اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج

اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج

آیا از راه های اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج اطلاع دارید؟ آیا در این فکر هستید که با اخذ اقامت وتابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج به این کشور مهاجرت کنید؟ آیا مایل هستید در رابطه با چگونگی اخذ اقامت وتابعیت امریکا از طریق نامزدی وازدواج بیشتر بدانید؟ برای اخذ اقامت وتابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج چه مراحلی را باید سپری کرد؟ در این مقاله تمام نکات مورد نیاز در رابطه با اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید بهره ی لازم را از آن ببرید.

در آغاز بایستی به این نکته اشاره کنیم که هر آنچه برای نامزدی و ازدواج می گوییم شامل نامزدی و ازدواج همجنس گرایان نیز می باشد؛ زیرا ازدواج همجنس گرایان در ایالات متحده ی امریکا قانونی می باشد.

اخذ اقامت وتابعیت امریکا از طریق نامزدی

ویزای نامزدی امریکا به ویزای K-1 معروف است و از دسته ی ویزاهای غیر مهاجرتی محسوب می شود. دلیل اینکه این ویزا یک ویزای غیر مهاجرتی محسوب می شود این است که حضور نامزد به واسطه ی اقدام فرد امریکایی صورت می پذیرد و فقط ۹۰ روز فرصت دارد تا منجر به ازدواج شود. در غیر این صورت نامزد غیر امریکایی باید امریکا را ترک کند.

دقت شود که شهروند امریکایی می تواند از ویزای نامزدی برای نامزد خود استفاده کند و مقیم دائم امریکا چنین امکانی را ندارد. در این مطلب اطلاعات لازم برای استفاده از ویزای نامزدی در اختیار شما قرار می گیرد.

اگر یک شهروند امریکا قصد ازدواج با نامزد خارجی ( تبعه ی خارجی که در خارج از امریکا زندگی می کند یا مقیم قانونی در ایالات متحده ی امریکاست ) را داشته باشد، بایستی فرم درخواست را برای نامزد خود I-129 ( فرم ویزای نامزدی ) را در دفتر دولت امریکا پر کند؛ این فرم را نمی توان در سفارت امریکا و یا هر جایی خارج از خاک امریکا تکمیل کرد.

اگر شما قصد ازدواج با یک شهروند امریکایی دارید، برای استفاده از ویزای نامزدی باید تمام نکات زیر وجود داشته و اعمال شود :

۱٫نامزد شما باید شهروند ایالات متحده باشد. در واقع چنانچه گفتیم ویزای نامزدی صرفا متعلق به اتباع کشور امریکاست و نه برای مقیمان دائمی این کشور.

۲٫شما باید در عرض ۲ سال از تشکیل پرونده ی درخواست ویزای نامزدی، نامزد خود را حداقل یک بار ملاقات کرده باشید. این مورد ۲ استثنا دارد:

A: اگر شما ثابت کنید که این ملاقات برای شما مشکلات شدیدی را به وجود می آورد؛ مانند مشکلات امنیتی.

B: اگر شما ثابت کنید که این ملاقات منجر به نقض و بی حرمتی به آداب و رسوم و فرهنگ شما و یا نامزدتان شود، نیاز نیست این ملاقات صورت گیرد.

۳٫شما و نامزد خود باید در ازدواج آزاد باشید؛ یعنی اگر قبلا ازدواج کرده اید، این ازدواج باید به طور قانونی مانند طلاق، مرگ همسر و … خاتمه یافته باشد.

۴٫شما باید حداکثر ظرف ۹۰ روز پس از ورود به امریکا با نامزد امریکایی خود ازدواج کنید؛ زیرا مدت ویزای نامزدی ۹۰ روز است.

مدارک مورد نیاز برای مصاحبه ی ویزای نامزدی:

  1. پاسپورت دارای اعتبار
  2. شناسنامه و در صورت ازدواج یا نامزدی سابق: مدارک مثبتِ فوت یا جدایی از همسر یا نامزد سابق
  3. ۲ قطعه عکس
  4. مدارک مثبت نامزدی
  5. مدارک معاینه پزشکی و گواهی نامه مبنی بر عدم سوء پیشینه کیفری

ویزای k-1 به شما اجازه می دهد به مدت ۹۰ روز به امریکا بیایید و بایستی در این مدت مراسم ازدواج خود را برگزار کنید. وقتی که ازدواج کردید می توانید برای دریافت اقامت دائم امریکا اقدام نمایید؛ و تا انجام فرآیند اقامت دائم در امریکا باقی بمانید.

اگر شما دارای فرزندان زیر ۲۱ سال که مجرد هستند باشید، به آنها نیز ویزای غیرمهاجرتی تعلق می گیرد.البته درخواست ویزای k-2 باید مجزا از درخواست ویزای k-1 باشد.

اینکه چه مدت طول می کشد که ویزای نامزدی صادر شود، در مورد هر پرونده متفاوت است؛ زیرا USCIS هنگامی که دادخواست ویزای نامزدی را دریافت می کند، پرونده را پردازش می کند. زمانی که بررسی در USCIS تکمیل گردد و با ویزای نامزدی موافقت گردد، USCIS پرونده را به مرکز ملی ویزا (National Visa Center) می فرستد و NVC نیز پرونده را حسب مورد به سفارت یا کنسولگری امریکا می فرستد. همه این مراحل با توجه به هر پرونده متفاوت است و لذا زمان صدور ویزای نامزدی هم در هر پرونده متفاوت است؛ اما معمولا ۶ ماه تا یک سال طول می کشد که ویزای نامزدی امریکا صادر شود.

پس از پذیرش و ورودتان به وسیله ی ویزای نامزدی، به خاک امریکا، شما می توانید بلافاصله پس از ورود با پرکردن فرم I-765 درخواست کار کند و دولت امریکا نیز مجوز مربوطه را در محل اقامت شما صادر می کند. این مجوز کار بر اساس ویزای غیرمهاجرتی صادر می شود و فقط به مدت ۹۰ روز پس از ورودتان معتبر است و پس از آن، این مدت اعتبار ندارد. همچنین شما می توانید به محض اینکه ازدواج کردید، در همان زمان که درخواست اقامت دائم می دهید، مجوز درخواست کار بلند مدت را بدهید. ( فرم I-488 )

این ویزا به صورت خودکار بعد از ۹۰ روز منقضی می شود و قابل تمدید هم نمی باشد. در صورتی که شما حداکثر ظرف ۹۰ روز ازدواج نکنید، باید خاک امریکا را ترک کنید. اگر از خروج از امریکا امتناع کنید، قانون مهاجرت امریکا را نقض کرده اید و این کار منجر به اخراج شما از امریکا می شود. همچنین در آینده در صورت درخواست مجدد اخذ ویزا، در تائید صلاحیت شما اثر منفی خواهد گذاشت.

اخذ تابعیت امریکا از طریق نامزدی

اگر در طول مدت ویزای نامزدی،ازدواج کنید بلافاصله می توانید درخواست اقامت دائم (geeen card ) را دهید. ضمنا برای اخذ تابعیت امریکا، حتما باید اقامت دائم امریکا (green card) را داشته باشید.

پس از گذشت ۳ سال از شروع زندگی مشترکتان، می توانید درخواست تابعیت امریکا را داشته باشید.

مراحل قبول تابعیت و فرآیند تبدیل شما به شهروند امریکا:

۱٫تکمیل فرم N-400 به همراه ۲ قطعه عکس و هچنین جمع آوری اسناد و مدارک لازم که نشان دهد شما واجد شرایط برای کسب تابعیت هستید. مثل سند ازدواج

۲٫پرداخت هزینه ی تشکیل پرونده به میزان ۷۲۵ دلار

۳٫انگشت نگاری و تشخیص هویت( مرحله ی بیومتریک )

۴٫مصاحبه با دولت امریکا برای تکمیل فرآیند اخذ تابعیت

۵٫سوگند وفاداری به ایالات متحده ی امریکا

پس از طی مراحل فوق، شما گواهی نامه اخذ تابعیت خود را دریافت خواهید کرد.

اخذ اقامت و  تابعیت امریکا از طریق ازدواج

ویزای ازدواج در امریکا با نام های IR-1 و CR-1 شناخته می شود. هر دو از دسته ویزاهای مهاجرتی هستند که به واسطه ی آن، اتباع امریکا و یا افراد مقیم دائمی این کشور می توانند برای همسر خود، تقاضای این ویزا را داشته باشند.

ویزای ازدواج IR-1 برای زوج هایی است که از مدت ازدواج آنها بیش از ۲ سال گذشته باشد که در این صورت ویزای IR-1 با اعتبار ۱۰ سال به آنان تعلق می گیرد.

ویزای ازدواج CR-1 به زوج هایی اختصاص می یابد که مدت ازدواج آنها کمتر از ۲ سال است؛ مدت ویزای CR-1، ۲ سال است. این افراد پس از پایان مدت دو ساله ی ویزای CR-1، صلاحیت دریافت ویزای IR-1 را خواهند داشت.

شهروند یا مقیم دائم امریکا می تواند برای فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال خود نیز تقاضای ویزا کند که به آن ویزای K-3 می گویند. البته فرزندان متاهل و یا بالای ۲۱ سال نیز در اولویت بعدی جهت اخذ ویزای امریکا هستند. همچنین این فرد می تواند برای فرزند خوانده ی خود (فرزند همسر که مجرد باشد و در هنگام ازدواج ایشان، کمتر از ۱۸ سال داشته باشد)، نیز تقاضای ویزا کند که ویزای K-4 نامیده می شود.

ویزاهای K-3 و K-4 جزء ویزاهای غیرمهاجرتی هستند که قابلیت درخواست اقامت دائم را دارند. ضمنا مدت این ویزاها ۲ ساله است. برای ارائه ی درخواست ویزا برای فرزندان لازم است که برای هر یک، دادخواستی به صورت مجزا تنظیم گردد.

اگر همسر و فرزندان شهروند یا مقیم دائم امریکا، در خارج از امریکا هستند، وی باید به وسیله ی تکمیل فرم I-130 درخواست خود را به NVC (مرکز ملی ویزا) ارائه دهد. ولی اگر در آن زمان که وی می خواهد درخواست خود را ارائه دهد، همسر و فرزندانش در خاک امریکا هستند، خود فرد باید فرم I-130 و همسر و فرزندان او باید فرم I-148 را تکمیل کرده و بدین صورت درخواست اقامت دائم نمایند؛ البته این دو فرم باید آدرس متفاوت از هم داشته باشند.

شهروند یا مقیم دائم امریکا باید برای درخواست ویزای ازدواج مدارک زیر را ارسال کند

  1. اگر از اتباع امریکاست، کپی گواهی تابعیت؛ و اگر مقیم دائم است کپی Green Card لازم است.
  2. سند ازدواج و شناسنامه در جهت اثبات رابطه ی خویشاوندی
  3. پاسپورت با اعتبارحداقل ۶ ماه پس از ورود به امریکا
  4. رسید پرداخت هزینه های مربوطه
  5. ادله ای در جهت توانایی مالی فرد برای تامین مخارج همسر (برای حداقل ۳ ماه)
  6. کپی از فرم درخواست ویزا (فرم I-130)
  7. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  8. معرفی ضامن مالی و فرم سوگند پشتیبانی
  9. تاییدیه ی معاینه ی پزشکی

پس از تکمیل فرم، دولت امریکا در اسرع وقت از همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال وی دعوت می کند تا مراحل لازم برای انجام ویزای آنها صورت پذیرد؛ که معمولا بین یک تا دو سال به طول می انجامد. ولی در رابطه با فرزندان متاهل و یا بالای ۲۱ سال، به دلیل اینکه متقاضیان زیادی برای مهاجرت به امریکا وجود دارد، باید صبر کنند تا در نوبت خود، درخواست آنها بررسی شود؛ این پروسه ممکن است چندین سال طول بکشد.

آنچه بیان گردید قوانین و شرایط دریافت ویزای ازدواج امریکا بود که بر خلاف ویزای نامزدی، هم برای اتباع امریکایی و هم برای افراد مقیم دائم این کشور وجود دارد؛ با این تفاوت که به دلیل جایگاه بالاتر اتباع، ویزای ازدواج برای همسر و ویزای فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال اتباع، زودتر از ویزای افراد مقیم دائمی این کشور صادر می شود.برای اخذ تابعیت امریکا از طریق ازدواج، باید همانند آنچه در تابعیت از طریق نامزدی عنوان گردید، اقدام شود.

در سرتاسر جهان افراد بسیاری دنبال راهی می گردند تا بتوانند از آن طریق اقامت و تابعیت امریکا را به دست بیاورند. یکی از این راه ها اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج است. در این مقاله شرایط و نکات اخذ اقامت وتابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج بیان گردید. امید است که اگر شما به دنبال اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج می باشید، مطالب این مقاله بتواند شما را در اخذ اقامت و تابعیت امریکا از طریق نامزدی و ازدواج یاری دهد.

نگارنده: مهدی عبدی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *