مهاجرت تحصیلی به آمریکا

مهاجرت تحصیلی به آمریکا

همانطور که میدانید ایالات متحده امریکا برترین وقوی ترین  دانشگاه های دنیا را در خود جای داده است. همین دلیل باعث شده است که افراد زیادی تمایل به  مهاجرت تحصیلی به آمریکا داشته باشند. با توجه به اینکه مهاجرت تحصیلی به آمریکا نیاز مند پاس کردن آزمون های ورودی تعریف شده توسط دولت ایالات متحده امریکا برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد میباشد دانشجویان خارجی برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا نیاز به گذراندن این آزمون ها دارند. مهاجرت تحصیلی به آمریکا راه های زیادی دارد که درادامه این مقاله به بررسی راه های مهاجرت تحصیلی به آمریکا  ونحوه اخذ پذیرش در دانشگا های آمریکا، شرایط تحصیل در دانشگاه های آمریکا و…. میپردازیم.

 

شرایط  مهاجرت تحصیلی به آمریکا چگونه است؟ پذیرش تحصیلی در آمریکا به چه صورت می باشد؟ آیا در هر مقطع تحصیلی در کشور آمریکا میتوان پذیرش گرفت؟ کشور آمریکا بورس تحصیلی  به دانشجویان خارجی میدهد؟ هزینه تحصیل و هزینه زندگی در آمریکا چه میزان است؟

کشور آمریکا یکی از بهترین سیستم های آموزشی دنیا را داراست. ایالاات متحده آمریکا دارای بهترین کالج ها ودانشگاه ها با بهترین رتبه هاست ومدارک تحصیلی کارشناسی ،کارشناسی ارشد، دکتری که از دانشگاه های  کشور آ مریکا  صادر میشوند در کل دنیا مورد تایید وشناخته شده هستند. مدارس ابتدایی :مدرسه ابتدایی در ایالات متحده امریکا شامل پنج سال آموزشی از سال اول تا پنجم می باشد که در کل هر دانش آموز آمریکایی ۶سال ابتدایی  میگذراند که یک سال مهدکودک را نیز شامل می شود.

مدارس متوسطه: دانش آموزان در کشور آمریکا بعد از کلاس پنجم به درسه متوسطه میروند که شامل هفت سال کامل است که پس از گذراندن آن به دانش آموزان دیپلم دبیرستان اعطا میشود.

مقطع کارشناسی :در مقطع کارشناسی دانشجویان پس از گذراندن دوازده سال تحصیل در مدارس ابتدایی ومتوسطه وارد آن میشوند. دانشجویان خارجی که مابل به ورود دانشگاه های آمریکایی هستند باید مدرک معادل دیپلم دبیرستان اخذ کرده باشند. دانش آموزان میتوانند یک دوره دو ساله  برای فوق دیپلم ویا دوره۴ ساله  برای لیسانس  را انتخاب کنند که دانشجویان میبایستی تا سال دوم کالج یک رشته را انتخاب کنند.

مقطع کارشناسی ارشد: دانشجویان  برای ورود به این مقطع مستلزم ۱۶ سال تحصیل رسمی هستند.دوازده سال مدرسه  ابتدایی ومتوسطه وچهار سال  مقطع کارشناسی  را گذرانده باشند. کارشناسی ارشد یک برنامه دوساله است.

مقطع دکتری :یک مقطع پژوهشی می باشد  که بالاترین مدرک اعطایی در آمریکا میباشد.اخذ مدرک دکتری در ایالات متحده آمریکا مستلزم سه تا شش سال  تحصیل مستمر میباشد.

دانشگاه های آمریکا به دو گروه ایالتی (state school) وخصوصی( private school) تقسیم میشوند. دانشگاه های ایالتی (دولتی) معمولا ارزانتر هستند اما این امکان وجود دارد که برای پذیرش دانشجویان خارجی محدودیت ظرفیت  داشته باشند وهمینطور دانشگاه های آمریکا  را میتوان براساس اینکه مراکز تحقیقاتی هستند یاخیر به دوگروه قابل تقسیم هستند:

گروه اول: دانشگاه هایی که علاوه برتدریس مراکز تحقیقاتی هم هستند ودانشجویان دکتری را قبول میکنند.

گروه دوم:دانشگاه هایی که فقط به تدریس میپردازند ودوره های تحصیلی دوساله یا چهارساله دارند مدارکشان حداکثر تا مقطع لیسانس می باشد.

ایالات متحده آمریکا بیشترین پذیرش دانشجو را در ترم پائیز(سپتامبر،اکتبر) می گیرد.و اکثر کمک هزینه های تحصیلی در این ترم اعطا می شود. دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در آمریکا هستند می بایست آزمون های تعریف شده توسط آموزش وپرورش کشور آمریکا را پاس کنند.

:Satآزمون استدلالی

برای پذیرش دوره کارشناسی دانشگاه های آمریکا مورد نیاز است. این آزمون تعیین میکند که دانشجو چگونه توانایی های خود را به کار گیرد.

آزمون موضوعی Sat:

این آزمون برای سنجش توانایی های دانشجویان در یک زمینه خاص و به کارگیری این دانش است.

آزمون Sat : این آزمون ۴ توانایی دانشجویان را برسی میکند: زبان انگلیسی،ریاضی،خواندن،علوم پایه که یک بخش اختیاری به نام نوشتار هم دارد که نمره این آزمون میزان آمادگی برای ورود به کالج دانشجویان را می­ آزماید.

آزمون toffle:

برای دانشجویان که قصد ادامه تحصیل در آمریکا را دارندکه توانایی دانشجویان در۴ مهارت گوش دادن،خواندن، نوشتن وصحبت کردن ارزیابی میکند.

آزمون Gre :

دانشجویان که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد(تحصیلات تکمیلی) در رشته های مهندسی دارند، می بایست این آزمون را پاس کنند.این آزمون توسط موسسه Ets برگزاری میشود که برای سنجش مهارت های زبانی،استدلال کمی، تفکر انتقادی و نوشتارتحلیلی دانشجویان تنظیم شده است.

آزمون gmat : این آزمون،آزمون پذیرش رشته مدیریتی در مقطع کارشناسی ارشد است که یک آزمون استاندار برای متقاضیان رشته mba میباشد.این آزمون ابتدا برای استفاده موسسات و دانشگاه های آمریکا که رشته های مدیریت و تجارت را ارائه می دادند وضع شده بود اما اکنون این آزمون به عنوان معیار پذیرش دانشجویان در سطح جهانی توسط بیش از۱۷۰۰ دانشگاه استفاده میشود.

آزمون Lsat : این آزمون مختص پذیرش دانشجویان حقوق است. این یک آزمون استاندارد است که برای اخذ پذیرش دانشکده های عضوLsac الزامی میباشد.این آزمون ۴ بار در سال برگزار میشود.

آزمون mcat (آزمون پذیرش کالج های پزشکی): این آزمون توسط انجمن کالج های پزشکی آمریکا با همراهی دانشکده های پزشکی آمریکابرگزار میشود.این آزمون بخشی از فرایند پذیرش دانشکده های پزشکی بوده است.

 

مدارک مورد نیاز :

برای مقطع کارشناسی: متقاضیان دوره لیسانس لازم است که ریزنمرات دوره دبیرستان و نمرات آزمون زبان انگلیسی را ارائه دهد. انگیزه نامه،توصیه نامه برای تحصیلات تکمیلی: متقاضیان باید مدرکی که نشان دهنده سوابق تحصیلی فرد باشد از جمله ریز نمرات تحصیلات کارشناسی و نمرات دوره دبیرستان را می بایست ارائه دهند. دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در کشورآمریکا میتوانند برای تحصیل در کشور آمریکا از طریق ویزاهای زیر اقدام نمایند.

ویزای F1 :

معروف ترین ویزای دانشجویی در کشور  امریکا ویزای F1 است .  دانشجویان متقاضی تحصیل در کالج و دانشگاه های امریکا بایدبرای در یافت این ویزا اقدام کنند. دانشجویان خارجی می توانند برای  همسر و فرزند زیر ۲۱ سال خود نیز درخواست ویزای(F2)دهند. این نوع ویزا اصولا برای دوره های تحصیلی طولانی مدت بیش از ۶ماه می باشد. دوره های تحصیلی کوتاه مدت موقت، متناسب با محل دعوت کننده و نوع دوره تحصیلی شامل ویزای B1 میشوند.  متقاضیان برای دریافت این ویزا میبایست پس از دریافت I-20 فرم DS-160 خود را تکمیل

نمایند.

ویزای M1 :

شرایط کلی ویزای M1 مانند ویزای F1 است؛ اما تنها تفاوتی که با ویزای M1 دارد اینست که فقط برخی از رشته های خاص فنی حرفه ای را شامل میشود. دانشجویان متقاضی این ویزا نیز می توانند همسر و فرزند زیر ۲۱ سال خود رابا تقاضای ویزای M2 به همراه خود به کشور آمریکا بیاورند.برای این نوع ویزا نیز باید فرم DS-160 تکمیل شود.

ویزای J1 :

این نوع ویزا به ویزای فرصت مطالعاتی مشهور است، مخصوص متقاضیانی می باشد که برای تحقیق و یا تدریس در دانشگاه ها وارد امریکا میشوند.. مدت اعتبار این ویزا براساس طول مدت دوره در امریکا متغیر است اما طبق قانون آمریکا فرد متقاضی  باید پس از دو سال خاک امریکا را ترک کند ودوباره برای ورود به کشور آمریکا مجدد اقدام کند. فرد متقاضی میتواندهمسر و فرزند زیر ۲۱ سال خود را با درخواست ویزای  J2 وارد کشور آمریکا کند .برای این نوع ویزا نیز همانند تمامی ویزاهای غیر مهاجرتی امریکا، میباید فرم DS-160 پر شود. در تمامی این ویزا ها فرد باید تمکن مالی خود را نشان دهد وثابت کند که قصد بازگشت به کشور خود را پس از دوره تحصیلی دارد.در حالی که امریکا به متقاضیانی که مدرک زبان انگلیسی ندارند پذیرش مخصوص به دوره زبان انگلیسی را ارائه میدهد؛ اما سفارت آمریکا سخت گیری بیشتری درخصوص دادن ویزا به متقاضیانی که مدرک انگلیسی ندارند دارد.

هزینه تحصیل در آمریکا

هزین تحصیل در آمریکا بنابر نوع دانشگاه متفاوت میباشد. تحصیل در دانشگاه های خصوصی وغیر انتفاعی حدودا ۶۰۰۰۰ دلار میباشد. که این هزینه بسیار گران است ودانشجویانی که میخواهند هزینه تحصیلشان مقرون به صرفه تر باشه میتوانند برای تحصیل دانشگاه های ایالتی یا دولتی را انتخاب کنند که هزینه تحصیل در این دانشگاه ها برای دانشجویانی که مقیم امریکا هستند حدود۹۱۳۹ دلار است وبرای دانشجویان دیگر حدود ۲۲۹۵۸ دلار میباشد..

 

Average fees at US universities, 2014/15 متوسط ​​هزینه در دانشگاه های آمریکا، ۲۰۱۴/۱۵
Public two-year colleges کالج های دو ساله عمومیPublic four-year colleges (in-state fees) کالج های دولتی چهار ساله (در حالت هزینه)Public four-year colleges (out-of-state fees) کالج های دولتی چهار ساله (خارج از دولت هزینه)Private non-profit four-year colleges خصوصی غیر انتفاعی کالج های چهار ساله
Tuition and other fees شهریه و هزینه های دیگر$۳,۳۴۷ ۳۳۴۷ $$۹,۱۳۹ ۹۱۳۹ $$۲۲,۹۵۸ $ ۲۲،۹۵۸$۳۱,۲۳۱ $ ۳۱،۲۳۱
Room and board اتاق و هیئت مدیره$۷,۷۰۵ ۷۷۰۵ $$۹,۸۰۴ ۹۸۰۴ $$۹,۸۰۴ ۹۸۰۴ $$۱۱,۱۸۸ $ ۱۱،۱۸۸
Total (per year) مجموع (در سال)$۱۱,۰۵۲ $ ۱۱،۰۵۲$۱۸,۹۴۳۱۱۱۱ ۱۸۹۳۴$$۳۲,۷۶۲ $ ۳۲،۷۶۲$۴۲,۴۱۹ $ ۴۲،۴۱۹

درکل با توجه به مطالب گفته شده میتوان گفت کشور آمریکا کشوری است که برترین دانشگاه های جهان را در خود جای داده است که این موضوع عمده ترین دلیل دانشجویان خارجی برای تحصیل،پژوهش درکشور آمریکا باشد. افراد متقاضی می بایست برای هرمقطع تحصیلی که قصد تحصیل در آن را دارند مدارک مورد نیاز آن مقطع  را تحویل سفارت آمریکا در کشور متبوع خود دهند واز طریق یکی از ویزا های گفته شده در مقاله برای تحصیل در آمریکا اقدام کنند. مهاجرت تحصیلی به آمریکا یکی از بهترین روش های اخذ اقامت آمریکا است. با توجه به اینکه دانشجویان امکان بردن همراه از طریق ویزای تحصیلی آمریکا را دارند لذا اکثر متقاضیان اخذ اقامت آمریکا این روش را برای اخذ اقامت و کار در آمریکا انتخاب می کنند. توصیه می شود جهت اطلاع از روند قانونی مهاجرت تحصیلی به آمریکا با وکیل مهاجرت به آمریکا مشورت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *