بورسیه تحصیلی در آمریکا

 

اخذ بورسيه تحصيلي امريكا

طبق اصول كلي كه قطعا در ساير صفحات مطالعه نموده ايد، يك موارد احتياجاتي دارد مانند معدل بالا، ارائه ي مقالات سطح بين المللي و داشتن رده ي سني مناسب، اما تشريح كامل انواع بورسيه تحصيلي امريكا، محل دانشگاه هاي ارائه دهنده ي بورسيه تحصيلي در آمريكا، و اخرين اخبار مربوط به بورسيه تحصيلي در آمريكا در اين مقاله اورده شده است. شما اگر متقاضي اخذ بورس تحصيلي درآمريكا هستيد توصيه ميشود به صفحات اصلي دانشگاه هاي اين كشور مراجعه نماييد، البته براي اگاهي از ليست بورسيه تحصيل در آمريكا متون مفيدي را به زيان فارسي جهت شما عزيزان برگردانده ايم كه توجه شما را به مطالعه ي اين متون در اين صفحه جلب ميكنيم.

در زیر، رایج ترین انواع بورس تحصیلی امریکا را نام میبریم:

۲۵ بورسیه­ ی تحصیلی آمریکا

ایالات متحده یکی از نخستین مقاصد دانشجویانی است که تصمیم دارند از آموزشی عالی و بین­المللی برخوردار شوند. بااین­حال تعداد گزینه­های بورسیه برای دانشجویان بین­المللی که قصد تحصیل رایگان در آمریکا را دارند محدود است. در ­وب­سایت scholars4dev.com برای کمک به شما فهرستی از بورسیه­های آمریکا که توسط کالج­های ایالات متحده و دانشگاه­ها اعطا می­شوند و همچنین بورسیه­های اعطا شده توسط مؤسسات و دولت آمریکا ذکر شده است.

بورسیه­ های دولت آمریکا برای دانشجویان بین ­المللی

برنامه­ ی دانشجوی خارجی فول برایت

برنامه­ی فولبرایت شامل بورسیه­ های کامل در ایالات متحده برای دانشجویان بین­ المللی است که قصد دارند رشته­ای را در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا تحصیل کنند. به علاوه این بورسیه­ ها ممکن است در مقطع کارشناسی نیز اعطا شود. این کمک هزینه­ ی تحصیلی شهریه­ ی دانشگاه، کتاب، بلیط هواپیما، کمک هزینه­ زندگی و بیمه­ ی درمانی را پوشش می­دهد.

برنامه­ ی هامفری فلوشیپ

برنامه ­ی هوبرت اچ. هامفری فلوشیپ زمینه­ی یک سال غنی­سازی حرفه­ای در ایالات متحده را برای متخصصین ماهر از کشورهای تعیین شده­ی سراسر جهان فراهم می­کند. افراد براساس توانایی رهبری و تعهد آن­ها نسبت به خدمات عمومی در بخش خصوصی و عمومی انتخاب می­شوند. فلوشیپ­ها شامل کمک­هزینه­های کامل است که تمام هزینه­های مربوطه را پوشش می­دهد.

کالج­ها و دانشگاه­های ایالات متحده که به دانشجویان بین­المللی بورسیه اعطا می­کنند

بورسیه ­های دانشگاه امریکن (AU)

دانشگاه امریکن (AU) تعداد محدودی بورسیه­ی سهمیه­ای را براساس شایستگی افراد به دانشجویان ممتاز سال اول مقطع کارشناسی اعطا می­کند. هیچ گونه کمک هزینه­ای براساس نیاز مالی برای دانشجویان بین­المللی وجود ندارد.

بورسیه­ ی تحصیلی شایستگی سالانه بین ۶۰۰۰ دلار آمریکا یا ۲۵۰۰۰ دلار است (باتوجه به شرایط قابل تمدید است).

برنامه­ی بورسیه­ی رهبر نوظهور جهانی AU (AU Emerging Global Leader Scholarship Program) نیز وجود دارد که به دانشجویان ممتازی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را در دانشگاه دارند و نسبت به تغییرات مثبت اجتماعی و مدنی متعهد هستند اعطا می­شود. این بورسیه­ها برای دانشجویانی در نظر گرفته می­شود که برای بهبود شرایط جامعه­ی خود قصد دارند به کشور خود بازگردند.

بورسیه­ های کالج امرست (Amherst)

کالج امرست در حال حاضر دارای یک برنامه­ی کمک هزینه­ی مالی مبتنی بر نیاز است که به دانشجویان بین­المللی نیازمند کمک هزینه اعطا می­کند. به محض اینکه پذیرفته شوید نیاز مالی شما تعیین می­شود. سپس مبلغی با توجه به نیازتان به شما اعطا خواهد شد. گاهی این مبلغ «بسته­ی کمک (aid package)» نامیده می­شود زیرا ممکن است هم شامل اشتغال و هم کمک هزینه­هایی نظیر بورسیه باشد.

 

بورسیه­ های کالج بریا (Berea)

کالج بریا تنها مدرسه در آمریکا است که به تمام دانشجویان بین­المللی در سال نخست تحصیل بورسیه­ی کامل اعطا می­کند. این ترکیب کمک هزینه­ی مالی و بورسیه شهریه­ی دانشگاه، اتاق، خوابگاه و کلیه­ی هزینه­ها را پوشش می­دهد. در سال­های بعدی دانشجویان باید ۱۰۰۰ دلار سالانه پس­انداز کنند تا بتوانند هزینه­های تحصیل خود را تأمین نمایند. علاوه بر این کالج مشاغل تابستانی در اختیار دانشجویان بین­المللی قرار می­دهد.

بورسیه ­های دانشگاه کلارک (Clark)

دانشگاه کلارک دارای برنامه­ی جهانی محققین است. این برنامه مخصوص متقاضیان سال اولی (نه دانشجوی انتقالی) است که حداقل برای مدت ۴ سال در رشته­ای تحصیل می­کنند یا اتباع بین­المللی که در ایالات متحده به مدرسه می­روند. این بورسیه شامل مبلغی بیش از ۵۰۰۰ دلار سالانه (۲۰۰۰۰ دلار برای چهار سال، براساس معیارهای تحصیلی قابل تمدید است) و ۲۵۰۰ دلار کمک هزینه­ی زندگی برای یک دوره­ی کارآموزی  دارای حقوق یا دستیار پژوهشی در طول تابستان پس از سال دوم یا سوم است.

بورسیه ­های کالج کالبی سایر (Colby-Sawyer)

دانشجویان بین­المللی واجد شرایط اخذ بورسیه­ی مبتنی بر شایستگی هستند. این بورسیه توسط کالج کالبی سایر اعطا می­شود. مبلغ بورسیه با توجه به توانایی­های دانشجو (معدل) افزایش می­یابد و سالانه بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ دلار است. این کالج تمام نیازهای مالی دانشجو را تأمین نمی­کند.

بورسیه­ های کالج کلمبیا

کالج کلمبیا حدود ۲۰ بورسیه به دانشجویان بین­المللی اعطا می­کند. این کمک هزینه­ها ۱۵ تا ۱۰۰ درصد از شهریه­ی دانشگاه را پوشش می­دهد.

بورسیه­ های کالج کنکردیا (Concordia)

بورسیه­ های کنکردیا دانشجویان بین­المللی را در تأمین هزینه­های تحصیل و زندگی کمک می­کند. بورسیه ­ی دانشجوی بین­ المللی براساس توانایی تحصیلی و نیاز خانوادگی سالانه تا ۲۵۰۰۰ دلار است.

بورسیه ­های کالج دارتموث (Dartmouth)

کالج دارتموث نیاز اثبات شده­ی تمام دانشجویان مقطع کارشناسی شامل افراد سایر کشورها را تأمین می­کند. کالج دارتموث بورسیه­ها و وام­هایی را در اختیار دانشجویان قرار می­دهد که شامل اجازه­ی سفر به ایالات متحده می­شود.

دانشگاه ایالتی ایست تنسی (East Tennessee)

دانشگاه ایالتی ایست تنسی (ETSU) به دانشجویان بین­المللی جدید مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بورسیه­ی مبتنی بر توانایی تحصیلی و شایستگی اعطا می­کند. این بورسیه فقط ۵۰ درصد از کل شهریه را پوشش می­دهد. هیچ هزینه­ی دیگری را پوشش نمی­دهد. این بورسیه فقط برای تحصیل در ETSU قابل استفاده است.

بورسیه­ های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ایست وست سنتر (East West Center)

مرکز ایست وست به دانشجویان آسیا، اقیانوس آرام و ایالات متحده در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا به مدت حداکثر ۲۴ ماه بورسیه و کمک هزینه­ی مالی اعطا می­کند. دانشجویان می­توانند در برنامه­های توسعه­ی رهبری و آموزشی در مرکز ایست وست شرکت کنند و در عین حال در دانشگاه هاوایی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا تحصیل نمایند.

بورسیه­ های کالج ایموری (Emory)

کالج ایموری سالانه بورسیه­هایی را مبتنی بر نیاز مالی به گروهی گزینش شده از دانشجویان بین­المللی اعطا می­کند. علاوه بر این متقاضیان بین­المللی می­توانند برای بورسیه­های مبتنی بر شایستگی از طریق برنامه­ی دانش­پژوهان دانشگاه ایموری (Emory University Scholars Program) درخواست بدهند (مهلت درخواست ۱۵ نوامبر).

بورسیه­ های دانشگاه ایلینوی وسلی (Illinois Wesleyan University Scholarships)

براساس این برنامه بورسیه­های مبتنی بر شایستگی به دانشجویان بین­المللی ممتاز و دارای دستاوردهای تحصیلی عالی و نمرات خوب در آزمون­های ورودی اعطا می­شود. این بورسیه­ها سالانه بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ است و تا ۴ سال قابل تمدید است. علاوه بر این بورسیه­های کامل رئیس­جمهور مخصوص دانشجویان بین­المللی (President’s International Student Scholarships) نیز ممکن است سالانه به دانشجویان بین­المللی ممتاز حداکثر در طی ۴ سال تحصیلی اعطا شود.

بورسیه­ های بین­المللی مبنی بر شایستگی دانشگاه ایالتی آیووا (Iowa State University)

بورسیه­ی بین­المللی مبنی بر شایستگی به دانشجویان ممتازی که دارای پیشینه­ی تحصیلی قوی و استعداد شگفت­انگیز هستند یا دستاوردهایی در یک یا دو تا از زمینه­های حاضر دارند: ریاضیات و علوم، هنر، فعالیت­های فوق برنامه، خدمات اجتماعی، رهبری، نوآوری و کارآفرینی. مبلغ بورسیه بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار و قابل تمدید است.

بورسیه­ های بین­ المللی دانشگاه ایالتی میشیگان (Michigan State University)

دانشگاه میشیگان دارای تعداد محدودی بورسیه و کمک هزینه­ی تحصیلی است و به دانشجویان بین­المللی مستحق در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اعطا می­کند. این بسته­های مالی تمام هزینه­های تحصیل در دانشگاه میشیگان MSU را تأمین نمی­کند.

بورسیه­ های واگنر دانشگاه نیویورک (Wagner)

این بورسیه­های مبنی بر شایستگی به تعداد محدودی از دانشجویان پذیرفته شده در هر دوره­ی پذیرش اعطا می­شود و شامل دانشجویان بین­المللی نیز است. این بورسیه­ها بخشی از شهریه یا کل آن را پوشش می­دهد و بین ۲۵۰۰۰ تا ۴۷۰۰۰ دلار است.

بورسیه ­های دانشگاه اورگان (Oregon)

هر ساله دانشگاه اورگان بیش از ۱ میلیون دلار به صورت کمک مالی و بورسیه به دانشجویان بین­المللی مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اعطا می­کند. یکی از برنامه­های بورسیه­ی آن­ها بورسیه­ی ICSP است که ۳۰ تا ۴۰ بورسیه­ی رقابتی را سالانه به دانشجویان بین­المللی اعطا می­کند. دانشجویان گزینش شده­ی ICSP بورسیه­ای به مبلغ ۷۵۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار دریافت می­کنند.

بورسیه­ های دانشگاه وسلی (Wesleyan)

دانشگاه وسلی تعداد محدودی بورسیه به دانشجویان بین­المللی اعطا می­کند. این بورسیه­ها براساس توانایی­های ویژه و نیاز تعیین شده به دانشجو اعطا می­شود. علاوه بر ۱۱ دانشجوی آسیایی که سالانه بورسیه­ی برنامه­ی دانش­پژوهان آسیایی فریمن (Freeman Asian Scholars Program) را دریافت می­کنند، دانشگاه از میان حدود ۴۰۰ متقاضی به ۱۵ دانشجوی بین­المللی کمک هزینه­ی مالی اعطا می­کند.

بورسیه ­های دانشگاه وست (West)

بورسیه ­ی لوتوس (Lotus) به دانشجویانی اعطا می­شود که از معیارهای عالی تحصیلی برخوردار هستند و نیاز مالی خود را جهت ورود به دانشگاه وست ثابت کنند. این بورسیه سالانه بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار است و به متقاضی موفق اعطا می­شود تا از پس هزینه­های شهریه، هزینه­های ضروری، اتاق و خوابگاه و سایر هزینه­های لازم جهت تحصیل در UWest بر بیاید.

مؤسساتی که به دانشجویان بین ­المللی جهت تحصیل در آمریکا بورسیه­ ی تحصیلی اعطا می­کنند:

بورسیه ­های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بانک جهانی مشترک ژاپن

این برنامه به دانشجویانی که از کشورهای عضو بانکی جهانی هستند جهت تحصیل در دانشگاه­های برگزیده­ی سراسر جهان بورسیه­ی کامل تحصیلی اعطا می­کند. دانشجویان می­توانند یکی از دانشگاه آمریکا را جهت تحصیل انتخاب کنند که عبارتند از دانشگاه هاروارد، جان هاپکینز، شیکاگو، دانشگاه کورنل و دانشگاه کلمبیا.

 

 

بورسیه­ های بین ­المللی AAUW

برنامه بورسیه­های بین­المللی AAUW (مؤسسه­ی آمریکایی زنان دانشگاهی) به دانش­پژوهان بین­المللی جهت تحصیل تمام وقت یا انجام پژوهش در ایالات متحده و زنانی که تبعه­ی امریکا نیستند یا اقامت دائم ندارند بورسیه­ی تحصیلی و کمک هزینه اعطا می­کند. مبلغ بورسیه برای مقطع کارشناسی ارشد ۱۸۰۰۰ دلار، دکترا ۲۰۰۰۰ دلار و مقطع فوق دکترا ۳۰۰۰۰ دلار است.

برنامه­ ی بورسیه­ ی بین­ المللی بنیاد آقاخان (Aga Khan Foundation International Scholarship Programme)

این برنامه سالانه تعداد محدودی بورسیه­ ی تحصیلی به دانشجویان ممتاز کشورهای در حال توسعه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا که هیچ روش دیگری برای تأمین هزینه­ های تحصیل خود ندارند، اعطا می­کند. با استفاده از این بورسیه در هر نقطه­ای در دنیا می­توان تحصیل کرد که آمریکا را نیز شامل می­شود. بورسیه­ ها به صورت ۵۰ درصد کمک هزینه و ۵۰ درصد وام و پذیرش آن سالانه و بسیار رقابتی است.

با توجه به اطلاعاتي كه در باب بورسيه تحصيلي در آمريكا داده شد، ايده آل اينست كه متقاضيان مهاجرت تحصيلي در آمريکا، كه جهت اقامت امريكا تلاش ميكنند حتي امكان بهره مندي از بورسيه تحصيلي در آمريكا را پيدا نمايند. به شما این امکان را می دهیم که از طریق لینک های ارتباط با مدیریت سایت سوالات خود را در مورد قوانین آمریکا و شرایط بورسيه تحصيلي در آمريكا مطرح نموده و پاسخ بگیرید.

نگارنده: نفیسه هاشمی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *