اعزام دانشجو به آمریکا

اعزام دانشجو به آمریکا

هر ساله  شمار دانشجویانی که به منظور تحصیل به آمریکا مهاجرت می کنند رو به افزایش است. اعزام دانشجو به آمریکا امری است که در سال های اخیر توسط نهاد و موسسات مختلفی انجام می پذیرد. اعزام دانشجو به آمریکا دارای مقدماتی است که می بایست تمام این موارد بصورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله قصد داریم فرایند اعزام دانشجو به آمریکا را بررسی موشکافانه نماییم. متقضیان تحصیل در آمریکا باید نسبت به کسب آگاهی از قوانین آمریکا در خصوص اخذ پذیرش از دانشگاه ها و کالج های این کشور و همچنین اخذ ویزای دانشجویی به کارشناس متخصص مراجعه نمایند. کارشناس حوزه اعزام دانشجو به آمریکا می بایست از قوانین و مقررات آمریکا نظام تحصیلی آمریکا و قواعد بین المللی دربخش مهاجرت تحصیلی و صدور ویزای دانشجویی اطلاع کافی داشته باشد و بواسطه اینکه موضوع مهاجرت و اخذ اقامت از طریق تحصیل از زیرشاخه های علم حقوق بین الملل می باشد توصیه می شود جهت کسب اطلاعات تکمیلی به وکیل مهاجرت به آمریکا مراجعه فرمایید. ضمن آشنایی با فرایند اعزام دانشجو به آمریکا می توانید از راه های دیگر مهاجرت به آمریکا که شامل سرمایه گذاری در آمریکا، اخذ اقامت کاری در آمریکا، ازدواج و … مطلع و با قوانین آن آشنا شوید. برای شروع بحث اعزام دانشجو به آمریکا نیاز است ابتدا سیستم آموزشی و فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه ها و کالج های آمریکا را مورد بررسی قرار دهیم.

 

سیستم آموزش عالی آمریکا

آمریکا به واسطه وجود دانشگاه ها، کالج ها، مراکز آموزشی معتبر مجاز و متعددی که در این کشور فعالیت دارند یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل و اقامت پس از تحصیل می باشد.  مدارکی که از این موسسات و دانشگاه ها و مراکز علمی صادر می‌شود به لحاظ اعتبار در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در آمریکا را دارند می بایستی پس از طی مراحل مشخصی وارد دانشگاه یا کالج مورد نظر خود شوند و ادامه تحصیل دهند این مراحل را در زیر با هم مرور خواهیم کرد:

  • اولین گام بررسی کالج یا دانشگاه مورد نظر و برنامه و مقطع تحصیلی است که قصد دارد دانشجو وارد آن شود. دانش آموز یا دانشجو می بایست یکسال پیش از شروع سال تحصیلی برنامه تحصیل خود را مشخص و معین نماید. اینکه دانشجو متقاضی تحصیل در دوره‌های کالج یا کارشناسی یا کارشناسی ارشد است و اینکه در کدام کالج یا دانشگاه قصد ادامه تحصیل دارد از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. کالج ها مراکز علمی آموزشی هستند که دوره های یکساله یا دوساله برگزار می کنند و در نهایت مدرک جواز برای حضور در دانشگاه دریافت می کنند. برای ورود به کالج و اخذ پذیرش دانشجویان باید علاوه بر شرایط سنی، نمرات و کارنام تحصیلی و سطح مطلوبی از دانایی زبان انگلیسی داشته باشند. بعد از کالج دانشجویان وارد دوره های کارشناسی می شوند. مقطع لیسانس دوره‌ ای است که طی چهار سال تحصیل تمام وقت انجام می شود و دانشجویان برای ورود به این دوره ها می بایست مدارک مشخصی ارائه کنند. مدارک تحصیلی دوره‌های قبل و مدارک مخصوص زبان از جمله الزامات ورود به مقطع کارشناسی در دانشگاه های آمریکاست که هر کدام بسته به دانشگاه و ایالت متفاوت است.

دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاههای آمریکا دوره های فوق العاده پیشرفته است که لازمه ورود به این دوره ها بعضاً گذراندن آزمون های ورودی و یا ارزشیابی های ابتدایی است که دانشجو مجاز به حضور در دوره‌های کارشناسی ارشد باید بالاتر می شود. برای مقطع دکترا نیز دانشجویان می بایست با اساتید دانشگاه مقصد خود مکاتبه و صلاحیت علمی خود را برای احراز موقعیت تحصیل در آمریکا به ایشان اثبات نمایند. داشتن فعالیت های علمی پژوهشی کلان و بین المللی این امر را تسهیل می نماید.

 

  • هزینه های تحصیل در آمریکا بسیار متفاوت است و بسته به نوع دانشگاه و بسته به نوع برنامه ای که دانشجو وارد آن می شود هزینه های متفاوتی را پرداخت می نماید شهریه ها نیز به طور میانگین هر ساله ۶ تا ۱۰ درصد افزایش می بابد. به طور معمول پرداخت شهریه یکساله دانشگاه باید در ابتدا پرداخت شود در کنار بحث هزینه ها استفاده از اسکالرشیپ یا بورسیه های تحصیلی برای دانشجو های بین المللی گزینه مناسبی به شمار می‌رود این طرح‌ ها توسط دانشگاه ها و یا بعضاً توسط خود دولت به دانشجویان ارائه می‌شود که می‌توانند بخش عمده از هزینه‌های خود را پوشش دهند. همچنین امکان کار پاره وقت در آمریکا نیز برای دانشجویان وجود دارد. در هر مقطع تحصیل ساعات مشخصی حق کار در نظر گرفته شده برای مثال دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد می تواند بیست ساعت در هفته کار پاره وقت یا دانشجویی انجام دهد.

 

  • فرم درخواست پذیرش: در نهایت دانشجو باید مدارک درخواست پذیرش خود را آماده نموده و برای دانشگاه یا کالج ارسال نماید این مدارک بسته به خود موسسه آموزش عالی تعیین خواهد شد و دانشجویان بین المللی معمولاً در ماه های سپتامبر و ژانویه درخواست خود را ارسال می نماید. عموماً مدارک مورد نیاز کالج دانشگاه عبارت است از مدارک معتبر تحصیلی یعنی گواهی اتمام دبیرستان و دیپلم، ریز نمرات و نیز گواهی قبولی در امتحانات نهایی و کنکور دانشجو در کشور خود. فتوکپی برابر اصل کارنامه تحصیلی فهرست دروس و نمرات و ریزنمرات آن نیز مورد نیاز خواهد بود. توصیه نامه هایی که از طرف مدرسه یا دانشگاه محل تحصیل فرد متقاضی ارسال شده که توضیح راجع به ظرفیت و پتانسیل دانشجوی متقاضی در مورد تحصیل و ارزیابی وضعیت علمی وی از جانب یکی از اساتیدی که با دانشجو کار کرده و او را می شناسد و شرح وضعیت فردی که درآن اهداف و نقاط قوت خود فرد می بایست در آن ذکر شود. در مورد مدارک مورد نیاز دوره کارشناسی ارشد باید برای اخذ پذیرش فرم اطلاعات فردی و ارائه شود و توصیه نامه در این مرحله از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • ویزاهای متعلق به دانشجو در آمریکا در سه دسته بندی ویزاهای Fویزاهای J  و ویزای M تقسیم‌بندی می‌شوند:

ویزای Fبرای تحصیل در کالج و دانشگاه تعیین شده ویزای J برای شرکت کنندگان در برنامه های فرصت مطالعاتی در نظر گرفته شده و یزای M مخصوص متقاضیان تحصیل در دوره های فنی و حرفه ای در آمریکا می باشد. بعد از این مرحله فرم هایی از جانب مرکز تحصیلی که شما برای آن اقدام کرده اید به شما ارائه می شود فرمهای I-20  و DS-2019 فرم های اصلی در این مرحله هستند. پس از دریافت فرم های مذکور دانشجو می تواند وارد آمریکا شده و در کلاس های مذکور شرکت نماید.

تحصیل در آمریکا همانگونه که مشاهده فرمودید با انجام گام های اخیر امکان پذیر است. حال که مراحل اعزام دانشجو به آمریکا را مطالعه فرمودید و نسبت به مقدمات امر آشنا شدید در صورتی که تمایل به ادامه تحصیل در این کشور را دارید می توانید با مراجعه به کارشناس و متخصص اعزام دانشجو به آمریکا و وکیل مهاجرت به آمریکا از جزئیات موجود در این مسیر مطلع شوید و مراحل ابتدایی فرایند مهاجرت تحصیلی خود را آغاز نمایید.

نگارنده: فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *