کار بعد از تحصیل در کانادا

کار بعد از تحصیل در کانادا

کار بعد از تحصیل در کانادا یکی از راه های تمدید اقامت برای اتباع خارجی در این کشور می باشد. دانشجویان بین المللی که از طریق مهاجرت تحصیلی به کانادا ویزای اقامت این کشور را دارند با کار بعد از تحصیل در کانادا می توانند اقامت خود را تمدید نمایند. در بررسی شرایط اخذ اجازه کار بعد از تحصیل در کانادا به منابع قانونی اداره مهاجرت کانادا اشاره خواهیم نمود و مراحل ارسال درخواست اجازه کار بعد از تحصیل در کانادا را تشریح خواهیم کرد. قوانین کار بعد از تحصیل در کانادا از موارد تخصصی علم حقوق بین الملل خصوصی است از این رو برای اینکه از مقررات راجع به کار بعد از تحصیل در کانادا مطلع شوید باید از وکیل مهاجرت به کانادا استفاده نمایید. همچنین پیشنهاد می شود برای بررسی همه جانبه و دقیق امر مهاجرت به کانادا طرق دیگر مهاجرت به این کشور مثل سرمایه گذاری در کانادا یا اخذ اقامت از طریق تحصیل در کانادا و یا طرح های Skilled Worker و اخذ اقامت کاری در کانادا را نیز با راهنمایی مشاور و متخصص امر مهاجرت بررسی نمایید.

برای اینکه بعد از اتمام تحصیلتان در کانادا کار کنید باید برمبنای طرح اجازه کار بعد از تحصیل PGWPP درخواست کار نمایید. اگر می خواهید پس از تحصیل به صورت دائمی در کانادا بمانید طرح های مختلفی امکان پذیر است که هر یک شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد. PGWPP به دانشجویانی که از دانشگاه های کانادا فارغ التحصیل می شوند اجازه می دهد تجربه کاری فوق العاده ای در کانادا کسب کنند. مهارت های شغلی که افراد طی این طرح بدست می آورند شانس آنها را برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق Express Entry بالا می برد. طرح PGWPP بسته به مدت زمان تحصیل فرد در کانادا حتی ممکن است تا سه سال اجازه کار در کانادا را فرد اعطا نماید. زمانی که به عنوان اجازه کار به فرد اعطا می شود نباید بیشتر از طول مدت تحصیل او باشد.  برای اینکه فرد بتواند اجازه کار را اخذ نماید حداقل باید هشت ماه در کانادا تحصیل کرده باشد.

برای اخذ اجازه کار بعد از تحصیل در کانادا شما باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • شما باید به طور مستمر و تمام وقت در کانادا تحصیل نمایید و این زمان حداقل هشت ماه به طول بیانجامد. اجازه کار برای دوره های کمتر از هشت ماه صادر نمی شود. اگر مدت تحصیل متقاضی بیشتر از هشت ماه و کمتر از دو سال باشد به همان میزان حق کار دریافت خواهد نمود و در حالتی که شخصی دو سال در کانادا تحصیل نموده باشد ۳ سال اجازه کار به وی تعلق خواهد گرفت.
  • بعلاوه شما باید از یکی از مراکز آموزش عالی ( موسسات دولتی مثل کالج ها، مدارس فنی و حرفه ای، دانشگاه و CEGEP در کبک یا مراکز آموزشی خصوصی تحت نظارت دولت یا تحصیل در مدارس کبک طی ۹۰۰ ساعت آموزشی که نهایتاً مدارکDEP و ASP ارائه می کنند و مراکز آموزشی که توسط ایالات کنترل و مدیریت می شوند.
  • شما باید طی ۹۰ روز از زمان دریافت تاییدیه از موسسه ای که شما را واجد شرایط مذکور باشد تشخیص دهد برای اجازه کار درخواست ارسال نمایید.
  • شما باید دوره تحصیلی خود را به پایان برسانید و مشخص شود که شما صلاحیت اخذ مدرک، دیپلم و گواهی آموزشی دارید.
  • به هنگام درخواست اجازه کار باید اجازه تحصیل معتبر داشته باشید

طبق قوانین ایالت کبک فارغ التحصیلان در این ایالت باید از MELS وزارت آموزش و پرورش تاییدیه بگیرند تا صلاحیتشان برای کار بعد از تحصیل احراز شود. صلاحیت دانشجویانی که طی تحصیل از یکی از موارد زیر برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا استفاده کرده باشند رد خواهد شد:

  • دانشجویان دوره های تحصیلی که کمتر از هشت ماه به طول انجامیده باشد
  • دانشجویانی که در طرح بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط سازمان امور بین الملل کانادا GAC شرکت کرده باشند
  • دانشجویانی که در طرح دولتی بورسیه تحصیلی کانادا شرکت کرده باشند
  • دانشجویانی که از موسسه توسعه بین المللی کانادا کمک هزینه های مالی دریافت کرده باشند
  • دانشجویانی که در طرح فرصت های برابر کانادا-شیلی شرکت کرده باشند
  • دانشجویانی که از طرح بورسیه تحصیلی کانادا-چین استفاده کرده باشند
  • دانشجویانی که در طرح فرصت مطالعاتی در ایالات متحده شرکت نموده باشند
  • دانشجویانی که در طرح آموزش از راه دور شرکت نموده باشند
  • متقاضیانی که سابقاً یکبار اجازه کار پس از تحصیل دریافت کرده باشند

درخواست کار پس از تحصیل در کانادا

اگر می خواهید بعد از تحصیل در کانادا مشغول به کار شوید باید سه مرحله زیر را پشت سر بگذارید:

۱. بسته درخواست دریافت نمایید. این بسته شامل راهنما و تمام فرم های مورد نیاز شماست. پیش از تکمیل فرم ها ابتدا کاتالوگ راهنما را به دقت مطالعه فرمایید. هزینه ای که برای انجام فرایند فرم ها پرداخت می کنید غیر قابل بازگشت است بنابراین پیش از اقدام از صلاحیت خود برای دریافت اجازه کار بعد از تحصیل اطمینان حاصل فرمایید. از فرم های خالی یک فتوکپی تهیه نمایید. در فرم درخواست دستورالعمل تکمیل اطلاعات آورده شده. آنرا به دقت مطالعه فرمایید. چنانچه مدارک یا اطلاعات دچار نقص باشد فرایند رسیدگی به درخواست شما با تاخیر همراه خواهد بود. اگر شما اجازه کار خارج از دانشگاه دریافت کرده باشید (معمولاً به میزان مدت تحصیل بعلاوه ۹۰ روز صادر می شود) می توانید تا پیش از شروع شدن مدت اجازه کار خود تحت طرح PGWPP در شغل ذکر شده مشغول به کار شوید. در غیر این صورت نمی توانید بدون داشتن اجازه کار معتبر در کانادا اشتغال داشته باشید.

۲. شما باید در طول انجام مراحل درخواست خود هزینه ها را بصورت آنلاین پرداخت نمایید به این منظور شما باید از طریق برنامه PDF Reader فرم را پرینت گرفته و هزینه ها را از طریق کارت های اعتباری مورد تایید دولت واریز نمایند. به این منظور ابتدا به لینک مربوط به پرداخت آنلاین مراجعه فرمایید و در قسمت هزینه های اقامت موقت گزینه دارنده مجوز کار را انتخاب نمایید و اطلاعات خود را تکمیل و گزینه پرداخت را بزنید.

۳. درخواست خود را  ارسال نمایید فقط ذکر این نکته الزامی است که توجه داشته باشید به ایمیلی که برای دریافت پیام های بعدی در فرم اعلام می نمایید دسترسی داشته باشید.

همچنین شما به عنوان یک دانشجوی خارجی که در کانادا فارغ التحصیل شده می توانید از طریق طرح Express Entry برای اقامت دائم کانادا اقدام نمایید. چرا که طی دوره تحصیل با جامعه و اقتصاد کشور کانادا نیز آشنا شده اید. داشتن توانایی و مهارت های زبانی انگلیسی و فرانسوی الزامی است.

همانگونه که در این مقاله مطالعه فرمودید کار بعد از تحصیل در کانادا از طرق و طرح های مختلفی امکان پذیر است. به همین جهت دانشجویانی که قصد اخذ اقامت کانادا و اخذ تابعیت کانادا را دارند می توانند از طریق کار بعد از تحصیل در کانادا اقامت خود در این کشور را تمدید نمایند. برای تکمیل اطلاعات خود در خصوص قوانین راجع به کار بعد از تحصیل در کانادا با وکیل مهاجرت به کانادا مشورت و از دانش و آگاهی مشاورین موسسه MIE متخصص امر مهاجرت استفاده نمایید. با مشاوره با متخصصین می توانید سایر طرق مهاجرت به کانادا از جمله مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در کانادا یا اخذ اقامت کاناد از طریق تحصیل را نیز به دقت بررسی نمایید.

نگارنده: فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *