مهاجرت به کانادا از طریق تولد فرزند

مهاجرت به کانادا از طریق تولد فرزند

موضوع این نوشتار در باب مهاجرت به کانادا از طریق تولد فرزند و همچنین معرفی نظام حقوقی کشور کانادا، افراد واجد شرایط گرفتن تابعیت کانادا از طریق تولد فرزند و تولد کودکان در کشور کانادا است . آیا از راه های مهاجرت به کانادا از طریق تولد فرزند و یا از طرق قانونی و مطمئن مهاجرت به کانادا از طریق تولد فرزند اطلاعی دارید؟ در نوشتار زیر سعی بر آن است که قوانین کشور کانادا مورد بررسی قرارگیرد. آیا فرزندی که در کشور کانادا به دنیا بیاید کانادایی محسوب میشود؟ آیا تولد فرزند در کانادا ، سرعت اخذ تابعیت کانادا را برای والدین را تسهیل می کند؟
امید است با مطالعه این نوشتار که به سفارش موسسه ملک پور نگاشته شده است، توانسته باشیم مطالب مفیدی را خدمت شما عزیزان همیشه همراه این سایت قرار داده باشیم .

بر طبق قانون شهروندی و تابعیت دولت کانادا، فرزندی که در خاک کانادا متولد می شود فارغ از تابعیت مادر و پدر، و نیز ماهیت اقامتی آن‌ها در کانادا (چه به صورت قانونی و غیر قانونی) شهروند کانادا محسوب می گردد، شناسنامه کانادایی دریافت می کند و از بدو تولد از تمام مزایای شهروندی کانادا بدون نیاز به زندگی در کانادا، بهره مند می گردد.
نوزادی که در خاک کانادا به دنیا آمده باشد شهروند کانادا محسوب می گردد. اما برای درخواست پاسپورت به اسناد و مدارکی نیاز است که باید آماده شوند و به همراه فرم‌های ویژه به اداره گذرنامه کانادا تحویل داده شوند.فرزند کانادایی متولد شده در پس از رسیدن به سن ۱۸ سال ، در صورت داشتن امکانات مالی می تواند اسپانسر والدین شود تا به روش خویشاوندی به کانادا مهاجرت کنند.

قوانین جاری

طبق بند ۳ (۱) (الف) قانون شهروندی ۱۹۷۷، هر فردی که در کانادا پس از تاریخ ۱۴ فوریه ۱۹۷۷بدنیا بیاید، شهروندی کانادا را در بدو تولد بدست می آورد. تفسیر قانون می گویدکه “کانادا” نه تنها شامل خاک کانادا، بلکه “آبهای داخلی” و “دریای سرزمینی”کانادا نیز میشود. با این توضیح که آبهای داخلی شامل “محدوده هوایی” بالای آن نیز میشود. ازین رو IRCC (اداره دولتی کانادا در امور مهاجرت، پناهنگان،و شهروندی کانادا) تمامی کودکانی که در محدوده هوایی کانادا بدنیا آمده اند را شهروند کانادا در نظر میگیرد. برای مثال در سال ۲۰۰۸ دختری که در هواپیما از مادری اوگاندایی در خط پرواز Northwest Airline از آمستردام به بوستون به دنیا آمد کانادایی تلقی شد. چرا که در بالای محدوده هوایی کانادا بدنیا آمد. علاوه براین، بخش تفسیر قانون شهروندی میگوید، هر کسی که در یک هواپیما ثبت شده در کانادا، و یا یک کشتی ثبت شده در کانادا متولد شد، به عنوان اینکه در کانادا متولد شده باشد در نظر گرفته میشود. تنها سه استثنا در این مورد، وجود دارد که به شرح زیر است:
استثنائات
بند ۳ (۲) قانون شهروندی میگوید: شهروندی کانادا از طریق تولد در کانادا به کودکی که در کانادا متولد شده است داده نمیشود، در صورتی که نه پدر/مادر شهروند کانادا باشند و نه مقیم دائم و هریک از پدر/ مادر در زمان تولد کودک دارای مشاغل زیر باشند:
• کارمند دولت خارجی در کانادا
• خادم یک کارمند خارجی در کانادا
• کارمند یک سازمان خارجی که از مصونیت دیپلماتیک در کانادا برخوردار است.مثل سازمال ملل متحد.

در سال ۲۰۱۲ «جیسون کنی» وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا، پیشنهاد داد تا در قوانین کانادایی که مربوط یه کسب تابعیت کانادایی در بدو تولد از طریق سیستم خاک است، اصلاحاتی انجام شود؛ بدین منظور که کسانی که بصورت توریست وارد کشور کانادا میشوند با این هدف که فرزندی در خاک کانادا بدنیا بیاورند تا از این طریق تابعیت کشور کانادا را بدست بیاورند را ناامید و مایوس سازد. این حرکت انتقادات کارشناسان را بدنبال داشت که بیان میکردند این طرح پیشنهادی بیشتر بر باورهای مردمی و داده های غیرموجود و (غیر واقعی) مبتنی است .
همانطور که در سال ۲۰۱۶ وزیر وقت کانادا در مصاحبه ای اعلام داشت که هیچ برنامه ای برای تغییر حق شهروندی براساس تولد در خاک کانادا وجود ندارد.
البته اگر این قانون نهایی شود، با نوزادانی روبرو خواهیم بود که بدون هویت اقامتی هستند. زیرا این امکان وجود دارد که این نوزادان در کشور خود نیز موفق به دریافت مدارک هویتی نشوند، زیرا در کانادا به دنیا امده اند. اما طبق موافقت نامه امضا شده توسط سازمان ملل متحد در سال ۱۹۶۱، کشور کانادا موظف است جهت کاهش افراد بدون هویت ملی، تمامی کسانی را که در کانادا بدنیا می آیند را کانادایی محسوب نماید.

تابعیت کانادا از طریق خون

قوانین جاری:
طبق لایحه قانونی C-37 که در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۰۹ اجرایی گشته، هر فردی که در خارج از کانادا از پدر یا مادری که از «طریق خون» کانادایی نشده اند بدنیا بیاید، (تنها نسل اول) از تاریخ ۱۷آوریل ۲۰۰۹ بصورت خودکار شهروند کانادایی از طریق خون و نسب محسوب خواهد شد. قانون نسل اول بر افرادی اعمال خواهد شد که شهروندی آنها احیا شده و یا کسانی که بموجب لایحه قانونی C-37 و C-24 ، چنانکه شامل گذشته شود، شهروندی کانادا را بدست می آورند؛ بنابراین فردی پس از ۱۵ فوریه ۱۹۷۷ از پدر یا مادری که شهروندی آنها بموجب لایحه قانونی C-37 یا C-24 احیا شده، شهروند کانادایی از طریق خون و نسب خواهد بود.
استثنائات قانون نسل اول عبارتست از:
• پدر یا مادری که شهروند کانادا( از طریق نسب) هستند، در زمان تولد فرزند، کارمند دولتی فدرال یا استانی باشند.( از جمله نیروهای مسلح) و یا
• پدر بزرگ یا مادر بزرگ فرد که شهروند کانادا (از طریق نسب) بوده و در زمان تولد والدین کودک، کارمند دولتی فدرال یا استانی کانادا باشد.

آیا شهروند کانادا هستید؟

راه های کمی برای شهروند کاناداشدن وجود دارد، بدون اینکه درخواست آن را کرده باشید. در این حالت شما نیاز به اثبات شهروندی خود دارید.
همچنین گاهی اوقات ممکن است فکر کنید که شهروند کانادا شده اید، ولی در واقع اینطور نباشد.در این حالت، شما ممکن است واجد شرایط درخواست شهروندی باشید:
مطلب زیر به شما کمک کند که دریابید آیا شهروند کانادا هستید یا خیر؟
شما احتمالا شهروند کانادایی هستید اگر:
• اگر در کانادا به دنیا آمده باشید.
• برای شهروندی کانادا درخواست داده باشید و آن را دریافت کرده باشید.( که به این افراد Naturalized Citizen گفته میشود؛ یعنی شهروندی که در اصل در جای دیگری به دنیا آمده باشد و بعداً کسب تابعیت کرده است)
• ممکن است شما شهروندی کانادا را بعنوان کودک صغیر هنگامی که پدر، مادر یا قیم قانونی برای شما از طریق درخواست شهروندی کسب تابعیت کرده باشند، دریافت کرده باشید.
• ممکن است شما در خارج از کانادا بدنیا آمده باشید ولی حداقل یکی از والدین شما در کانادا بدنیا آمده باشد.
• ممکن است شما خارج از کانادا بدنیا آمده باشید و حداقل یکی از والدین(پدر یا مادر) قبل از تولد شما تبعه کانادا شده باشند و یا
• ممکن است شما بموجب تغییرات قوانین شهروندی، شهروند کانادا شوید.
و احتمالا شما شهروند کانادا نیستید اگر؛
• شما ترک تابعیت کرده باشید و هرگز برای برگرداندن آن درخواستی نداده باشید.( ببینید که چگونه برای از سرگیری روند شهروندی میتوانید اقدام کنید.)
• شهروندی شما توسط دولت کانادا لغو شده باشد.
• شما در کانادا از والدین دیپلمات خارجی بدنیا آمده باشید.
شما بطور خودکار شهروندکانادا نخواهید بود اگر:
• با یک شهروند کانادایی ازدواج کرده باشید.
• توسط یک تبعه کانادایی به فرزندخواندگی پذیرفته شده باشید.
• تقاضای پناهنگی شما پذیرفته شده باشد.
• بعنوان مقیم دائم سالها در کانادا زندگی کرده باشید و یا
• در خارج از کانادا از پدر/مادر یا والدین کانادایی پس از تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۰۹ بدنیا آمده باشید، ولی نه پدر/مادر در کانادا بدنیا آمده باشد یا کسب تابعیت کانادا را کرده باشد.

پاره ای تغییرات قوانین شهروندی در سال ۲۰۰۹

تغییرات درقوانین شهروندی ، هنگامی که قوانین شهروندی در ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ اصلاح شد، پیرامون کسانی که چه تبعه کانادا هستند و یا خیر تحث تاثیر قرار گرفت. اطلاعاتی که در زیر خواهد آمد به شما کمک میکند تا دریابید که چه کسانی تحت این قوانین شهروند شده اند یا خیر.
البته باید توجه داشت که این تغییرات تابعیت کانادایی کسانی را که تا قبل از این که این قانون به اجرا در آمده باشد را لغو نخواهد کرد.
در۱۷ آوریل۲۰۰۹، قوانین شهروندی کانادا برای کسانی که در خارج از کانادا از والدین کانادایی و کسانی که در زمان تغییر قوانین هنوز شهروند کانادا نبودند، تغییریافته است.
شهروندی کانادا بر اساس تولد در خارج از کانادا از پدر یا مادر کانادایی( شهروندی بر اساس خون و نسب) در حال حاضر تنها به نسل اول که در خارج از کانادا بدنیا آمده باشد محدود میشود. بدین معنی که، بطور کلی، کسانی که تا قبل از۱۷ آوریل ۲۰۰۹ شهروند کانادا نبوده اند و کسانی که از پدر یا مادر کانادایی در خارج از کانادا به دنیا آمده اند، کانادایی نخواهند بود اگر
• پدر یا مادر کانادایی آنها نیز در خارج از کانادا از پدر یا مادر کانادایی متولد شده باشند.: (نسل دومی که در خارج از کانادا بدنیا امده باشند) یا
• پدر یا مادر کانادایی بر اساس بخش ۵٫۱ ،مقررات فرزندخواندگی قانون شهروندی، شهروند کانادا شده باشند. (بنابراین فرد از نسل دومی خواهد بود که در خارج از کانادا متولد شده است).
در سایت رسمی دولت کانادا سوالات متداولی که مطرح بوده، برای رفع هرگونه ابهام، بدین صورت پاسخ داده شده که در زیر آورده خواهد شد:
سوال: من کانادایی هستم و فرزندانم در خارج از کانادا متولد شده اند، آیا فرزندان من کانادایی محسوب میشوند؟
جواب: در حالات مختلف، متفاوت است. این سوال تنها برای افرادی صدق میکند که هنگامی که فرزندشان بدنیا آمد، شهروند کانادا بوده اند. اما اگر والدین بعد از اینکه فرزندشان متولد شد، شهروند کانادا شده باشند، بصورت خودکار شهروند کانادا نخواهند بود.
• فرزندم قبل از ۱۷ آوریل ۲۰۰۹ متولد شده است؛
قوانین و مقررات متعددی وجود دارد که فرزند شما کانادایی شده باشد را تحت تاثیر قرار میدهد؛ آنها احتمالاً کانادایی هستند. زیرا اکثر فرزندانی که از پدر و مادرکانادایی قبل از این تاریخ بدنیا آمده اند، کانادایی محسوب شده اند. البته برای اینکه ببینید فرزند شما کانادایی هست یا خیر باید به” دستورالعمل راهنمای اثبات شهروندی” رجوع کنید.
• فرزندم بعد از تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۰۹ متولد شده است؛
فرزند شما تنها در این حالات است که کانادایی محسوب خواهد شد، که شما(والدین)
 در کانادا به دنیا آمده باشید
 قبل از اینکه فرزند بدنیا بیاید شما تابعبت /شهروندی کانادا را کسب کرده باشید (البته اگر به فرزندخواندگی پذیرفته شده باشید باید به استثنائات رجوع کنید) یکسری استثنائات براین قانون وجود دارد.
• شما در خارج از کانادا متولد شده اید و توسط والدین کانادایی یه فرزندخواندگی پذیرفته شده باشید.
فرزند شما که در خارج از کانادا متولد شده باشد، کانادایی نخواهد بود، اگر شما(واالدین)
 در خارج از کانادا بدنیا آمده باشید.
 توسط پدر و مادر کانادایی به فرزندخواندگی پذیرفته شده باشید.
 از طریق پروسه تابعیت فرزندخواندگی بین کشوری شهروند کانادایی شده باشید.
به هر حال، اگر پدر یا مادر دیگر فرزند شما در کانادا بدنیا آمده باشد یا تابعیت کانادا را کسب کرده باشد، فرزند شما از طریق آنان شهروندکانادا خواهد شد.
• فرزند شما در خارج از کانادا بدنیا آمده باشد ، در حالی که شما برای دولت کانادا کار میکردید؛
فرزند شما شهروند کانادا خواهد بود، هنگام تولد آنها شما در حال انجام مشاغل زیر بودید:
 نیروهای مسلح کاناد
 دولت عمومی فدرال
 خدمات عمومی استان یا منطقه
• هنگامی که پدر یا مادر شما برای دولت کانادا کار میکردند، شما در خارج از کانادا متولد شده باشید؛
فرزندان شما شهروند کانادا خواهند بود(در بدوتولد)، هنگامی که در خارج از کانادا بدنیا آمده باشید و پدر/مادر شما چنین مشاغلی را دارا بودند:
 نیروهای مسلح کانادا
 دولت عمومی فدرال
 خدمات عمومی استان یا منطقه
این قوانین در صورتی که شخص به صورت محلی استخدام شده باشد، اجرا نخواهد شد.

امید است که نوشتار فوق توانسته باشد، کمکی هر چند ناچیز به اطلاعات شما و اقدام شما در زمینه قوانین تولد فرزند در کانادا کرده باشد. سایت رسمی و دولتی مهاجرت و تابعیت کانادا نیز اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهد. هر کشور قوانین خاص خود را دارد و بسیار محتمل است هر از گاهی در پاره ای از قوانین تغییرات و اصلاحاتی صورت پذیرد. لذا متقاضیان قبل از هر گونه اقدام می بایست قوانین جدید مهاجرت کانادا و همچنین اخذ اقامت و تابعیت کانادا، مهاجرت به کانادا از طریق تولد فرزند را بدانند تا با در اختیار داشتن اطلاعاتی بروز و کامل تصمیم به اقدام به مهاجرت به کانادا نمایند.
نگارنده: «نگار مهدی پور»

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *