شرایط ترک تابعیت انگلستان

شرایط ترک تابعیت انگلستان

مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان موسسه MIE جهت آشنایی شما خواننده محترم با موضوع شرایط ترک تابعیت انگلستان نگاشته شده است، لذا چنانچه سعی در کسب اطلاعات در خصوص موضوع شرایط ترک تابعیت انگلستان داشته و یا می خواهید با قواعد و مقررات شرایط ترک تابعیت انگلستان آشنا گردید، پیشنهاد می گردد مطالب حاضر را مطالعه فرمایید. داشتن تابعیت و همچنین ترک تابعیت یک کشور از حقوق اساسی و مسلم هر شخصی است، لذا تمامی کشورها در نظام حقوقی خود شرایط و نحوه ی ترک تابعیت را پیش بینی و قانون گذاری نموده اند. شرایط ترک تابعیت انگلستان نیز در قوانین این کشور به رشته تحریر در آمده و مراحل آن مورد توجه قرار گرفته است. چنانچه با مطالعه ی مطالب حاضر سعی در کسب اطلاعات بیشتر یا طرح پرسش در خصوص شرایط ترک تابعیت انگلستان داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان موسسه MIE در ارتباط باشید.

تعریف قانونی ترک تابعیت انگلستان

بر اساس مبانی، مقررات و قواعد حقوق بین الملل عمومی و خصوصی و همچنین حقوق اولیه و اساسی بشر و قواعد مستبط از معاهدات بین المللی هر شخصی از این حق برخوردار است که با رعایت قواعد و شرایط خاص کشور مبدا نسبت به ترک تابعیت اصلی و اولیه خود اقدام نماید. به عنوان مثال در قوانین داخلی برخی از کشور ها تابعیت مضاعف به رسمیت شناخته نشده است و از این روست که اشخاصی که دارای تابعیت مضاعف هستند یا به میل و اراده خود و یا با اجبار و الزام کشوری که در قوانین داخلی خود تابعیت مضاعف را به رسمیت نشناخته است اقدام به ترک تابعیت می نماید. با توجه به اینکه در قوانین بین المللی بی تابعیتی امری مضموم و ناپسند محسوب می گردد لذا پس از اقدام شخص مبنی بر ترک تابعیت کشور متبوع خود در اکثر قوانین داخلی کشورها مدت زمان مشخصی برای اخذ تابعیت کشور دیگر پیش بینی شده است، کشور انگلستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مهلت شش ماهه جهت اخذ تابعیت کشور دیگر پس از ترک تابعیت نمودن را پیش بینی نموده است. لذا چنانچه شخصی تصمیم به ترک تابعیت انگلستان داشته باشد می بایست پیش از اقدام نسبت به کسب و تصحیل تابعیت کشور دیگر اقدام نماید.

قانون مهاجرت و اعطای تابعیت انگلستان

پیش از ورود به مبحث شرایط ترک تابعیت انگلستان می بایست در خصوص شرایط اخذ تابعیت انگلستان توضیحاتی کلی و مختصر ارائه گردد؛ تابعیت انگلستان از چند طریق به دست می آید، اخذ تابعیت انگلیس از طریق تولد در خاک این کشور، اخذ تابعیت از طریق اجداد یا پدر و مادر انگلیسی، اخذ تابعیت انگلیس از طریق اقامت قانونی در انگلیس و رعایت قوانین این کشور، اعطای تابعیت انگلستان از طریق پذیرش فرزند خوانده و …  که هر یک از موارد مذکور دارای مقررات خاص خود می باشد و شرایط متقاضی باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. پس از اخذ تابعیت انگلستان فرد می تواند از تمامی مزایا و مواهبی که قوانین انگلستان برای اتباع خود در نظر گرفته است برخوردار گردد.

قواعد ترک تابعیت انگلستان

کشور انگلستان قاعده ی خاصی را نیز جهت ترک تابعیت در نظر گرفته است، افرادی که با هر یک از طرق فوق موفق به اخذ تابعیت انگلستان شده باشند می توانند و از این حق برخوردارند که از طریق ارائه ی تقاضای ترک تابعیت انگلستان به وزارت کشور این کشور، تابعیت انگلیسی خود را ترک نمایند.

البته تا وقتی که ترک تابعیت متقاضی مورد موافقت قرار نگرفته باشد همچنان متقاضی ترک تابعیت،  تبعه انگلستان محسوب می شود. پس از موافقت با تقاضای ترک تابعیت متقاضی، این موافقت می بایست به ثبت رسیده و پس از ثبت متقاضی فرصت دارد ظرف مدت زمان ۶ ماه از ثبت درخواست، نسبت به کسب تابعیت کشوری دیگر اقدام نماید و چنانچه ظرف مدت زمان ۶ ماهه موفق به اخذ تابعیت کشوری دیگر نگردد، ترک تابعیت انگلستان کان لم یکن تلقی شده و فرد همچنان تبعه انگلستان محسوب خواهد شد. این امر به دلیل جلوگیری از بی تابعیتی که در حقوق بین الملل امری نا پسند محسوب می شود، می باشد.

به طور کلی قانون تابعیت و مهاجرت انگلستان، تابعیت مضاعف را به رسمیت شناخته و با این امر مخالفتی ندارد یعنی یک شخص می تواند در عین حال که تابعیت انگلستان را دارد نسبت به اخذ تابعیت کشوری دیگر نیز اقدام نماید اما طبق قوانین مهاجرت و تابعیت انگلستان که در سال ۲۰۰۶ میلادی به تصویب رسیده است ممکن است تابعیت انگلستان، بر اساس تصمیم وزیر کشور از اتباع انگلیسی که دارای تابعیت مضاعف می باشند سلب گردد.

از دیگر موارد سلب تابعیت انگلستان این امر است که فردی با خدعه و فریب موفق به اخذ تابعیت انگلستان شده و دولت این کشور به طور اتفاقی یا با اسناد و مدارک مود نیاز از این امر آگاه گردد. همان طور که در فوق ذکر گردید تابعیت انگلستان به طرق مختلفی اخذ می گردد، به عنوان مثال چنانچه شخصی بر اساس فریب و نیرنگ، مدت اقامت خود در انگلستان را تغییر داده و به مدت زمان هایی بیش از آن چه در انگلستان زندگی نموده بیفزاید، این امر باعث می گردد دولت انگلستان تابعیت فرد را سلب نماید.

نتیجه گیری

در مطالب فوق تلاش شد در خصوص شرایط ترک تابعیت انگلستان به صورت مختصر و کلی اطلاعاتی به خواننده محترم ارائه گردد، همان گونه که اشاره شد و مطالعه فرمودید شرایط ترک تابعیت انگلستان در مواردی امکان پذیر بوده و چنانچه شخص با رضایت و درخواست خود قصد ترک تابعیت انگلستان را داشته باشد می تواند با ارائه ی درخواست به وزرات کشور انگلستان، نسبت به ترک تابعیت انگلستان اقدام نماید و پس از ثبت در خواست وی و اخذ تابعیت کشوری دیگر، فرد می تواند به طور کامل نسبت به ترک تابعیت انگلستان اطمینان حاصل نماید. همچنین در برخی مواقع شرایط ترک تابعیت انگلستان بدین صورت است که به طور خودکار از فرد سلب تابعیت می گردد. چنانچه با مطالعه ی مطالب فوق قصد تکمیل اطلاعات یا طرح پرسش در خصوص شرایط ترک تابعیت انگلستان داشتید پیشنهاد می گردد با وکلا و کارشناسان موسسه MIE در ارتباط باشید.

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *