خرید ملک در دانمارک

خرید ملک در دانمارک

بواسطه شرایط مناسب زندگی در دانمارک متقاضیان زیادی خواستار خرید ملک در دانمارک و زندگی در این کشور پیشرفته اروپایی و حوزه اسکاندیناوی می باشند. امکان خرید ملک در دانمارک برای اتباع غیر دانمارکی تابع قوانین داخلی این کشور است. در این مقاله به بررسی کارشناسی شرایط خرید ملک در دانمارک بر اساس قوانین این کشور خواهیم پرداخت تا متقاضیان مهاجرت به دانمارک با دید بهتری نسبت به این موضوع تصمیم گیری نمایند. با توجه به اینکه خرید ملک در دانمارک و به طور کلی خرید ملک توسط اتباع خارجی از مباحث مطروحه در علم حقوق می باشد و برای بررسی دقیق آن می بایست قواعد بین المللی نیز بررسی گردد از این رو به متقاضیان خرید ملک در دانمارک پیشنهاد می شود پیش از هرگونه اقدامی در این خصوص با وکیل مهاجرت به دانمارک مشاوره اخذ نموده و نسبت به قوانین آشنایی کسب نمایند. همچنین طرق مهاجرت به دانمارک از جمله مهاجرت تحصیلی و تحصیل در دانشگاه های این کشور، اخذ اقامت کاری دانمارک و یا سرمایه گذاری یا ثبت شرکت در دانمارک می تواند گزینه های مناسب برای اخذ اقامت دانمارک تلقی شود. برای بررسی مبحث خرید ملک در دانمارک ابتدا باید به قانون تحصیل املاک و مستقلات دانمارک مراجعه نماییم:

بر اساس قانون خرید املاک و مستغلات در دانمارک مصوب مارس ۲۰۱۴ وزارت دادگستری این کشور در خصوص صلاحیت افراد برای خرید  املاک و مستغلات در دانمارک مقرراتی وضع کرده است. برابر ماده یک این قانون تنها اتباع دانمارک و یا کسانی که در دانمارک اقامت دائم دارند بعلاوه شهروندان اتحادیه اروپا که در دانمارک مشغول به کار هستند می توانند ملک خریداری نمایند و بنابراین تمام اشخاص خارجی که تابعیت و یا اقامت دائم دانمارک را ندارند و یا حتی اقامت آنها در مجموع به صورت متوالی و مستمر پنج سال در دانمارک نبوده باشد نمی توانند ملک خریداری کنند مگر اینکه از وزارت دادگستری دانمارک مجوز خرید ملک در دانمارک را اخذ نمایند. این ماده قانونی شامل خانه های دائمی، خانه های ثانویه، خانه فصلی و امثالهم می شود.

افراد مقیم در دانمارک و کسانی که در حال حاضر ساکن دانمارک هستند و یا به مدت حداقل ۵ سال در این کشور حضور مستمر داشتند و نیازی برای مراجعه به وزارت دادگستری دانمارک برای اخذ اجازه تحصیل و کسب اموال مستغلات این کشور ندارد. اگر از طریق درخواست اخذ مجوز خرید املاک و مستغلات شواهد و ادله ای مثل اینکه در حال حاضر فرد متقاضی در دانمارک حضور دارد ارائه شود وزارت دادگستری ارزیابی می‌کنند اینکه آیا متقاضی می‌تواند به عنوان مقیم در دانمارک بماند و یا این کشور را ترک خواهد نمود.در مورد ارزیابی فوری وزارت دادگستری در مورد متقاضی که در دانمارک اقامت دارد وزارت به این نکته اشاره می‌کند که تصمیم در این خصوص توسط دادگاه ثبت ملک اخذ خواهد شد. دادگاه ثبت ملک این را تعیین خواهد کرد که آیا خریدار ملک در آینده قصد اقامت در دانمارک را دارد یا خیر.

افرادی که در حال حاضر در دانمارک اقامت دارند یا از اقامت آنها پنج سال گذشته است نیازی نیست که برای تملیک املاک و مستغلات در دانمارک به وزارت دادگستری درخواست بدهند. موارد مورد نیاز برای اقامت عبارت از اینکه شخص می بایست اقامت دانمارک یعنی اینکه محل اقامت دائمی و مسکن همیشگی فرد در محدوده دانمارک گرینلند و جزایرفارو یا انگلستان باشد.

با توجه به صلاحیت وزارت دادگستری ارزیابی اینکه آیا محل دائمی و مسکن دائمی شهر در دانمارک است یا خیر بر اساس اطلاعات و شرایطی که وجود دارد بررسی می‌شود. مدت اقامت در دانمارک از اهمیت بالایی برخوردار است اما تعیین کننده نیست. در مورد فردی که مدت زمان کوتاه تر از پنج سال در دانمارک اقامت داشته چنانچه نشان دهد فرد برای اقامت در این کشور علقه های دیگری نیز دارد و قصد ماندن دائمی دارد اخذ مجوز خرید ملک راحت تر انجام خواهد شد. بر همین اساس مدت اقامت طولانی نیز فی نفسه کافی نخواهد بود در جایی که اطلاعاتی شامل اینکه فرد خارج از دانمارک امور مهمی دارد و قصد ماندن به صورت دائمی در دانمارک را ندارد.

علاوه بر مدت زمانی که از اقامت فرد در دانمارک گذشته اطلاعاتی نیز مانند وضعیت تاهل و یا اینکه فرد دارای فرزند در دانمارک یا خارج از دانمارک است و اینکه فرزند وی در مدارس ثبت نام نموده یا خود فرد متقاضی در دانمارک شغل دائمی دارد همه و همه می توانند در اخذ مجوز به متقاضی کمک کنند. نکته حائز اهمیت این است که فرد طی مدت اقامت خود نشان دهد که به واسطه علاقه به فرهنگ و زبان دانمارک دوره زبان دانمارکی گذرانده است.

در مورد کسانی که بیش از ۵ سال در دانمارک اقامت داشته اند رویه خرید ملک همانند رویه خرید ملک توسط اتباع دانمارکی طی خواهد شد.  ارزیابی اینکه آیا فرد به مدت ۵ سال در دانمارک بود در درجه اول توسط قسمت ثبت اطلاعات اداره مهاجرت دانمارک  CPR ضبط شده و  نیاز نیست که ۵ سال متوالی بوده باشد. چنانچه قاضی دادگاه ثبت املاک قصد اقامت در دانمارک را احراز نکند و برای او مشخص نباشد می‌تواند خرید ملک را تا مدت محدودی برای فرد مجاز نماید.

درست است که ممکن است خرید ملک برای افرادی که تابعیت غیر دانمارکی و غیر اروپایی دارند سخت باشد با این حال این امکان وجود دارد که متقاضی با ایجاد شرکت با مسئولیت محدود مجوز خرید ملک را داشته باشد زمانی که شما بعنوان خریدار ملک مورد نظر خود را پیدا کردید می بایستی از جانب فروشنده یک گزارش از شرایط فیزیکی ملک به شما داده شود. در صورتی که این سند توسط مالک قبلی به شما منتقل نشود تمام آسیب های ملک و خسارات وارده به ملک تا مدت ۲۰ سال بر عهده فروشنده خواهد بود و در واقع فروشنده ملزم به ارائه گزارش در مورد ملک و ارائه اطلاعات کلی و پیشنهادات در مورد چگونگی کاهش مصرف نگه داری و تعمیر ملک می باشد.

همانگونه که گفته شد شرکت با مسئولیت محدود این حالت را برای فرد ایجاد می‌کند که با سهم حداقلی ۱۲۵ هزار کرون دانمارک یا ۱۶۷۰۰ یورو به تومن شرکت کنند و یا شرکت را خریداری کنند. هزینه‌های اولیه ایجاد شرکت ممکن است نزدیک به ۹۰۰ تا ۲۰۰۱ برآورد گردد. همچنین افرادی که خارج از اتحادیه اروپا هستند ولی اقامت مجاز یا اقامت بیزینسی دارند جزوه بیزینس کسب و کار دارند نیز می توانند از این طریق اقدام به خرید ملک در دانمارک نمایند.

در پایان به عنوان نتیجه می بایست متذکر شد که از آنجایی که خرید ملک در دانمارک به خودی خود برای فرد اقامت در پی نخواهد داشت متقاضی خرید ملک در دانمارک می بایست از یکی از طرق مهاجرت به دانمارک اقامت خود را تثبیت نماید سپس با خرید ملک در این کشور سرمایه گذاری نماید. طرق مهاجرت به دانمارک شامل روش مهاجرت تحصیلی به دانمارک، مهاجرت کاری به دانمارک، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری یا ثبت شرکت در دانمارک و … می باشد. برای حصول اطلاعات تکمیلی در خصوص روش های مهاجرت به دانمارک به متخصصین این حوزه و وکیل مهاجرت به دانمارک مراجعه فرمایید و از قوانین دانمارک آگاهی یابید.

نگارنده: فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *