تحصیل در انگلستان

تحصیل در انگلستان

شرایط تحصیل در انگلستان چیست ؟ برای تحصیل در انگلستان چه مدارکی مورد نیاز است ؟ آیا نظام آموزش وپرورش و آموزش عالی کشور انگلستان رایگان است ؟ هزینه های تحصیل و زندگی در کشور انگلستان چقدر است ؟ آیا تحصیل در انگلستان شرایط سنی دارد ؟ آیا تحصیل در انگلستان  در تمام مقاطع امکان پذیر است ؟این مقاله در باب تحصیل در انگلستان برای شما همراها ن همیشگی سایت ایران مهاجرت نگارش شده است و کلیه سوالات شما را در باب تحصیل در انگلستان پاسخگو خواهد بود.

نکته مهم در باب تحصیل در کشور انگلستان:

اخذ پذیرش : ۵% پروسه

وقتی شما از یک کالج و یا دانشگاه در انگلستان پذیرش اخذ مینمایید تنها ۵% راه را طی کرده اید.در مورد تحصیل در کشور انگلستان حتما این نکته را در نظر بگیرید که اخذ پذیرش از دانشگاه ها و کالج های این کشور کار سختی نیست زیرا دانشگاه ها و کالج های این کشور در قبال ورود شما شهریه دریافت میکنند.پس هر چه دانشجویان بیشتری هر ساله پذیرش اخذ نمایند سود مالی بیشتری نصیب دانشگاه و کالج خواهد شد.(البته بعضی از دانشگاه ها و کالج ها به دلیل حفظ رنکینگ خود از پذیرفتن پرونده های ضعیف سر باز میزنند).پس نکته ی سخت و مهم اخذ ویزای کشور انگلستان است.

دریافت ویزا: ۹۵% پروسه

پس از دریافت پذیرش متقاضی میبایست برای اخذ ویزا به سفارت این کشور(فعلا بهترین گزینه ها سفارت انگلستان در ترکیه و امارات هستند) مراجعه نماید.درست است که سیستم ویزا دهی کشور انگلستان بر مبنای امتیاز است(POINT BASE SYSTEM) که در سطور بعدی به آن اشاره خواهد شد.اما باید دقت کرد که اگر پرونده ی شما به طرز صحیح به سفارت ارائه نشود درخواست ویزای شما مردود خواهد شد.پس اخذ پذیرش به هیچ عنوان تضمین کننده ی ویزای شما نخواهد بود.از این رو توصیه میشود ارائه پرونده ی خود را به وکلای مجرب که چندین سال این پروسه را طی نموده اند بسپارید.

سیستم امتیاز بندی دریافت ویزا:

متقاضی رشید (بالای۱۷ سال)پس از کسب ۴۰ امتیاز به حد نصاب امتیازات خواهد رسید.

۲۰ امتیاز نامه ی CAS یا همان نامه ی پذیرش متقاضی

۱۰ امتیاز مدرک زبان انگلیسی IELTS

۱۰ امتیاز نامه ی تمکن مالی

متقاضیان غیر رشید نیاز به مدرک زبان انگلیسی نداشته و حد نصاب امتیزات آنها برای دریافت ویزا ۳۰ امتیاز خواهد بود.

به طور کلی تحصیل در انگلستان را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:

تحصیلات قبل از دانشگاه

تحصیلات دانشگاهی

تحصیلات قبل از دانشگاه:

همانطور که میدانیم  دانش آموزانی که به سن قانونی نرسیده اند برای مهاجرت فردی و ادامه تحصیل در اکثر کشور ها با مشکل مواجهند.زیرا دولت مربوطه مسئولیت آنها را قبول نمینماید و از آنها درخواست یک قیم قانونی در آن کشور میکند.کشور انگلستان از جمله کشورهایی است که امکان تحصیل برای دانش آموزان غیر رشید(نرسیده به سن رشد قانونی)در آن امکان پذیر است.مدارس و کالج های کشور انگلستان عهده دار مسئولیت این دانش آموزان میشوند و در اصطلاح کالج قیم قانونی دانش آموزان میشود. دانش آموزان بین المللی از سراسر جهان میتوانند از شروع دوره ی تحصیل خود در کشور انگلستان مشغول به تحصیل شوند.

نظام آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی کشور انگلستان رایگان نیست بدین معنا که دانش آموزان برای ادامه تحصیل در این کشور میبایست هزینه ی تحصیلی معادل ۷ تا ۱۰ هزار پوند برای مدارس و کالج های دولتی و ۲۰ تا ۳۰ هزار پوند برای مدارس و کالج های  خصوصی پرداخت نمایند.این هزینه ها تنها هزینه ی تحصیل میباشد و هزینه های زندگی نیز به آنها اضافه خواهد شد.

دوره های تحصیلی پیش از دانشگاه:

اکثر کالج ها در کشور انگلستان برای دوره های قبل از دانشگاه دوره هایی مثل GCSE-IB DIPLOMA-FOUNDATION-A LEVEL ارائه میکنند.پر طرفدارترین دوره ها برای دانش آموزان بین المللی دوره های FOUNDATION و A LEVEL هستند.برای متقاضیان زیر ۱۷ سال در سفارت تایپ ویزای CHILD TIER 4 صادر میشود از این رو نیازی به داشتن مدرک زبان انگلیسی برای این دسته از دانشجویان وجود ندارد.

میتوان گفت این دوره ها یک نوع PATH WAY هستند که شما را برای ورود به دانشگاه های برتر انگلستان و جهان آماده میکنند.

 

FOUNDATION

یک دوره ی یک ساله است که کمی آسانتر از دوره ی ای- لول میباشد.و دانش آموز را برای ورود به دانشگاه آماده میکند.دانش آموزانی که خواهان ورود به رشته های  مهندسی هستند میتوانند این دوره را انتخاب کنند.زیرا برای ورود به دوره های پزشکی فضایی به شدت رقابتی در کشور انگلستان در جریان است و متقاضی میبایست دوره ی آمادگی A LEVEL  را  انتخاب کند.برای ورود به این دوره شما نیازمند گذراندن حداقل ۱۱ سال تحصیلی هستید.یعنی به عنوان مثال در کشور ایران شخصی که خواهان ورود به این دوره است باید سال سوم دبیرستان(سال یازدهم تحصیل) خود را به پایان برده باشد.بدیهی است افرادی که سال دوازدهم را به پایان برده اند نیز میتوانند در این دوره شرکت کنند.

A LEVEL  :

افرادی که در کشور خود حداقل ۱۰ سال تحصیل پیش از دانشگاه را گذرانده اند واجد شرایط ورود به این دوره هستند.میتوان گفت این دوره سالهای یازدهم و دوازدهم تحصیلات پیش دانشگاهی این افراد محاسبه خواهد شد.این دوره معتبرترین دوره ی تحصیلات قبل ازدانشگاه در کشور انگلستان است.فرد با گذراندن این دوره آمادگی ورود به رشته های پزشکی را کسب میکند.

نکته مهم در مورد تحصیلات قبل از دانشگاهی کشور انگلستان:

شخص متقاضی نمیتواند به صورت مجزا برای زندگی (مستقل)اقدام نماید.به عنوان مثال  دانش آموز نمیتواند فقط در کالج یا مدرسه ثبت نام نماید و خارج از سیستم کالج و مستقل زندگی کند. زیرا برای این دسته از دانش آموزان کالج اعلام قیومیت مینماید و کالج در صورتی این عمل را انجام میدهد که شخص درخوابگاه کالج و یا اقامتگاه های تعیین شده زندگی کند.

امنیت :

کشور انگلستان در تحصیلات قبل از دانشگاه همواره در جهان پیشتاز بوده و کیفیت و سطح علمی و زندگی در این کشور در میان نظام های آموزشی جهان  زبانزد است.اما هنگامی که یک خانواده فرزند خود را به کشوری دیگر میفرستد علاوه بر کیفیت آموزشی و سطح زندگی در آن کشور ,امنیت یکی از مهمترین اولویت های آنها خواهد بود.هنگامی که مشاهده میشود انتخاب اول خانواده ها در جهان برای تحصیل فرزندان کم سن خود کشور انگلستان میباشد, این مطلب نشانگر بازخورد مثبت این کشور است.علاوه بر این, کشور انگلستان از نظر امنیت در سطح بسیار بالایی قرار دارد.و معمولا کالج ها و مدارس این کشور قوانین سخت گیرانه تری را نسبت به کشورهیی مثل امریکا برای دانش آموزان دارند. و حتی در برخی کالج ها و مدارس والدین میتوانند از طریق دوربین های موجود در کالج بر فرزندان خود نظارت داشته باشند.

 

 

 

دوره ی لیسانس:

دوره ی لیسانس در کشور انگلستان ۳ ساله است.برای ورود به مقطع لیسانس در کشور انگلستان مانند بسیاری از کشورها شما نیاز به ۱۲ سال تحصیلات پیش از دانشگاهی دارید.پس از گذراندن دوره ی ۱۲ ساله ی تحصیل متقاضی میتواند وارد دانشگاه شود.البته برای ورود به مقطع لیسانس دانشگاه های برتر کشور انگلستان  متقاضی میبایست حداقل یک سال  از این دوره ی ۱۲ ساله را در کشور انگلستان گذرانده باشد.و سنی کمتر از ۲۱ سال داشته باشد.برای افراد بالای ۱۷ سال که خواهان تحصیل در مقطع لیسانس هستند مدرک زبان انگلیسی معادل IELTS 6 نیاز است.البته در صورت کسر نیم نمره شخص میتواند درخواست دوره ی PRESSESIONAL COURS نماید.که دوره ی زبان انگلیسی است که جبران کسری نمره ی زبان انگلیسی را خواهد نمود.

دوره ی لیسانس در کشور انگلستان ویزای همراه ندارد یعنی شخصی که مشغول تحصیل لیسانس در کشور انگلستان است نمیتواند همسو و یا فرزند خود را همراه خود به این کشور ببرد.

هزینه ی تحصیل در دوره ی لیسانس کشور انگلستان نیز سالانه در حدود ۸ تا۱۵ هزار پوند در سال خواهد بود که هزینه های زندگی نیز به آن اضافه خواهد شد.

دوره ی فوق لیسانس:

دوره ی فوق لیسانس کشور انگلستان یک ساله است.برای ورود به دوره ی فوق لیسانس در کشور انگلستان شخص میبایست لیسانس خود را از یک دانشگاه معتبر دریافت کرده باشد.منعی برای دانشجویان ایرانی در مورد نوع دانشگاه وجود ندارد.دانشجویان ایرانی که مدرک لیسانس خود را در دانشگاه های مختلف ایران اخذ نموده اند به نسبت اعتبار دانشگاه خود(سراسری,آزاد و…) شانسشان برای پذیرش در دانشگاه های انگلستان متفاوت خواهد بود.

نمره ی مورد نیاز برای اخذ پذیرش مقطع فوق لیسانس در کشور انگلستان IELTS 6.5 میباشد که باز هم مانند دوره ی لیسانس در صورت کمبود نیم نمره شخص میتواند درخواست دوره ی زبان اضافه نماید.متقاضی تحصیل در دوره ی فوق لیسانس میتواند برای همسر و یا فرزند خود درخواست ویزای همراه نماید.که این ویزا به صورت همزمان در سفارت صادر میشود.

هزینه ی تحصیل در مقطع فوق لیسانس نیز مانند دوره ی لیسانس در حدود ۸ تا ۱۵ هزار پوند در سال(متغیر نسبت به دانشگاه,شهر,رشته) است.

دوره ی دکتری:

برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور انگلستان متقاضی نیازمند استاد راهنما میباشد.یافتن استاد راهنما کار خیلی سهلی نیست.شما به عنوان فرد متقاضی میبایست یک رزومه ی قوی از خود تهیه کرده و به همراه مدارکی نظیر انگیزه نامه,پروپوزال,توصیه نامه از اساتید قبلی و ….برای اساتید مختلفی که در زمینه ی تحصیلی و کاری او مشغول به فعالیت هستند بفرستد و منتظر پاسخ قبولی از جانب آنها باشد.پر واضح است که استاد راهنما هایی که در کشورهای برتری مانند انگلستان مشغول به فعالیت هستند ,همواره ایمیل هایی نظیر این از دانشجویان سراسر جهان دریافت میکنند.چرا که مطمئنا دانشجویان بسیاری در سراسر دنیا خواهان تحصیل در کشورهایی مانند انگلستان هستند.پس رزومه و مدارک شما میبایست بهتر و خاص تر و از نظر علمی با ارزش تر از بسیاری از متقاضیان باشد.معمولا پروسه ی انتخاب شدن توسط یک سوپروایزر یا استاد راهنما برای یک رزومه ی معمولی ۴ تا ۶ ماه به طول خواهد انجامید و متقاضی میبایست مدارک خود را حداقل برای ۱۰۰ استاد ارسال نماید.تا یکی از آنها دانشجو را پذیرفته و از دانشگاه درخواست صدور نامه ی پذیرش برای او نماید.

لازم به ذکر است که در دوره ی دکتری برای افراد مختلف امکان اخذ بورسیه ی تحصیلی و فاند نیز وجود دارد که کاملا وابسته به رزومه ی متقاضی میباشد.

در انتها ذکر این نکته قابل توجه است که برای اخذ اطلاعات بیشتر در زمینه ی تحصیل و مهاجرت تحصیلی به کشور انگلستان با کارشناسان مجرب در موسسه MIE معرفی شده در این سایت تماس بگیرید.

 

منبع:

www.studying-in-england.org/

England & UK Study Guide for International Students

 

محسن مرادزاده

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *