اخذ اقامت کاناد از طریق ازدواج

اخذ اقامت کاناد از طریق ازدواج

امروزه یکی از اشکال مختلف کسب اقامت در کشورهای مختلف ازدواج می باشد و از همین روی اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج نیز می تواند میسرگردد. آیا شما هم از جمله کسانی هستید که به دنبال اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج هستید؟ آیا مایل هستید که از شرایط و شیوه های اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج مطلع گردید؟ در این مقاله سعی شده تا از نحوه ی اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج و شرایط و قوانین اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج توضیحات مختصری ارائه گردد.

مهاجرت به کانادا از طریق همسر را به اصطلاح “اسپانسر کردن همسر” می نامند.

شرایط اسپانسر کردن همسر (Sponsoring your spouse)

بر اساس وب سایت رسمی مهاجرت کانادا فرد مقیم در کانادا به شرط داشتن شرایط زیر میتواند درخواست ویزا برای همسرش را داشته باشد:

  1. دارای سن بالای ۱۸ سال باشد
  2. خود فرد و همسرش در زمان درخواست همسر دیگری نداشته باشند
  3. فرد مقیم کانادا بوده و ساکن کانادا باشد و یا شهروند کانادا بوده و در داخل یا خارج کانادا زندگی کند.
  4. دارای شرایط مالی حداقل باشد
  5. تعهد رسمی بدهد که بعد از ورود همسرش به کانادا تا سه سال هزینه های زندگی آن فرد را تامین خواهد کرد

نحوه ی درخواست دادن برای ویزای اسپانسر کردن همسر

  1. شخص مقیم کانادا باید برای اسپانسر کردن همسرش درخواست بدهد
  2. همسر آن شخص، باید برای دریافت ویزای PR کانادا درخواست بدهد

از اهداف اصلی قانون مهاجرت و حمایت از پناهدگان کانادا که در بند d  ماده ی ۳/۱ آن مطرح شده رساندن خویشاوندان به یکدیگر است، در بند ۱ ماده ۱۲ این قانون خویشاوند به صورت زیر تعریف شده: یک فرد خارجی عضوی از خانواده در نظر گرفته می شود، اگر همسر، شریک زندگی، فرزند، والد، یا یکی دیگر از اعضای خانواده یک شهروند و یا یک مقیم دایم کانادا باشد.

از این قانون میتوان چنین استنباط کرد که، همسر Spouse یا شریک زندگی Common-law partner یا Conjugal partner از جمله کسانی هستند که می توانند با عنوان خویشاوندی وارد کانادا شوند. شایان ذکر است که از نظر قانون کانادا همسران می توانند از جنس مخالف و یا همجنس هم باشند. به این نکته توجه کنید که قانون کانادا، نامزد Fiancé را برای مهاجرت خویشاوندی به کانادا به رسمیت نمی شناسد.

مهاجرت خویشاوندی (Sponsoring a Family Member) به معنای آن است که یک مقیم دائم یا شهروند کانادا که در حال حاضر در کانادا زندگی می کند یک یا چند تن از خویشاوندان خود را که در قوانین مهاجرت کانادا پیش بینی شده اند از طریق حمایت مالی Sponsorship به کانادا بیاورد. پس این مورد شامل دو گروه است:

  • همسران و فرزندان
  • سایر خویشاوندان

منظور از حمایت مالی یا اسپانسرشیپ Sponsorship این است که یک فرد به دولت کانادا متعهد شود طی دوره ای که از طرف قانون مشخص شده در صورت نیاز هزینه های زندگی فرد تحت حمایت خود را تامین کند. به این فرد که مقیم یا شهروند کاناداست، اسپانسر (حامی) و به این تعهد Undertaking می گویند.

ویژگی های اسپانسر

  1. مقیم دایم یا شهروند کانادا باشد
  2. حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.
  3. ساکن کانادا باشد.
  4. فرم های تقاضانامه برای مهاجرت همسر خود را به طور کامل تکمیل و برای اداره مهاجرت ارسال کرده باشد.
  5. بابت اسپانسرشیپ های قبلی خود به دولت کانادا بدهکار نباشد.
  6. طی سه سال گذشته اسپانسر همسر دیگری نشده باشد.
  7. هنگام ازدواج با همسر خود، همسر یا شریک زندگی دیگری نداشته باشد.

اسپانسر به مدت سه سال متعهد است که هزینه های زندگی همسرش را در کانادا بپردازد و نکته اینکه اگر در این دوره از او جدا هم بشود  متعهد هزینه های او خواهد ماند در ضمن اگر همسر اسپانسر فرزندی هم داشته باشد فرد اسپانسر متعد هزینه های آن فرزند تا سن ۲۵ سالگی نیز خواهد بود.

همسراسپانسر نیز باید دارای شرایط زیر باشد:

  1. در هنگام ازدواج همسر یا شریک زندگی دیگری نداشته باشد.
  2. هنگام ازدواج حداقل ۱۶ سال سن داشته باشد.
  3. ممنوع الورود به کانادا نباشد.
  4. تمام فرم های مهاجرت به کانادا را به طور کامل و صادقانه پر کرده باشد.

از نکات مهم اسپانسری همسر آن است که اولا سن همسرش در زمان ازدواج نباید کمتر از ۱۶ سال باشد دوما برای اسپانسر شدن همسر نیازی به شرط مالی نیست، یعنی نیازی نیست درآمد مکفی داشته باشید. معمولا صدور ویزا ظرف مدت سه تا شش ماه انجام میشود اما بهتر است حدود یک سال را برای این کار در نظر بگیرید. و نکته ی دیگر این که اگر فردی توسط همسرش اسپانسر شود و وارد کانادا شده و سپس قبل از اتمام آن دوره پنج ساله از وی طلاق بگیرد، اگر مجددا  با فرد دیگری که خارج کاناداست ازدواج کند نمی تواند برای آوردن آن همسر دوم به کانادا درخواست اسپانسر شدن کند.

در پایان باید اشاره کرد که اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج و یا دریافت ویزای ازدواج میتواند یکی از راههای شما برای کسب اقامت دایم در کانادا باشد اما اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج تنها پس از گذراندن یک دوره ی پنج ساله امکان پذیر می باشد. اما در واقع اگر فردی در زمان مهاجرت به کانادا ازدواج کرده باشد می تواند به طور همزمان همسرش را نیز به کانادا بیاورد این مورد با اسپانسر شدن همسر فرق دارد و دیگر نیازی به تکمیل فرم های مربوط به اسپانسرشیپی نیست و در واقع راه ساده تری برای که اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج می باشد. و در پایان ذکر این نکته ضروریست که قانون کانادا داشتن بیش از یک همسر را نه به زوج و نه به زوجه اجازه نمی دهد، و این کشور تنها تک همسری را می پذیرد.

 

نگارنده: المیرا خانمحمدی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *