پیشرفته ترین اقتصادهای جهان است و مردمان ان از بالاترین کیفیت های زندگی در دنیا برخوردار میباشند و جزء کشورهایی است که اصلی ترین سرمایه آن نیروی انسانی تحصیل کرده ان است و تحصیلات عالی در ۶ سال یک بار مورد تجدید نظر قرار گرفته است و ۶۴ درصد دانشجویان مقطع دکتری از دانشجویان خارجی تشکیل می شود بدلیل اینکه سوئد مزایایی را برای کسانی که اقامت تحصیلی دریافت کرده اند در نظر گرفته است که از جمله آنکه امکان تحصیل در هر رشته مورد علاقه فرد در دانشگاه وجود دارد یا اینکه امکان اخذ ویزای همراه برای خانواده وتبدیل ویزای تحصیل به ویزای کار وجود دارد.

کشور سوئد تحصیل کنندگان مقطع دکترا را شاغل تلقی کرده و حقوقی ماهیانه به میزان ۲۳۰۰ دلار برای آنها معین کرده است و همچنین باوجود این که تحصیل در این کشور از سال ۲۰۱۱ مستلزم پرداخت شهریه گردیده است، امکان اخذ بورسیه برای دانشجویان دکترا تحت شرایطی فراهم است شرایطی که به بورسیه شدن متقاضیان کمک کند عبارت است از داشتن تالیفات و تسلط به زبان انگلیسی و…این مقاله متعلق به موسسه ملک پور می باشد.

ادامه تحصیل و کار پزشکان در سوئد

یکی از مشاغلی که کشور سوئد نگاه ویژه ای در اعطای اجازه ی اقامت و تابعیت دارد شغل پزشکی است . پزشکان خارجی میتوانند با ارسال مدارک تحصیلی و سابقه کاری خود به ارگان دولتی به نام socialstyrelesn مجوز کار در سوئد را دریافت کند . این ارگان مسئولیت رسیدگی به مدارک پزشکی را دارد و مجوز کار در سوئد را برای پزشکان خارجی صادر میکند.این مدرک پس از قبولی درخواست دو راه را میتواند به پزشکان معرض کند .

حالت اول اینکه از شخص خواسته میشود مدرک قبولی امتحان به نام tulen دوره انقراض در ایران میباشد را به مدت ۱۸ ماه در بیمارستان بگذراند پس از طی دوره ی مذکور متقاضی مجوز کار در سوئد را دریافت میکند.

حالت دوم  این است که فرد باید دوره ی اموزشی به مدت ۶ ماه در مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان بگذراند و پس از طی این مدت و بر اساس گواهی که مسئول بیمارستان یا مرکز بهداشتی درمانی در خصوص توانایی و دانش پزشک متقاضی ارائه می کند در خصوص لزوم انجام امتحان Tulen و دوره تکمیلی گرفته می شود و در صورت تایید مجوز کار صادر می شود علاوه بر این داشتن مدرک زبان انگلیسی نیز در ابتدای امر الزامی می باشد.

  • افرادی از قبیل خوانندگان،بازیگران،آهنگ سازان، فیلم سازان که تبعه اتحادیه اروپا نباشندو یک gig موقتی برای رادیو و تلویزیون سوئد دارند در صورتی که از طرف موسسه مربوطه دعوت شوند نیازی به اخذ ویزای کار ندارند.
  • کسانیکه به هدف یادگیری فرهنگ و زبان سوئدی قصد سفر به سوئد را دارند در صورتیکه بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن دارند و علاقه خود را به مطالعه زبان و فرهنگ سوئد ثابت کنند وگواهی پذیرش مطالعه در سوئد و وجود یک پیشنهاد کاری که نشان دهنده کار کمتر از۲۵ساعت در هفته باشد می تواند اجازه ورود و اقامت حتی بیش از یک سال را هم دریافت کند.
  • پژوهشگران مهمان که به قصد تحقیق و پژوهش و پروژه درسی می خواهند در مورد سوئد بررسی کنند با پاسپورت و مدارک مربوط به تحقیقات از سفارت سوئد اجازه اقامت دریافت کنند.
  • مربی ورزشی با داشتن پاسپورت و بیمه و تایید ورزش سوئد نسبت به اینکه کار فرد در پیشرفت ورزش سوئد موثر است و پیشنهاد حداقل ۳۰۰/۱۴ کردن حقوق ماهیانه و قرارداد با باشگاه سوئد می تواند اجازه اقامت دریافت کند .
  • کارآموزان بر اساس توافقنامه تبادل کارآمورز بین کشورهایی که در این توافق شرکت دارند اگر بخواهند وارد سوئد شوند نیازی به سیر روال عادی اخذ ویزا را ندارند و می توانند از امتیازاتی بهره مند شوند.

نتیجه

کشور سوئد به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان که از لحاظ رفاه اجتماعی در سطح خیلی بالایی در بین کشورهای جهان قرار دارد سیاست هایی را در جهت بهره مندی از نیروی کارآمد خارجی و اقامت و تابعیت مشاغل خاص در سوئد پیش بینی کرده است و قواعدی را برای دادن ویزا به اقامت و تابعیت مشاغل خاص در سوئد مطرح کرده است که موجب سهولت و تشویق افراد برای ورود به سوئد و گرفتن اقامت و تابعیت مشاغل خاص در سوئد شده است .

گرداورنده:شکوفه داداشی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *