اعزام دانشجو به نروژ

اعزام دانشجو به نروژ

اعزام دانشجو به نروژ موضوعی است که دراین مقاله به آن خواهیم پرداخت. اعزام دانشجو به نروژ نیازمند شرایط خاص می باشد که به طور کلی به این مسئله خواهیم پرداخت. اما به طور کلی این شرایط عبارتند از ارائۀ آخرین مدرک تحصیلی، مدرک زبان و سایر موارد که در خلال مقاله به آنها خواهیم پرداخت. اما در نهایت به منظور کسب اطلاعات کامل و جامع در خصوص اعزام دانشجو به نروژ پیشنهاد می نمائیم با وکیل مهاجرت به نروژ که مسلط به قوانین نروژ می باشد تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را به طور کامل در خصوص اعزام دانشجو به نروژ راهنمائی نمایند و در مسیر صحیح مهاجرت شما را هدایت نمایند.

 

مقدمه

دولت نروژ استانداردهای بسیاری را جهت تحصیل دانشجویان ارائه می نماید. و موسسات آموزشی در سطح بالائی فرم درخواست پذیرش جهت ادامۀ تحصیل دریافت می نماید. تلاش به منظور بین المللی نمودن  موسسات آموزش بسیار صورت گرفته است. و تمامی دانشگاه ها، کالج ها و موسسات آموزشی به طور مداوم در حال تلاش جهت تسهیل ادامۀ تحصیل دانشجویان بین المللی می باشند. در حدود ۱۴۰۰۰ دانشجوی بین المللی در موسسات آموزشی نروژ در حال تحصیل می باشند و این رقم نشان دهندۀ سطح بالای پذیرش در این کشور می باشد. که دانشجویان می توانند برای مقاطع مختلف تحصیلی درخواست پذیرش خود را صادر نمایند.

 

مقطع لیسانس

سرویس پذیرش دانشگاه ها و کالج های نروژی، مسئول پروسۀ پذیرش برای مقطع لیسانس می باشند و به دیگر سخن امکان ادامۀ تحصیل در این مقطع امکان پذیر می باشد. فرم درخواست و تمامی مدارک باید به قسمت پذیرش دانشگاه ارسال شود. برخی موسسات آموزشی پروسۀ پذیرش جداگانه ای را دارا می باشند.

اما به منظور تحصیل در مقطع لیسانس در نروژ نیازمند این است که مقطع دبیرستان را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید و امتحانات و آزمون های نهائی این مقطع را با موفقیت سپری کرده باشید. اما نکتۀ قابل توجه این است که به منظور پذیرش برخی دانشجویان از برخی کشورهای خاص حتی نیاز هست که حداقل یک سال در دانشگاه در رشتۀ مورد نظر تحصیل کرده باشند.

به طور کلی برخی برنامه های آموزشی شرایط پذیرش خاصی را نیازمند می باشند. و معمولاً نیازمند این است که یک سری دروس خاص را مطالعه فرموده باشند. لذا در همین جا تقاضا می نمائیم جهت اطلاع از شرایط خاص هر دانشگاه، کالج و یا هر موسسۀ آموزشی، به سایت آنها مراجعه نمائید.

مقطع کارشناسی ارشد

در خصوص تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز نیاز هست که حتماً ابتدا باید مدارک و فرم درخواست پذیرش به قسمت مربوطه ارجاع داده شود. اما به منظور کسب اطلاعات کامل در خصوص برنامه های مختلف آموزشی، مهلت ثبت نام و مدارک مورد نیاز جهت پذیرش، لطفاً با قسمت های مربوطه تماس حاصل نمائید.

اما به طور کلی پذیرش توسط هر دانشگاه و کالج بر اساس ارزیابی علمی از متقاضیان صورت می گیرد. و پذیرش در این مقطع حتماً با ارائۀ مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی و یا مقطعی در سطح کارشناسی که حداقل سه سال در آن تحصیل کرده باشید صورت می پذیرد. طول دورۀ تحصیل در این مقطع در نروژ بین یک سال و نیم تا دوسال به طول می انجامد.

 

مقطع تحصیلی دکترا

فرم مربوط به درخواست پذیرش دکترا نیز همانند سایر مقاطع تحصیل باید به بخش مربوطه ارسال شود. و در این خصوص نیز هر دانشگاه پروسۀ خاص خود را دارا می باشد. اما به طور کلی به منظور پذیرش در این مقطع نیازمند ارائۀ رزومۀ خوب تحصیلی از خود می باشید که این رزومه شامل ارائۀ مقالات چاپ شده، مدرک زبان و سایر موارد می باشد.

 

افرادی که نیازمند ویزای تحصیلی به نروژ نمی باشند

پیرو موضوع مقاله در خصوص اعزام دانشجو به نروژ، در این بخش به این مطلب خواهیم پرداخت که چه افرادی برای ادامۀ تحصیل در نروژ نیازمند ویزا نمی باشند، این کشورها عبارتند از ایسلند، دانمارک، سوئد و یا فنلاند که نیازمند نوع خاصی از ویزا نمی باشند و علاوه بر آن نیازی هم نیست که در ادارۀ پلیس ثبت نام نمایند. همچنین دانشجویان از ملیت های یکی از کشورهای حوزۀ اقتصادی اروپا نیز می توانند به مدت سه ماه بدون نیاز به اقدام برای درخواست ویزای تحصیلی. به زبان ساده نیاز هست که در ادارۀ پلیس به صورت آنلاین ثبت نام نمائید، و سپس شخصاً به نزدیکترین ادارۀ پلیس به محض ورود مراجعه نموده تا مدارک مورد نیاز را ارائه نمائید. اما به طور کلی در این خصوص نیاز هست تا مدارک زیر را ارائه نمائید:

  • پاسپورت
  • نامۀ تائیدیۀ قبولی و یا تائیدیۀ موسسۀ آموزشی
  • بیمۀ سلامت
  • علاوه بر آن نیاز هست مبلغ مناسبی تمکن مالی را داشته باشید

 

چه کسانی نیازمند ویزای تحصیلی نروژ می باشند

تمامی دانشجویان، به غیر از دانشجویانی که در بالا به آنها اشاره نمودیم، نیاز هست که اگر تمایل به ادامۀ تحصیل در نروژ برای مدت زمان بیشتر از سه ماه دارند، برای اجازۀ اقامت دانشجوئی اقدام نمایند. اما در صورتیکه برای مدت زمان کمتر از سه ماه، تمایل به ادامۀ تحصیل در نروژ دارید، و از اتباع کشورهائی می باشید که نیازمند ویزای تحصیلی به منظور ادامۀ تحصیل در نروژ می باشد، شما باید حتماً ویزای تحصیلی نروژ را کسب نمائید. مدارک مورد نیاز و همچنین مراحلی که به منظور کسب ویزای تحصیلی نیازمند آن می باشید بسته به کشوری که اقدام می نمائید متفاوت خواهد بود.

 

مدارکی که جهت ویزای تحصیلی نیازمند آن می باشید

پیرو موضوع مقاله در خصوص اعزام دانشجو به نروژ، و به منظور اخذ ویزای دانشجوئی نروژ، باید نامۀ قبولی از دانشگاه و یا کالج را داشته باشید. در خصوص طریقۀ apply و یا درخواست نیز باید به عرضتان برسانیم که دو حالت دارد، یا متقاضی می تواند به صورت آنلاین از خارج از نروژ و یا از طریق سفارت نروژ اقدام نماید، اما حالت دوم زمانی است که اکثر دانشجویان نیاز هست که فرم درخواست را در دست داشته باشند و به نزدیکترین سفارت در کشور خود مراجعه نمایند. در خصوص مراجعه به سفارت، برخی از کشورها از متقاضی می خواهند که فرم درخواست را به جای سفارت نروژ، به سفارت سوئد و یا دانمارک تحویل نمایند. زمانی که می خواهید به سفارت مراجعه نمائید، علاوه بر مدارک اجازۀ اقامت تحصیلی خود که باید آنها را به همراه داشته باشید، نیاز هست که حتماً به همراه آنها پاسپورت، و سایر مدارک لازم را نیز ارائه نمائید. اما مدارک به شرح زیر می باشد:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • رسید پرداخت هزینۀ فرم مربوطه
  • مدارک سفر معتبر ( پاسپورت )
  • عکس که به تازگی تهیه کرده باشید
  • نامه و یا مدرک مربوط به پذیرش تحصیل و تحصیل برای مدت تمام وقت را ارائه نمائید
  • مدارک قابل قبول مالی هم برای دورۀ تحصیلی، که این مبالغ هم باید هزینه های تحصیل را پوشش نماید که این مبالغ باید به حسابی به یکی از بانک های نروژ واریز شود که این امر تا حدودی این مورد را با مشکل روبه رو ساخته، چرا که نیاز هست که حسابی را در یکی از بانکهای نروژ باز نمائید.
  • مدارکی را ارائه نمائید که ثابت نمایند که پس از پایان یافتن مدت زمان اجازۀ اقامتتان به عنوان اقامت تحصیلی حتماً خاک کشور نروژ را ترک می نمائید.

در خصوص مدت زمان در نظر گرفته شده جهت رسیدگی به اجازۀ اقامت دانشجویان باید به اطلاعتان برسانیم که این پروسۀ زمانی بسیار متغییر می باشد، لذا پیشنهاد می نمائیم در صورتیکه قصد جدی مهاجرت تحصیلی به نروژ را دارید هر چه زودتر اقدام نمائید. اما در صورتیکه فرم درخواست ارائه شده مورد قبول قرار گیرد، شما باید پس از آن نسبت به کسب کارت اقامت اقدام نمائید تا اثبات نمائید که اجازۀ اقامت در نروژ را خواهید داشت. و به طور معمول، نامه ای را جهت مطلع ساختن شما به منظور مراجعه به پلیس برای کسب اثرانگشت شما و گرفتن عکس دریافت خواهید کرد، پس از آن، کارت مورد نظر را برایتان ارسال خواهند کرد.

 

دریافت اجازۀ اقامت چه مزایائی را در بر خواهد داشت

از جمله اولین مزایائی که اخذ اجازۀ اقامت به همراه دارد این است  که، زمانی که اجازۀ اقامت تحصیلی را دریافت می نمائید، در راستای آن اجازۀ کار نیمه وقت را در کنار تحصیلتان تا سقف ۲۰ ساعت در هفته و کار تمام وقت در خلال تعطیلات خواهید داشت. اما در خصوص اجازۀ کار به صورت تمام وقت باید به این نکته اشاره نمائیم که اگر دانشجو بتواند اثبات نماید که شغل مورد نظر در ارتباط با رشتۀ تحصیلی اش می باشد و سبب ارتقا در تحصیلش خواهد شد می تواند اجازۀ کار تمام وقت را کسب نماید.

اما نکتۀ جالب توجه دیگر که در خصوص تحصیل در نروژ وجود دارد کار پس از تحصیل می باشد، در این خصوص باید به اطلاع شما عزیزان برسانم که دانشجویان پس از تحصیل به مدت ۶ ما می توانند به منظور یافتن شغل اجازۀ اقامت خود را کسب نمایند. اما باید اثبات نمائید که به عنوان نیروی کار متخصص در دورۀ تحصیلتان آموزش دیده اید و یا اینکه آموزش های خاصی را پس از دوران تحصیلتان دیده اید.

 

 

بازگشائی حساب بانکی

یکی از مسائل مهمی که در خصوص موضوع اعزام دانشجو به نروژ وجود دارد، بحث بازگشائی حساب بانکی می باشد. در توضیح این مطلب باید گفت به منظور بازگشائی حساب بانکی در نروژ، نیازمند شمارۀ هویتی نروژ می باشید. که در این خصوص بین انتخاب بانک ملی و منطقه ای مختار می باشید و یا بانک هائی که شعبه هائی را در تمام نروژ دارا می باشند البته برخی از بانک ها هم وجود دارند که به صورت آنلاین اقدام می نمایند و حضور فیزیکی ندارند. اما دولت نروژ راه حل های پیشرفته ای را برای بانکداری آنلاین به وجود آورده است به طور که متقاضی شخصاً می تواند حساب خود را مدیریت نماید و از این طریق نسبت به پرداخت قبوض و انتقال پول به صورت آنلاین را فراهم آورده است. کارت های اعتباری خارجی به صورت گسترده در این کشور پذیرفته می باشند. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که در اکثر سوپرمارکها و یا تره بار این کارت های اعتباری پذیرفتنی نیست.

بیمۀ سلامت

خدمات درمانی و سلامت در نروژ از استاندارد بالائی برخوردار می باشد.به عنوان یک دانشجو، دولت نروژ خدمان درمانی را در اختیار تمامی دانشجویان و بدون در نظر گرفتن مکانی که در آنجا اقامت دارند ارائه می نمایند. در اکثر مواقع درمان به صورت رایگان صورت می پذیرد. البته این امر وابستگی بسیاری به ملیت و مدت زمان اقامتتان در نروژ خواهد داشت.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا شرایط اعزام دانشجو در نروژ را به سمع و نظر شما عزیزان رسانیم. همانطور که در خلال مقاله اشاره نمودیم مقاطع تحصیلی در نروژ به سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و مقاطع بالاتر قابل تقسیم می باشد که هر کدام نیازمندی های خاص خود را می طلبند که به منظور اطلاع از شرایط خاص هر کدام پیشنهاد می نمائیم به سایت موسسۀ آموزشی مربوطه مراجعه نمائید. به منظور تحصیل در نروژ شما نیازمند دریافت ویزای تحصیلی می باشید که البته بسیاری از ملیت ها از این امر مستثنی می باشند. علاوه براین از دیگر شرایط اعزام دانشجو به نروژ، بازگشائی حساب بانکی جهت انتقال وجه و همچنین دریافت بیمۀ سلامت می باشد که در خلال مقاله به توضیح هر یک از آنها پرداختیم اما در نهایت به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اعزام دانشجو به نروژ پیشنهاد می نمائیم با وکیل مهاجرت به نروژ که مسلط به قوانین نروژ می باشد تماس حاصل نمائید تا ایشان اطلاعات کافی را در خصوص اعزام دانشجو به نروژ در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

نگارنده: جیرا تاجبخش

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *