تحصیل در آمریکا

به نام خدا

تحصیل در امریکا

 

مقدمه :

آیا مایل به ادامه ی تحصیل در کشور امریکا هستید ؟ ادامه ی تحصیل در کشور امریکا چه شرایطی دارد ؟ آیا شرایط ادامه ی تحصیل در کشور امریکا را نمی دانید ؟ آیا مایل به دانستن شرایط ادامه ی تحصیل در کشور امریکا هستید ؟ آیا مایل هستید با آغاز تحصیلات خود در کشور امریکا پروسه ی اخذ اقامت خود را آغاز کنید ؟ آیا با تحصیل در کشور امریکا می توان به اقامت رسید ؟  هزینه های تحصیل در کشور امریکا به چه صورت است ؟ ما شما را در این خصوص راهنمایی می کنیم.  در این مقاله سعی بر آن است که به معرفی و توصیف شرایط ادامه ی تحصیل در کشور امریکا بپردازیم. . بنابراین به بررسی شرایط تدریس,معیارهای  پذیرش,امکانات آموزشی و پژوهشی ، توصیفی کلی از شرایط ادامه ی تحصیل در کشور امریکا می پردازیم که اطلاعات پایه و مورد نیاز برای داوطلبان و متقاضیان این رشته از نحوه پذیرش و برنامه های آموزشی و….در اختیار بگذاریم تا در نهایت داوطلبین با توجه شرایط و رشته انتخابی برای  ادامه ی تحصیل در این کشور بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند. آموزش های بین المللی یک تجربه است که منجر به تضمین زندگی آینده می شود. برنامه مطالعاتی در کشور امریکا  به شما تجربه زندگی در بین فرهنگ های جدید ، یادگیری ایده های جدید، و کشف جامعه جهانی را  می دهد. کشور امریکا ، کشور پهناوری است، که معروف به  سرزمین فرصت ها ست که آموزش های  استثنایی را ارائه می دهد. کشور  امریکا مقصد محبوبی برای دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در خارج از کشورشان هستند در مقاطع های کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد. علاوه براین افراد می توانند با استقاده از تسهیلات فراوان و حضور در سمینارها و کنفرانس های بین المللی و انجام پروژه های مختلف به کار در هنگام تحصیل نیز بپردازند. برای اخذ اطلاعات بیشتر شما می توانید با دفاتر موسسه MIE تماس حاصل فرمایید.

 

مزایای تحصیل در ایالات متحده امریکا :

دنشجویان با کسب مدرک از یک دانشگاه امریکایی فرصت های حرفه ای خود را افزایش می دهند .امریکا میزبان مطالعات بین المللی دانشجویان خارجی است. از مزایای تحصیل در امریکا :

* تمایل به ادغام در  فرهنگ امریکایی،

*استفاده از آخرین فناوری های نوآورانه،

*فرصت های بی شمار پژوهش، برتری علمی،

*تنوع گسترده ای از برنامه های آموزشی، و به دست آوردن تجربه کاری بی نظیر در زمینه  مطالعاتی می باشد. در طول یک ، ترم، و یا تمام  سال برنامه  های مطالعاتی  درکشور آمریکا،

*شما  فرصت دارید درک خود را از زبان انگلیسی به طور چشمگیری از طریق تجربه کلاس درس و زندگی روزمره با یک خانواده انگلیسی زبان بهبود دهید.

* ادغام در جامعه ی امریکا با فرهنگ  صمیمی و منحصر به فرد آن در این راستا به شما کمک می کند. همچنین با کسب دید و فرهنگ جهانی از طریق گذراندن وقت با دانشجویان بین المللی پیشرفت های بسیاری را از تغییر سبک و دید زندگی بدست می آورید.

 

تحصیل در امریکا :

آموزش عالی معمولا اشاره به سطوح بالاتر از سطوح متوسط تحصیلی دارد :که دانش آموزان باید ۱۳ سال تحصیل در مقاطع مختلف را گذرانده باشند و مدرک دیپلم خود را به دست آورده باشند. سه سطح آموزش عالی عبارت است از :کارشناسی (لیسانس) ،کارشناسی ارشد ،دکترا. که حداقل سن برای ثبت نام در دانشگاه معمولا ۱۸ سال است، و حدود ۴۰ درصد دانشجویان  در سطوح پیشرفته تحصیلی دارای سن ۲۵ سال هستند.

۳۵۰۰ دوره ی آموزشی مختلف در دانشگاه ها و کالج ها همراه با طیف گسترده ای از خدمات و شرایط متفاوت پذیرش برای تمامی دانشجویان و دانش آموزان ارائه می شود. از مجموع ۱۵ میلیون نفر دانش آموزان کالج ها ،۱۲ میلیون نفر در کالج های دولتی و ۳ میلیون در کالج های خصوصی حضور دارند ، حدود پانصد هزار دانش آموز مشغول به فعالیت و تحصیل در سطح کارشناسی ارشد هستند. صدها نفر از دانش آموزان فارغ التحصیل از کالج های امریکایی در کشورهایی مانند انگلستان، ژاپن و مالزی استخدام شدند و مشغول به کار هستند . کالج ها ممکن است مستقل و یا بخشی از یک دانشگاه باشند.

 

استانداردهای آموزشی در امریکا :

کالج های امریکایی معمولا ترکیبی از علوم طبیعی و اجتماعی و مطالعات انسانی را ارائه می دهند. دانش آموزان در این دوره ها معمولا در سنین هجده تا بیست و دو سالگی وارد می شوند و پس از آن برای حضور در دانشگاه به کسب مدرک کارشناسی در رشته های مورد علاقه ی خود مشغول به تحصیل می شوند. به علاوه تحصیلات تکمیلی و مدارس حرفه ای و امکانات  متنوع  دیگری برای دانشجویان فراهم می شود . دوره ی تحصیل در مقطع کارشناسی معمولا چهار ساله می باشد. یکی از جنبه های بی نظیر و منحصر به فرد سیستم تحصیل در کشور امریکا  آن است که بسیاری از معتبر ترین دانشگاه ها و بنیادهای خصوصی از هیچ  نوع بودجه ایالتی یا فدرال بهره مند نیستند بلکه :منبع اصلی درآمد آنها  موقوفات است. معروف ترین دانشگاه ها عبارتند از دانشگاه: براون ، کلمبیا، کرنل، دارتموث و دانشگاه هاروارد. اگر چه برخی برای افزایش مهارت بیشتر از گذراندن دوره ی علمی ارزش قائل می شوند و با حضور در یکی از این کالج ها برای حضور در بازار کار، دوره های آماده سازی را می گذرانند.

سایر موسسات آموزش عالی امریکا مشهور در جهان عبارتند از :  ۱٫موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) در کمبریج (ماساچوست)، ۲٫موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) و ۳٫ دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، که همگی دارای  شهرت بین المللی در زمینه تحقیق و آموزش های علمی هستند. استانداردهای علمی کالج ها و دانشگاه های امریکا تا حد زیادی متفاوت است. اکثر موسسات دارای پیشرفته ترین برنامه های آموزشی هستند، در دانشکده های خصوصی کوچک بیشتر تاکید بر آموزش شخصی و علوم انسانی و یا آزمایش است. دانشگاه های بزرگ  امریکا مانند یک شهرستان کوچک شامل مغازه ها، بانک ها، پلیس و آتش نشانی هستند، و معمولا برای پیشزفت آموزش، امکانات پژوهشی، کتابخانه ها و امکانات ورزشی نیز وجود دارد.

 

تفاوت سیستم آموزشی در امریکا  با دیگر کشورها :

تفاوت اصلی بین آموزش عالی در کشور امریکا و بسیاری از کشورهای دیگر این است که در کشور امریکا سیستم آموزشی به صورتی طراحی شده که هدفش تلاش برای نگه داشتن افراد در آموزش و پرورش به جای تمرکز بر افزایش آمار فارغ التحصیلان است. حدود ۵۵ درصد از فارغ التحصیلان دبیرستانی امریکا (۵۵ درصد از آنها مرد و ۴۵ درصد زن) مشغول به تحصیل در آموزش عالی هستند ، زیرا بسیاری از دانش آموزان امریکایی به ادامه تحصیل در سطوح تا مقاطع دیپلم اکتفا کرده اند و آمار ترک تحصیل رو به افزایش می باشد. استانداردهای علمی مورد نیاز برای کسب  مدرک کارشناسی در کشورامریکا آسان تر از  کشورهای دیگر می باشد. برخی از کالج ها فارغ التحصیل دبیرستانی را پذیرش می کنند . رایج ترین مدرک همان دیپلم آسیایی است که مورد قبول اکثر مراکز می باشد و دانش آموزان برای ورود و گرفتن پذیرش از دانشگاه ها  فقط در این زمینه به رقابت می پردازند.عالی ترین اساتید دانشگاهی در مراکز امریکایی به دلیل امکانات و تسهیلات و حقوق های مکفی حضور دارند و هرساله بسیاری از افراد با استعداد از دیگر کشورها به سیستم آموزشی امریکا جذب می شوند.

همچنین شما اگر علاقه مند به تحصیل در رشته ی داروسازی در کشور امریکا هستید شرایط بسیار خاصی برای شما فراهم است. شما می توانید برای تحصیل در رشته ی داروسازی به طور مستقیم اقدام کنید ، سپس پس از گذراندن دوره ی یک ساله بدون اینکه از کشور امریکا خارج شوید وارد دوره ی پنج ساله می شوید  .  که چندین دانشگاه معتبر در کشور امریکا آماده ی ارائه ی خدمات به شما عزیزان هستند.

شما می توانید برای کسباطلاعات بیشتر و جامع با موسسه MIE تماس حاصل فرمایید.

 

 

شرایط و نمرات :

دوره های آموزشی در دانشگاه ها و کالج ها در ۱۴ هفته در طول یک سال برگزار میشود. دوره ها ی پاییز از ماه سپتامبر تا اواخر ماه دسامبر، و در بهار از اواخر ماه ژانویه تا اواخر ماه می برگزار می شود. اشخاص متقاضی می توانند با حضور در مدارس تابستانی به مدت هشت هفته به گذراندن دوره های فشرده بپردازند. دانشجویان برای تکمیل دوره های کارشناسی باید ۱۲۰ واحد را پاس کنند . کسانی که  بالاترین معدل  فارغ التحصیلی را بگیرند ، به عنوان دانشجویان ممتاز شناخته می شوند و از آنها تقدیرمی گردد و به دانش آموزان موفق دیگر درجاتی  بدون نمره  تعلق می گیرد. دانش آموزان بیشتر در دوره های مطالعات کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل می شوند که به عنوان مقطع تحصیلات تکمیلی شناخته شده اند .

 

سامانه ی درجه بندی :

سیستم درجه بندی معمول در دوره ی متوسطه:

اکثر مکاتب ثانوی از یک سیستم درجه بندی متشکل از حروف الفبا که الفبای رومی استفاده می کنند. هیچ مقررات ملی خاصی در سیستم های درجه بندی وجود ندارد

A، B، C، D، E و F

: بالاترین مقیاس: A

پاس : D (متوسط)

کمترین در مقیاس: F (رد)

سیستم درجه بندی در مراکز آموزشی عالی :

توضیحات کامل: بسیاری از موسسات از هر دو سیستم درجه بندی استفاده می کنند.

 

هزینه ها، کمک های مالی و بورس های تحصیلی:

شهریه ها در کالج ها و دانشگاه ها ی امریکا متفاوت است .در کالج های دولتی و دانشگاه های دولتی  هزینه ها به صورت قابل توجهی پایین تر است . همچنین این امر برای دانشجویان خارجی مقیم امریکا هم اعمال می شود، اما هزینه های بالاتر نسبت به افراد غیرمقیم مهاجر اعمال می شود. باید یک سال از اقامتتان گذشته باشد تا هزینه های تحصیل شما همانند افراد مقیم در امریکا  شود. میانگین شهریه  عمومی  کالج ها  و دانشگاه های چهار ساله ۳۵۰۰ $ در هر سال و برای موسسات خصوصی در سراسر مراکز آموزشی  ۱۵۰۰۰ $ در هر سال می باشد. هزینه برای دانشگاه های خصوصی در سال های اخیر افزایش یافته است و بسیاری از کالج ها، استانداردهای پذیرش خود را به پرداخت شهریه محدود می کنند. علاوه بر شهریه، هزینه های ثبت نام، مراکز بهداشت ، مراکز ورزشی و پارکینگ ها و… وجود دارد که کلیه ی مبالغ باید درآغاز هر ترم پرداخت  شوند . هزینه های اتاق و سالن ها، کتاب ها و تجهیزات، حمل و نقل، و هزینه های دیگر به طور متوسط  $ ۸۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ $  در هر سال می باشد ، که بسته به منطقه، محل زندگی و دانشگاه ( عمومی یا خصوصی)  متفاوت می باشد. بیمه ی درمانی اجباری است ، اگر چه دانش آموزان ممکن است به طور خودکار در طرح بیمه ی سلامت دانشگاه ثبت نام شوند. بسیاری از دانش آموزان برای تامین هزینه های مالی به اشتغال پاره وقت همراه با دوره ی مطالعات خود می پردازند. همچنین در طول تابستان ، دانشجویان خارجی باید قبل اشتغال مجوز خود را برای اشتغال بررسی کنند، در حالی که  دریافت کمک های مالی، بورس های تحصیلی و وام برای کمک به رفع هزینه های زندگی  به دانشجویان اعطا می شود.

 

بورس های تحصیلی :

بورس های تحصیلی در کشور امریکا مستقیما توسط دانشگاه ها و نیز نهادهای  دیگر مربوطه پرداخت می شود. حدود یک سوم از دانش آموزان دانشگاه هاروارد بورس تحصیلی دریافت می کنند. اگر چه دانشگاه های دولتی معمولا  کمک های مالی به دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی اهدا نمی کنند،اما  این امکان برای دانشجویان خارجی برای کسب بورس تحصیلی وجود دارد . بورس کامل شامل  پوشش تمام هزینه های کمک درسی نمی شود، مگر اینکه فرد، خود بتواند در پرداخت ۵۰ درصد آن مشارکت داشته باشد. دانشجوی خارجی می تواند مستقیما به  دانشگاه آمریکایی برای کمک، بورسیه یا کار درخواست دهد . حدود نیمی از دانشجویان شامل کمک هزینه های تحصیلی نمی شوند مانند کسانی که از پشتوانه مالی خوبی برخوردار هستند.

 

شرایط ورودی :

شرایط ورودی برای کالج ها و دانشگاه های آمریکا به طور قابل توجهی متفاوت است. به میزان شهرت دانشگاه ها نیاز به مدارک بهتر برای پذیرش می باشد. بعضی از مدارس تخصصی، مانند دانشکده های حقوق، آزمون ورودی استانداردی را برگزار می کنند. شرایط معمولا بستگی به کشور مبدا دانشجویان دارد. ارائه ی گواهی و دیپلم برای همه ی مراکز تحصیلی الزامی است در غیر این صورت آن ها باید آزمون عمومی  ورودی جداگانه ای را بدهند. کلیه ی دانشجویان خارجی نیاز مند تسلط کامل به  زبان انگلیسی هستند و کسانی که زبان مادری شان انگلیسی نیست باید آزمون تافل را بدهند و نمره قبولی بگیرند .

اگر شما قصد درخواست به کالج و دانشگاه ها ی بسیار مطرح مانند کالیفرنیا  دارید، باید در تابستان یا پاییز  برای پذیرش در دوره پاییزه (اوت / سپتامبر) اقدام کنید ، هر چند شما باید روندی هجده ماهه را از قبل برای پذیرش طی کنید. برای دانشگاه های متوسط، دانشجوی خارجی می تواند برای پذیرش در ماه سپتامبر در ماه مارس همان سال اقدام کند ، که معمولا شش ماه این روند طول می کشد.هر شخص متقاضی  باید با توجه به شروع دوره تحصیلی اش  برای گرفتن ویزا برنامه ریزی کند. تعداد متقاضیان هر دانشگاه  متفاوت است و شما می توانید مدارک و درخواست خود را به تمام دانشگاه ها برای رقابت میان دانشجویان متقاضی پذیرش بفرستید. بهتر است معمولا مدارک خود را برای حداقل سه دانشگاه در دسترس و مناسب با شرایطتان ارسال کنید.

دکترا بالاترین درجه ی تحصیل در کشور امریکا  می باشد که نیاز به تسلط فرد بر رشته و انجام تحقیقات گسترده و وگذراندن مراحل پژوهشی و آزمون های استاندارد است. به علاوه ورود به درجه دکتری نیازمند گذراندن  حداقل چهار یا پنج سال تحصیل به صورت تمام وقت  و انجام  پژوهش پس از اعطای مدرک لیسانس و همچنین  نیاز به گذراندن حداقل دو تا سه سال و کسب مدرک مقطع کارشناسی ارشد می باشد . زمان واقعی برای کسب درجه  دکتری بسته به موضوع و ساختار برنامه متفاوت است.

 

 

پذیرش دانشجویان خارجی:

مقررات ورود:

رضایتنامه از مقامات سازمانی

مهارت کافی در زبان انگلیسی

اثبات توانایی پرداخت شهریه و هزینه های خود  برای دوره یا رشته ی پذیرش شده

اثبات یک اقامتگاه در کشور خود که به آن باز خواهد گشت.

 

 

محل اقامت :

با پذیرش در کالج یا دانشگاه برای دانشجویان و دانش آموزان محل اسکان  خصوصی یا عمومی در نظر گرفته می شود. محل اقامت  در پردیس ها محدود می باشد که باید درهمان وقت تقاضا داده شود ، اگر چه بسیاری از دانشگاه ها اولویت خود را به دانشجویان خارجی می دهند . هزینه اقامت در کالج و (غذا) و… حدودا بین $ ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰$ در سال است. بسیاری از دانش آموزان به اجاره اتاقی در آپارتمان مشترک و یا خانه اقدام می کنند . با این حال، در بسیاری از مناطق پیدا کردن این نوع محل اقامت دشوار و گران است.

 

باشگاه ها و امکانات :

همه کالج ها و دانشگاه ها از طیف گسترده ای از اجتماعات و باشگاه ها و بسیاری از اتحادیه ها و یا شورای دانش آموزی برخوردارند ، که مرکز فعالیت های اجتماعی دانشگاه می باشند . در برخی دانشگاه ها وجود و مصرف نوشیدنی های الکلی به خصوص در محوطه ی دانشگاه ممنوع و شامل جریمه می شود.کالج ها و دانشگاه های کشور  امریکا معمولا امکانات ورزشی بسیار عالی را در طیف گسترده ای ارائه می کند. بازی های ورزشی و رقابتی در بین دانشکده ها سکوی پرشی برای ورود به یک کار حرفه ای است. تیم های ورزشی  درآمد عظیمی برای کالج ها و منابع  تجاری محسوب می شوند.کلیه ی کالج ها و دانشگاه ها زمان زیادی را برای جلب دانش آموزان سابق خود برای ماندن و ادامه دان صرف می کنند و از همه مهمتر هزینه ی زیادی را از این راه بدست می آورند .

 

نتیجه گیری:

هنگامی که در کشور امریکا تحصیل می کنید ، این امر می تواند یک سرمایه گذاری حرفه ای ایده آل برای  شما باشد که با ترکیبی  از برنامه های طراحی شده و با تجهیز دانش آموزان به مهارت های مختلف به دست می آید. تحصیل در  خارج از کشور و در برنامه های کشور امریکا تجربه ای متفاوت در طول  زندگی شماست که موقعیت های زیادی را به روی شما و آینده تان باز می کند. امیدواریم توانسته باشیم با ارائه ی این مقاله در انتخاب مقصد راهنمایی لازم را به عمل آورده باشیم . همچنین در صورت تمایل برای داشتن اطلاعات جامع در این خصوص با موسسات معتبر حقوقی تماس حاصل فرمایید.

 

منابع :

http://www.euroeducation.net/

http://www2.ed.gov/

www.usa.gov

http://www.topuniversities.com/

nces.ed.gov

studying-in-us.org

www.justlanded.com

 

( پریسا حاجی زاده )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 پاسخ دادن
  1. Avatar
    دانیال می گوید:

    سلام ببخشید من یک پسر ۱۵ ساله هستم و در رشته تجربی تحصیل می کنم و معدلم هم خوب است برای اقامت و ثبت نام در کالج های آمریکا چه کار باید بکنم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *