اخذ تابعیت بلاروس از طریق ازدواج

اخذ تابعیت بلاروس از طریق ازدواج

آیا تحصیل تابعیت بلاروس از طریق ازدواج امکان پذیر است ؟ طرق اخذ تابعیت بلاروس از طریق ازدواج کدامند ؟ برای تابعیت بلاروس از طریق ازدواج چه فرآیندی باید طی شود ؟ به طور کلی آیا اخذ تابعیت بلاروس از طریق ازدواج در قوانین این کشور امری پذیرفته شده می باشد ؟

درقانون شهروندی جمهوری بلاروس قواعد مقرر در خصوص اعطای تابعیت از طریق ازدواج با تبعه این دولت در ماده ۱۴ این قانون ، تحت عنوان « تحصیل و حفظ تابعیت جمهوری بلاروس از طریق انعقاد یا انحلال نکاح » تعریف شده است .

در این ماده اعلام شده :

الف) وقتی یک تبعه دولت جمهوری بلاروس انعقاد یا انحلال عقد نکاح را با یک فرد تبعه یک کشور دیگر یا یک فرد بدون تابعیت داشته باشد ، تابعیت وی ( مرد یا زن ) تغییر نخواهد کرد .

ب) شخصی که با یک تبعه دولت جمهوری بلاروس ازدواج می کند ، در صورت تمایل وی تابعیت این دولت تحت شرایط مقرر و تصریح شده در ماده ۱۳ این قانون به وی اعطا خواهد شد .

در ماده ۱۳ این قانون با عنوان شرایط تحصیل تابعیت جمهوری بلاروس ، مقرر شده تابعیت جمهوری بلاروس به افرادی اعطا میشود که :

  • اطاعت و احترام به قانون اساسی جمهوری بلاروس داشته باشند .
  • زبان رسمی جمهوری بلاروس را در حد نیاز برای برقراری ارتباطات اجتماعی بدانند .
  • ۷ سال اقامت دائم در قلمرو سرزمینی جمهوری بلاروس داشته باشند .
  • یک منبع درآمد مشروع و قانونی داشته باشند .
  • دارای تابعیت دولت دیگری نباشند .

لذا اولاً تغییر تابعیت افراد تبعه دولت بلاروس ( زن یا مرد ) در نتیجه ازدواج با بیگانگان درقوانین این دولت پذیرفته نشده ودر ثانی برای اعطای تابعیت جمهوری بلاروس در نتیجه ازدواج با تبعه این دولت ( زن یا مرد ) علاوه بر تمایل شخص بیگانه احراز شرایط عمومی اعطای تابعیت این کشور نیز ضروری است و ازدواج هیچگونه مزیت خاصی را برای کسب تابعیت این دولت به وجود نخواهد آورد . در قوانین جمهوری اسلامی ایران بند ۶ ماده ۹۷۶ و مواد ۹۸۴ ، ۹۸۶ و ۹۸۷ قانون مدنی ، مقرر کننده مبانی اعطای تابعیت بر اثر ازدواج می باشند . بر این اساس:

الف) زنان خارجی که با مرد تبعه ایران ازدواج می کنند ، بدون لزوم احراز یا کسب شرایط خاصی ، به طور اتوماتیک تبعه کشور ایران محسوب می شوند .

ب ) ازدواج مرد بیگانه با زن تبعه ایران علی الاصول باعث اعطای تابعیت به وی نخواهد شد مگر تحت شرایط مقرر در ماده ۹۸۰ قانون مدنی .

ج) تابعیت زن ایرانی پس از ازدواج با مرد تبعه دولت های دیگر، علی الاصول باعث تغییر تابعیت وی نخواد شد ، مگر در مواردی که مطابق قانون مملکت زوج تابعیت زوج در صورت وقوع عقد ازدواج به زوجه تحمیل شود .

نتیجتاً چنانچه یک زن یا مرد تبعه ایران با یک زن یا مرد تبعه دولت بلاروس ازدواج نماید ، از آنجا که تحصیل تابعیت از طریق ازدواج در قوانین کشور بلاروس وجود ندارد می توان اذعان نمود که در این خصوص به تعبیری قوانین کشور ایران مجری می باشد .

اما مسئله ای که در حوزه تعارض قوانین نمود خواهد نمود ، تعارض بند اول ماده ۱۴ قانون شهروندی بلاروس با بند ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران می باشد . در بند اول ماده ۱۴ قانون شهروندی بلاروس مقرر گردیده وقتی یک تبعه دولت جمهوری بلاروس انعقاد یا انحلال عقد نکاح را با یک فرد تبعه یک کشور دیگر یا یک فرد بدون تابعیت داشته باشد ، تابعیت وی ( مرد یا زن ) تغییر نخواهد کرد . در حالی که در بند ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران هر زن تبعه خارجی که شوهر ایرانی اختیار کند به طور اتوماتیک تبعه دولت ایران محسوب خواهد شد . در این خصوص در رابطه با ازدواج زن تبعه بلاروس با مرد تبعه ایران بین دو کشور ایران و بلاروس تعارض قوانین وجود دارد که در مقام اجرا ، بایستی با توجه به قواعد عمومی تعارض قوانین مرتفع گردد .

نتیجه گیری

پس از بررسی های صورت پذیرفته در موضوع اعطای تابعیت بلاروس از طریق ازدواج نتایج حاصله بدین شرح می باشد که در این کشور هیچ گونه مقررات خاصی برای اعطای تابعیت از طریق ازدواج با تبعه این دولت در نظر گرفته نشده است فلذا تبعه این دولت در ازدواج با تبعه دولتی همچون دولت ایران که دارای قوانین تعریف شده در خصوص اعطای تابعیت در نتیجه انعقاد نکاح می باشند ، به نحوی تابع قوانین این دولت ها خواهند شد .

نگارنده : شیما احمدی

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *