مهاجرت غیر قانونی به ترکیه

مهاجرت غیر قانونی به ترکیه

مهاجرت غیرقانونی به ترکیه ، چگونه انجام می پذیرد؟ مهاجرت غیرقانونی به ترکیه دغدغه ذهنی بسیاری از افرادی است که قصد دارند از طریق مهاجرت غیرقانونی به ترکیه ، عمدتا مسیری برای ورود به اروپا ایجاد نمایند. آیا در خصوص مهاجرت غیرقانونی به ترکیه ، سوالی دارید؟ آیا می دانید مهاجرین غیرقانونی ترکیه در کجا زندگی می کنند؟ مهاجرت غیر قانونی به ترکیه چه عواقبی دارد؟ مهاجرین غیرقانونی به ترکیه، از چه حقوق و مزایایی برخودار هستند؟ خطرات مهاجرت غیر قانونی به ترکیه چیست؟

کلیات

کشور ترکیه، امروزه به عنوان مقصد مهاجرت غیر قانونی افرادی در نظر گرفته می شود که به دنبال ورود به اتحادیه اروپا از طریق مرزهای زمینی و کوهستانی ترکیه هستند. در حقیقت، مهاجرت غیر قانونی به ترکیه برای بسیاری از ایرانیان و سایر شهروندان غیر اتحادیه اروپا، حکم ورود به این اتحادیه را دارد. مهاجرت غیرقانونی به ترکیه، از طریق مرزهای زمینی شمال غربی ایران و عمدتا از طریق راه های کوهستانی رشته کوه های آرارات انجام می پذیرد. در این شیوه، مهاجرین غیرقانونی به ترکیه، در معرض خطر تیراندازی مناطق مورد نظارت مرزی ایران یا ترکیه قرار دارند.

اشخاصی که به طور  غیرقانونی به ترکیه مهاجرت می نمایند، در حقیقت زندگی و اموال خود را به طور جدی در معرض خطر قرار می دهند. گروهی از قاچاقچیان در مبادی مرزی بین دو کشور ایران و ترکیه و یا مناطق روستایی نزدیک به آن حضور دارند تا امر جابه جایی مسافران غیرقانونی ترکیه را انجام دهند. قاچاقچیان به هیچ وجه مورد اعتماد نیستند و طریق مهاجرت غیرقانونی به ترکیه هم، امن نیست.

بر اساس، برخی از آمارهای اعلام شده، سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در مرزهای ترکیه به دلیل مهاجرت غیرقانونی، جان خود را از دست می دهند. عبور و مرور در مرزها برای مهاجرت غیرقانونی به ترکیه، عمدتا در شب اتفاق می افتد. آمارهای پلیس بین الملل نشان می دهد که بسیاری از مهاجرین غیرقانونی به ترکیه، در اثر شرایط بد آب و هوایی، بیماری و صعب العبور بودن مسیر جان خود را از دست می دهند.

قاچاقچیان حاضر در مناطق مرزی ایران و ترکیه به منظور انجام امور مهاجرت غیرقانونی، معمولا در ابتدا به مسافرین احتمالی خود وعده های بسیار داده و با اخذ مبلغی پول، ترانسفر مسافرین غیرقانونی به ترکیه را انجام می دهند. اما نکته در آن جاست که به طور معمول، ارتباطات ادعا شده در خصوص حضور شخصی در آن سوی مرز برای کمک به ادامه سفر مهاجرین غیرقانونی، واهی است. برخی از مهاجرین غیرقانونی به ترکیه توسط کامیون های یخچال دار و در شرایط بسیار نامطلوب جابه جا می شوند. در یک مورد، چهل نفر در چنین شرایطی قصد مهاجرت غیرقانونی به ترکیه جهت ورود به یونان را داشته اند که بسیاری از آن ها، تا پایان مسیر دوام نیاوردند. مهاجرین غیرقانونی به ترکیه در صورتی که در خاک این کشور دستگیر شوند و تقاضای پناهندگی ننموده باشند، ممکن است به زندان و یا جریمه های نقدی قابل توجهی محکوم شوند، به علاوه مهاجرین غیرقانونی بلافاصله به کشور خود بازگردانده می شوند.

مهاجرین غیرقانونی به ترکیه، مبلغی در حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان هزینه می کنند، هزینه ای که ممکن است برای سفری بدون بازگشت پرداخت شود. عمدتا مهاجرین غیرقانونی به ترکیه، پس از ورود به این کشور نیز، برای ادامه سفر خود به سمت اروپا درگیر سایر قاچاقچیان شده و دیگر بار با تمام خطرات سفر غیرقانونی مواجه خواهند شد. این مهاجرین غیرقانونی، ابتدا به ترکیه، سپس در صورتی که شبهای متمادی در دریا را تاب آورند به یونان و در نهایت به ارودگاه های پناهندگی درهلند یا هر یک از کشورهای اروپایی خواهند رسید. مهاجرت غیرقانونی به ترکیه، اکنون برای بسیاری از ایرانیانی که به دلایل متعدد نمی توانند به طور قانونی سفر نمایند، مسیر غیرقانونی مهاجرت به اروپا است.

یکی از مشکلات اساسی مهاجرین غیرقانونی به ترکیه، رفتار ناپسند قاچاقچیان و امکانات بسیار محدود هنگام سفر غیرقانونی به ترکیه است. اکثر مناطق در مسیر مهاجرت غیرقانونی به ترکیه، در شب، بسیار سرد و طاقت فرسا بوده و به لحاظ موقعیت جغرافیایی دارای صخره ها و مناطق کوهستانی صعب العبور است. در حقیقت دشواری های مسیر سفر غیر قانونی به ترکیه به همین جا ختم نشده و داخل مرزهای این کشور نیز، مهاجرین غیرقانونی وضعیت مطلوبی ندارند. پلیس، جامعه میزبان ترکیه، نهادهای دولتی و به طور کلی تمام ملزومات یک زندگی امن و راحت از حمایت مهاجر غیرقانونی به ترکیه دست کشیده اند. در حقیقت دولت ترکیه هم پس از، جنگ سوریه به مرجع مهمی برای پناه جویان و مهاجرین غیرقانونی تبدیل شده است. این امر باعث می شود که موضوع مهاجرت غیر قانونی به ترکیه، بیش از پیش بغرنج شده و مهاجرین غیرقانونی به ترکیه در معرض آسیب های ناشی از ورود خیل عظیمی از جمعیت جنگ زده سوری، قرار گیرند.

پس از سفر غیرقانونی به ترکیه، اگر شخص درخواست پناهندگی نماید، درخواست وی مورد بررسی قرار گرفت و تا آن زمان دستگیر نخواهد شد. اما باید دقت داشت زندگی در کمپ های پناهندگی به طرز غیر قابل تحملی سخت است و علی رغم رعایت برخی از حقوق انسانی برای پناهندگان در ترکیه، مسافرین غیرقانونی در ترکیه، اوضاع نابه سامانی را تجربه می کنند.

مهاجرت غیرقانونی به ترکیه، طریقی ناامن و غیر مطمئن است. کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند می توانند به جای امتحان شیوه های غیر قانونی مهاجرت به ترکیه از روش های امن بهره ببرند. در حقیقت، با توجه به این نکته که ایران و ترکیه با یکدیگر عهدنامه لغو روادید دارند، به جای مهاجرت غیرقانونی به ترکیه، اشخاص می توانند تنها با اخذ پاسپورت و بی نیاز از پشت سر گذاشتن مراحل اخذ ویزا به ترکیه، به طور قانونی مهاجرت کرده و قبل از سفر غیرقانونی، راه های امن و صحیح مهاجرت به ترکیه را مورد بررسی قرار دهند.

 

نتیجه گیری

مهاجرت غیرقانونی به ترکیه ، به عنوان مسیری جهت رسیدن به اروپا، مورد توجه افرادی قرار می گیرد که درصدد هستند به دلیل مشکلات مختلف خلاف مقررات جاری از کشور، به ترکیه مهاجرت غیرقانونی انجام دهند. سفر غیر قانونی به ترکیه، مخاطرات بسیاری در پی دارد، مسیرهای مهاجرت غیرقانونی به ترکیه به لحاظ طبیعی و انسانی اصلا امن نیستند. از طرف دیگر، در کشور ترکیه رفتار مناسبی با مهاجرین غیرقانونی صورت نمی گیرد و حتی در صورت پذیرش پناهندگی مهاجر غیرقانونی، از بسیاری حقوق شهروندی محروم خواهد .

عطیه شمس اللهی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *