بهترین پاسپورت دنیا

بهترین پاسپورت دنیا

ایا می دانید بهترین پاسپورت دنیا در سال ۲۰۱۷ مربوط به کدام کشور است ؟ ایا می دانید اعتبار بهترین پاسپورت دنیا به چه عواملی مرتبط است ؟ ایا می دانید چه کشورهایی در سال ۲۰۱۷ بیشترین قدرت و اعتبار پاسپورت را دریافت نمودند ؟ ایا می دانید رتبه بندی بهترین پاسپورت دنیا در چند سال گذشته بین کشورهای مختلف چه تغییراتی کرده است ؟ ایا با ده کشور برتر با بهترین پاسپورت دنیا اشنایی دارید ؟ ایا می دانید پایین ترین اعتبار پاسپورت مربوط به کدام کشور است ؟ ما در این مقاله سعی نموده ایم شما را با بهترین پاسپورت دنیا ، رتبه بندی کشورهای گوناگون در اعتبار پاسپورت در سال ۲۰۱۷ و موارد دیگر اشنا نماییم ، امید است برای شما خوانندگان گرامی مفید واقع گردد .

ابتدا به تعریفی از پاسپورت می پردازیم

پاسپورت یا گذرنامه از مدارک شناسایی رسمی افراد و سند هویتی بین المللی می باشد که دولت برای شهروندانش صادر می کند.

اولین پاسپورت جهان مربوط به اواخر قرن ۱۹ میلادی و متعلق به کشور انگلیس می باشد ، هنری پنجم پادشاه کشور انگلیس برای شناسایی انگلیسیان در تمام جهان و تسهیل سفر اتباع خود به سایر کشورها اقدام به درست کردن پاسپورت برای مردم خود نمود که این پاسپورت تنها یک برگ داشت و با گذشت زمان باقی کشورها اقدام به درست کردن پاسپورت کردند و امروزه این مدرک به یکی از مهمترین مدارک برای هر انسان تبدیل شده است .

اعتبار یک پاسپورت به تاثیر ان روی ارتباط  میان  کشورها و سفر شهروندان به کشورهای دیگر بدون اخذ ویزا بازمی گردد .

پاسپورت کشور المان در حال حاضر (۲۰۱۷)  بیشترین قدرت و اعتبار را داراست که با این پاسپورت می توان به ۱۵۷  کشور دنیا سفر نمود . دومین پاسپورت معتبر دنیا برای سه  سال متوالی مربوط به کشور سوئد می باشد که می توان بدون اخذ ویزا به ۱۵۶ کشور مسافرت کرد و پاسپورت کشور سنگاپور که در سال اخیر رتبه ی پنجم را دارا بود امسال به رتبه دوم و هم جوار کشور سوئد صعود کرد . سومین پاسپورت معتبر دنیا به چند کشور فرانسه ، بریتانیا ، اسپانیا ، دانمارک ، سوئیس ، نروژ و فنلاند تعلق گرفت و از نکات مهم سال کنونی ، صعود پاسپورت کشور امریکا از رتبه ی چهارم به رتبه ی سوم جدول می باشد . کشور عزیزمان ایران با تغییرات هرچند اندک که از سال گذشته تاکنون در روابط خود لحاظ نمود رتبه ۸۷ را داراست و شهروندان بدون اخذ ویزا می توانند به ۳۶ کشور سفر نمایند ، در اخر عنوان بی اعتبارترین پاسپورت بین کشورها مربوط به کشور افغانستان می باشد .

در نمودارهای زیر کشورها و میزان اعتبار پاسپورت انها  در سال ۲۰۱۷ نمایش داده شده است :

ده کشور برتر با معتبرترین پاسپورت  در سال ۲۰۱۷ ؛

تعداد کشورهایی که بدون اخذ ویزا به ان دسترسی دارند       کشور       رتبه

۱۵۷        المان        ۱

۱۵۶        سوئد ، سنگاپور       ۲

۱۵۵        فرانسه ، اسپانیا ، بریتانیا، دانمارک ،سوئیس ، فنلاند، نروژ ، امریکا   ۳

۱۵۴        ایتالیا ، اتریش ، لوکزامبورگ ، پرتغال ، ژاپن ، بلژیک و هلند             ۴

۱۵۳        مالزی ، ایرلند ، کانادا و نیوزلند             ۵

۱۵۲        یونان ، کره جنوبی ، استرالیا  ۶

۱۵۱        جمهوری چک و ایسلند           ۷

۱۵۰        مجارستان ۸

۱۴۹        مالتا و لهستان          ۹

۱۴۸        اسلوونی ، اسلواکی ، لیتوانی ، لتونی      ۱۰

ده کشور اخر با اعتبار پایین پاسپورت در سال ۲۰۱۷ ؛

تعداد کشورهایی که بدون اخذ ویزا به ان دسترسی دارند       کشور       رتبه

۳۸           لبنان         ۸۵

۳۷           نپال ، لیبی ، فلسطین              ۸۶

۳۶           ایران ، اریتره ، سودان           ۸۷

۳۵           سری لانکا ، بنگلادش            ۸۸

۳۴           اتیوپی ، سودان جنوبی            ۸۹

۳۰           سومالی    ۹۰

۲۹           سوریه      ۹۱

۲۸           عراق       ۹۲

۲۶           پاکستان    ۹۳

۲۳           افعانستان  ۹۴

نکاتی در ارتباط با پاسپورت :

پاسپورت محدودیت سنی ندارد و از نوزادان تا افراد سالمند اجازه دریافت گذرنامه را دارا می باشند و بهتر این است که هر فرد به طور جداگانه برای خروج از کشور یک پاسپورت مستقل داشته باشد . فرد پس از ارسال مدارک مربوطه و انجام مصاحبه حضوری می تواند پاسپورت خود را دریافت نماید . پاسپورت فرد هنگام خروج از کشور مورد نظرش باید حداقل ۳ تا ۶ ماه اعتبار داشته باشد ( بهتر است ۶ ماه باشد ) به طور مثال کشور های ترکیه ، تایلند ، مصر و برزیل نیاز به اعتبار ۶ ماهه دارند یا کشورهای افریقای جنوبی و نیوزلند به یک ماه اعتبار نیاز دارند . پاسپورت اعتباری پنج ساله دارد و غیر قابل تمدید می باشد .

در مقاله فوق به معتبرترین و بهترین پاسپورت دنیا در سال ۲۰۱۷ پرداخته شد ، همان طور که بیان گردید طبق جدول ارائه شده کشور المان بالاترین اعتبار پاسپورت و بهترین پاسپورت دنیا را داراست به طوریکه شهروندان المانی بدون نیاز به اخذ ویزا می توانند به ۱۵۷ کشور سفر نمایند و همینطور طبق جدول به ترتیب به سایر کشورها پرداخته شد . امید است با مطالعه این مقاله اطلاعات مورد نیاز خود درباره بهترین پاسپورت دنیا را کسب نموده باشید .

نگارنده : مهسا رهنما

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *