کار دانشجویی در کانادا

کار دانشجویی در کانادا

مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل جهت آشنایی شما خواننده ی محترم با موضوع کار دانشجویی در کانادا نگاشته شده است، لذا چنانچه قصد کسب اطلاعات در خصوص موضوع کار دانشجویی در کانادا داشته یا می خواهید با قوانین و مقررات کار دانشجویی در کانادا آشنا شوید پیشنهاد می گردد مطالب ذیل را به دقت مطالعه فرمایید. یکی از بهترین روش ها جهت مهاجرت به کشوری دیگر انتخاب روش تحصیلی می باشد، زیرا از این طریق علاوه بر تحصیل در محیط بین المللی و با معیارها و  استانداردهای آموزشی روزِ دنیا، دانشجو قادر خواهد بود پس از فارغ التحصیلی در بهترین شرکت ها و موسسات و سازمان های بین المللی مشغول به کار شود. کار دانشجویی در کانادا همانند سایر کشورها امکان پذیر بوده و هر دانشجو با داشتن شرایط و رعایت قواعد و مقررات ویژه قادر به کار دانشجویی در کانادا خواهد بود. چنانچه پس از مطالعه ی مطالب این مقاله سعی در کسب اطلاعات بیشتر یا طرح پرسش در خصوص موضوع کار دانشجویی در کانادا داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که دارای تخصص در زمینه قواعد و مقررات مهاجرت به کانادا هستند در ارتباط باشید.

شرایط کار دانشجویی در کانادا

هر یک از اشخاصی که در کانادا مشغول به تحصیل هستند چنانچه دارای مجوز قانونی تحصیل باشند قادر خواهند بود در کنار تحصیل در این کشور به کار نیز مشغول شوند. از اول ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ طبق قوانین و مقررات جدید، هر دانشجو می تواند بدون داشتن مجوز انجام کار، در خارج از محیط دانشگاه به کار مشغول گردد. این امر به دانشجو اجازه می دهد حداکثر تا ۲۰ ساعت در طول ترم تحصیلی به کار مشغول شود، همچنین در تابستان و تعطیلات زمستان و به طور کلی در خارج از طول دوره ی تحصیل دانشجو حق دارد به صورت تمام وقت به کار مشغول شود. برای واجد شرایط بودن برای انجام کار دانشجویی، دانشجو می بایست موارد ذیل را دارا باشد:

  • دارای مجوز معتبر و قانونی تحصیل در کانادا باشد.
  • دانشجوی تمام وقت full-time student باشد.
  • در یک موسسه آموزشی معتبر در سطح متوسطه ثبت نام نموده باشد و یا در منطقه کبک کانادا در برنامه های حرفه آموزی vocational program ثبت نام نموده باشد.
  • دانشجو در حال تحصیل در دوره ی تحصیلات تکمیلی بوده و یا در دوره های فنی و حرفه ای شرکت نموده باشد که در انتهای این دوره ها به دانشجو دیپلم یا مدرک معتبر اعطا گردد و حداقل شش ماه مدت زمان این دوره ها باشد.

همچنین برای دانشجویانی که در کانادا مشغول به تحصیل هستند این امکان وجود دارد که در داخل محیط دانشگاه نیز به کار مشغول شوند، البته این امر زمانی امکان پذیر است که دانشجو در موسسات،کالج ها و یا دانشگاه های آموزش عالی دولتی مشغول به تحصیل باشد و یا موسسه ی مذکور، موسسه ی آموزشی خصوصی باشد اما ۵۰ درصد از منابع مالی آن توسط بخش دولتی تامین گردد در حال حاضر تنها کالج ها و موسسات آموزشی خصوصی در کبک این شرایط را دارا هستند.

ضمانت اجرای نقض قواعد کار دانشجویی در کانادا

طبق قوانین شهروندی و مهاجرت کانادا چنانچه دانشجویی قواعد و مقررات مربوط به مهاجرین را رعایت ننموده و رفتارش منجر به نقض قوانین گردد؛ به عنوان  یک فرد غیر قابل انطباق یا ناسازگار شناخته شده و این امر تاثیری بسیار منفی در پرونده ی مهاجرتی این شخص خواهد گذاشت. یکی از ضمانت اجراهای نقض قوانین مهاجرتی برای دانشجوی بین المللی که بیش از ۲۰ ساعت در هفته به کار مشغول شود، در ابتدا تذکر به دانشجو می باشد و چنانچه دانشجو مجدداً به فعالیت های غیر قانونی مشغول گردد، مقامات صالح نسبت به باطل نمودن و نا معتبر شناختن مجوز تحصیلی و ورود به کانادا اقدام می نمایند. طبق سایت دولتی کانادا در بخش مخصوص به مهاجرین ذکر شده است که این امر با درج در پرونده ی دانشجو، حتی می تواند در آینده نیز تاثیری منفی در دریافت ویزای کانادا برای آن شخص داشته باشد. البته همین سایت اشاره می کند که چنانچه دانشجو نیاز مبرمی به کار و کسب درآمد داشته باشد و بتواند این امر را با اسناد و مدارک معتبر ثابت نماید، می تواند با مراجعه به مقامات مسئول و توضیح موارد خاص در برخی موارد به طور استثنایی به کار بیش از بیست ساعت مشغول گردد.

اجازه کار به همسر یا شریک زندگی دانشجو

چنانچه یک دانشجوی بین المللی در کانادا به صورت قانونی مشغول به تحصیل بوده و پذیرش تحصیلی معتبر از دانشگاه های کانادا داشته باشد می تواند علاوه بر اینکه خود دانشجو به کار مشغول شود همسر یا شریک زندگی اش نیز می تواند به صورت تمام وقت، مشغول به کار گردد، این امر تحت قواعد و قوانین خاصی امکان پذیر است، همسر یا شریک زندگی دانشجو می تواند قبل یا بعد از ورود به کانادا درخواست انجام کار در کانادا را ارائه نموده و چنانچه با درخواست وی موافقت گردد، می تواند به میزان مجوز و طول دوران تحصیل متقاضی به کار مشغول گردد. در برخی موارد افسر ویزا در سفارت کانادا در کشورهای مختلف ممکن است در همان زمانی که برای متقاضی اصلی برای صدور ویزای تحصیلی اقدام می نماید، مدارک همسر و شریک زندگی را نیز بررسی نموده و در همان زمان برایث همسر نیز ویزای کاری صادر نماید. اما در اغلب موارد، بیشتر افراد بعد از صدور ویزای تحصیلی و ورود به کانادا درخواست الحاق همسرشان را به دولت کانادا ارائه داده و همسر یا شریک زندگی با ویزای توریستی وارد خاک کانادا شده و سپس نسبت به اخذ ویزای کاری اقدام می نماید.

نتیجه گیری

در مطالب فوق سعی شد در خصوص موضوع کار دانشجویی در کانادا توضیحاتی کلی و مختصر ارائه گردد؛ همان گونه که اشاره شد کار دانشجویی در کانادا در قوانین و مقررات این کشور پیش بینی شده و چنانچه دانشجویی تمامی مقررات ورود به دانشگاه و اقامت در کانادا را رعایت نموده باشد می تواند از مزایای این قوانین مربوط به کار دانشجویی در کانادا بهره مند گردد. کار دانشجویی در کانادا به اشکال مختلفی وجود داشته و مزایای بی شماری دارد، اولاً با داشتن کار دانشجویی در کانادا با توجه به اینکه معمولاً پیشنهاد کاری به دانشجو از نوع رشته ی تحصیلی وی می باشد، این امر می تواند به عنوان کار آموزی محسوب شده و حتی در آینده نیز ممکن است دانشجو در همان زمینه مشغول به فعالیت تمام وقت گردد؛ ثانیاً علاوه بر پیش بینی کار دانشجویی در کانادا در قوانین این کشور برای همسر یا شریک زندگی دانشجو حق انجام کار و فعالیت در برخی مواقع ذکر شده است، که این امر می تواند تاثیر بسیار مثبتی در زندگی افراد داشته باشد. چنانچه با مطالعه ی مطالب فوق سعی در تکمیل اطلاعات یا طرح پرسش در خصوص کار دانشجویی در کانادا داشتید، می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که در زمینه کار دانشجویی در کانادا دارای تخصص می باشند در ارتباط باشید.

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *