کار در ایرلند

کار در ایرلند

قوانین مهاجرت از طریق  کار در ایرلند چگونه است؟

برای اخذ مجوز کار در ایرلند چه شرایط و مدارکی لازم است؟

از چه طرقی باید برای ویزای کار درایرلند اقدام کرد؟

مدارک و هزینه مورد نیاز برای اخذ ویزای کار در ایرلند به چه صورتی می باشد؟

در این مقاله قوانین کار در ایرلند ،مهاجرت کاری به ایرلند ،شرایط اخذ مجوز کار در ایرلند عنوان شده است .و سعی بر آن شده است تمامی شرایط مهاجرت کاری به ایرلند و شرایط اخذ ویزای مهاجرت کاری به ایرلند نوشته شود تا شما سروران گرامی بتوانید از مدارک اخذ مجوز کار در ایرلند و مدارک مورد نیاز ویزای کار در ایرلند آگاه باشید. در این مقاله تمامی شرایط اشخاصی که مکلف به اخذ مجوز کار در ایرلند هستند و قصد مهاجرت کاری به ایرلند را دارند، قید شده است . برای مهاجرت کاری به ایرلند و انجام پروسه اخذ ویزای کار در ایرلند به شما توصیه می شود با وکیل دادگستری و وکیل مهاجرت مشاوره  داشته باشید تا بتوانید از طرق قانونی مجوز کار در ایرلند را کسب نمایید.

 

ایرلند یکی از کشورهای است که عضو اتحاده اروپا می باشد.ایرلند کشوری بسیار زیبا ست و از نظر اقتصادی کشوری ثروتمند است .کشور ایرلند از نظر کشاورزی و تولیدات داخلی بسیار پیشرفته و جزء کشور هایی است که نرخ بیکاری پایینی دارد.قوانین و شرایط کار در ایرلند تقریبا مانند دیگر کشورهای اروپایی است .

اتباع خارج از اتحادیه اروپا ومنطقه اقتصادی اروپا و اتباع سویسی برای کار در ایرلند باید مجوز کار داشته باشند . از تا ریخ یک اکتبر سال ۲۰۱۴ سیستم کاریابی و مجوز کار در ایرلند تغییر یافته است .مجوز کار در ایرلند به ۹ نوع تغییر یافته است.انواع مجوز کار در ایرلند معیارها و مشخصات خاص خود را دارد .

قوانین کار در ایرلند

شرایط اخد مجوز کار در ایرلند:

مجوز کار در ایرلند توسط اداره اشتغال و نوآوری ایرلند صادر می شود .کارفرما ویا شخص کارمند هر دو میتوانند بر اساس اعمال پیشنهاد کاری  مجوز کار در ایرلند را درخواست کنند .پروانه اجازه کار ایرلند همراه با بیانیه میزان  حقوق و مدت اشتغال در ایرلند برای کارمند صادرمی شود.

در کل طبق قوانین عمومی کار در ایرلندشغل باید پاداش سالانه حداقل به میزان ۳۰۰۰۰ یورو  را داشته باشد که این پاداش شامل حقوق و دستمزد کار و بیمه درمانی کارمند می باشد .

طرح های کاربردی برای اشخاصی  که حقوق سالانه آنها ۲۷۰۰۰ یورو می باشد .معمولا استثنا  مشمول موارد زیر می باشد :

  • دانشجویان بین المللی خارج از اتحاده اروپا که در مدت یک سال گذشته از یک موسسه یا دانشگاه سطح سه فارغ التحصیل شده اند . لیستی از این مشاغل برای آنها در نظر گرفته می شود .
  • دانشجویان بین اللمللی که در یک سال گذشته در دانشگاه های سطح سه خارج از کشور فارغ التحصیل شده اند و به عنوان مهندسین حرفه ای در زمینه فناوری و ارتباطات فارغ التحصیل شده اند می توان فهرستی از این مشاغل را برای آنها در نظر گرفت.
  • تقاضای اشخاص خارج از اتحاده اروپا که با توجه به تسلط بر روی زبان متخصص و پشتیبا نی فنی و یا مشاغل فروش برای شرکت ها و سازمان های دولتی در نظر گرفته می شود.

برای تمدید مجوز کار در ایرلند سالانه باید ۳۰۰۰۰ هزار یورو پرداخت شود.

پیشنهاد کاری یا Job Offer:

همانطور که پیشتر عنوان شد برای اخذ مجوز کار در ایرلند باید متقاضی پیشنهاد کاری داشته باشد و بعد از آزمون کاری در ایرلند و سپس اتحاده اروپا مجوز کاررا می تواند اخذ نمایید .متقاضی  باید توانایی و تجربه وتخصص لازم برای کسب این شغل را داشته باشید .متقاضی باید مستقیما به کاری که از طرف کارفرما اعلام شده است مشغول شود . برنامه های عمومی دیگر برای مجوز کار از ادارات کاریابی و دیگر واسطه های قابل قبول نمی باشد . کارفرمای ایرلندی نمی تواند هزینه های مربوط به استخدام متقاضی را از حقوق  کارمند کسر کند .

آزمون کار در ایرلند :

تمام قوانین برنامه های مجوز کار در ایرلند نیاز به انجام آزمون دارند .یعنی در واقع آزمون در تمام مناطق ایرلند از طریق آگهی در روزنامه های محلی و وب سایت کاریابی ایرلند برگزار می شود .اگر در مدت سه ماه شخص مورد نظر واجد شرایط نباشد می توان  به مدت ۲ هفته یا حداقل ۳ روز در تمام اتحاده اروپا و روزنامه های محلی آن آگهی کرد . اگر در طول ۳ ماه بعد شخصی برای کار مورد نظر در ایرلند وجود نداشته باشد کارفرمای ایرلندی می تواند دعوتنامه  کاری به متقاضیان خارج از اتحاده اروپا بفرستد.

متقاضیانی که از  آزمون کاری معاف هستند :

  • برای متخصصین بسیار ماهری که فهرست مشاغل در ایرلند برای آنها مشخص شده است .
  • برای کارمندانی که قبلا جواز کار را داشته و از کار برکنار شده است.
  • کارمند توسط موسسات یا شرکت های ایرلندی توصیه شده باشد .
  • برای مشاغلی که در آمد سالانه کارمند ۶۰۰۰۰ هزار یورو می باشد .

متقاضیان می توانند برای شریک یا وابستگان و یا همسر خود در صورت طرح مجوز کار دعوتنامه کاری بفرستد البته به غیر از مشاغلی که احتیاج به مراقبین خاص ایرلندی و یا مشاغلی که خلاف منافع جامعه باشد.

مدت اجازه کار در ایرلند و تمدید مدت زمان آن

اداره کار ایرلند به مدت ۲ سال مجوز  کار صادر می کند و پس از آن برای ۳ سال دیگر متقاضی می تواند مجوز خود را تمدید کند.در صورتی که متقاضی برای ۵ سال متوالی مجوز کاردر ایرلند را دریافت کند دیگر احتیاجی به صدور مجوز کار در ایرلند را ندارد.

زمانی که شخص به مدت ۵ سال به صورت قانونی در ایرلند زندگی و کار کند می تواند اقامت دائم ایرلند را از اداره مهاجرت این کشور درخواست کند . اجازه اقامت دائم برای بیشتر از ۵۵ سال به شخص اعطا می شود و شخص دیگر احتیاجی به مجوز کاردر ایرلند ندارد.

تغییر شغل در ایرلند

اگرشخص  برای بار اول مجوز کار در ایرلند را کسب می نماید معمولا باید به مدت یکسال در کنار کارفرمای خود بماند.(به غیر از موارد استثنایی ) . بعد از اتمام این دوره می تواند کار جدید با کارفرمای جدید ی در ایرلند داشته باشد . البته باید برای کار جدید مشابه و یا به شغل دیگری که در آن زمینه واجد شرایط است، اقدام کند.

از دست دادن شغل  در ایرلند

اگر شخص شغل خود را در ایرلند از دست بدهد باید ظرف ۲۸ روز از تاریخ اخراجش به وزارت کار و نو آوری ایرلند اطلاع دهد.قوانین اخراج کارگران خارج از اتحاده اروپا به شرح زیر است:

  • مجوز کار در ایرلند به مدت ۵ سال :

اگر شخص ازطریق یک نوع مجوز کار در ایرلند پس از ۵ سال متوالی اخراج شود فرد دیگر احتیاجی به اخذ مجوز کار در ایرلند نخواهد داشت. شخص باید از طریق افسر مهاجرت محلی در ایرلند مجوز  مهاجرت نوع ۴ به اعتبار مدت یک سال را اعمال نمایید.این مجوز هر ساله تمدید شده و به شما اجازه خود اشتغالی  و یا هر شغل دیگری را می دهد.

  • مجوز کار به مدت کمتر از ۵ سال :

وزارت کار و نو آوری ایرلند ۶ ماه به شخص اجازه می دهد تا شغل دیگری راپیدا کنند.اگر شما کار جدیدی پیدا کردید باید برای اعمال مجوز کار اقدام کنید.اما نیازی به آزمون یا همان آگهی در کشورو اتحاده اروپا نخواهد داشت.شخص باید به افسر مهاجرت محلی خود مراجعه کرده و اگر ۶ ماه قبل از صدور مجوز کار در ایرلند منقضی شود شخص می تواند از طریق مجوز نوع ۱ شش ماه بیشتر در ایرلند زندگی کند.شخص می تواند  برای ۶ ماه دیگر اجازه مهاجرت خودرا تمدید کند اگر در مدت این ۶ ماه کار جدیدی پیدا نشد باید ایرلند را ترک کنید .

ویزای کار در ایرلند:

شخص باید قبل از مهاجرت کاری  به ایرلند ویزا داشته باشد که می تواند به صورت آنلاین برای اعمال ویزا اقدام کند .اتباع خارج از اتحاده اروپا باید به سفارت ایرلند در کشور خود مراجعه کنند .

ویزا برای وابستگان شخص :

شخص می تواند پس از ورود و اقامت قانونی در ایرلند و در صورتیکه به مدت یک سال در ایرلند مشغول به کار بوده باشد،خانواده ی خود را به ایرلندمنتقل و جهت اقامتشان اقدام نماید.شخص باید نشان بدهد که قادر است هزینه زندگی خانواده خود را تامین کند  . یعنی در واقع شخص نیاز به  حقوق مناسبی که بیش از حداقل درامد در ایرلند است ، دارد .  وابستگان برای ورود به ایرلند نیاز به ویزا دارند و می توانند در ایرلند کار و ادامه تحصیل دهند .همراهان برای کار در ایرلند نیاز به اعمال مجوز کاردارند.

مجوز کار در ایرلند برای اشخاص زیر لازم نیست :

  • شما به عنوان همسر یا پارتنر اتباع ایرلندی و یا شهروند اتحاده اروپا /منطقه اقتصادی اروپا اجازه اقامت در ایرلند را دارید.
  • اتباع سوئیس باشند
  • اشخاصی که در ایرلند پناهنده هستند چه از طریق فرآیند طبیعی یا برنامه پناهنگی اقدام کرده باشند احتیاجی به مجوز کار در ایرلند نداند.
  • به شخصی که به دلایل انسان دوستانه اجازه موقت در ایرلند اعطا شده است .
  • اجازه اقامت به عنوان پدر و مادر یک شهروند ایرلندی اعطا شده است.
  • اشخاصی که اجازه مهاجرت خاص برای زندگی و کار در ایرلند را دارند.
  • دانشجویانی که از طریق ویزای تحصیلی وارد ایرلند شده اند.

موارد رد مجوز کار در ایرلند:

  • اگر قصد پیدا کردن کار در ایرلند را دارید و به عناوین دیگری مانند بازدید کننده وارد ایرلند شوید .
  • به صورت غیر قانونی وارد ایرلند شده باشید.
  • توسط اداره دادگستری مجبور به ترک دولت باشید.
  • از دولت ایرلند خارج شده باشید.
  • اگر قصد داشته باشید برای کارفرمای غیر اروپایی /منطقه اقتصادی /سوئیس که در دولت ایرلند به صورت غیر قانونی کسب و کار دارد.کار کنید مجوز کار شما رد خواهدشد.

 

هزینه های مجوز کار در ایرلند :

این هزینه ها باید توسط متقاضی پرداخت شود اما در هر صورت کارفرما یا کارمند می توانند به اعمال پرداخت آن  اقدام کنند.در برخی شرایط امکان دارد از هزینه مجوز کا ر چشم پوشی شود  به عنوان مثال کار فرما از یک موسسه خیریه ثبت شده باشد.

هزینه های مجوز اشتغال در ایرلند

 

مدت اجازه کارمیزان هزینه
تا ۶ ماه۵۰۰ یورو
تا ۲ سال۱۰۰۰ یورو

 

هزینه پرداخت مجوز کار در ایرلند

مدت زمان تمدیدمیزان هزینه
تا ۶ ماه۷۵۰ یورو
تا ۳ سال۱۵۰۰ یورو

 

اگر ویزای کار ایرلند رد شود ۹۰% از هزینه ها به متقاضی استرداد خواهد شد.این هزینه برای گواهی ثبت (۳۰۰ یورو) می باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار ایرلند:

  • پاسپورت متقاضی همراه با دو برگ کپی از صفحات اطلاعات شخصی
  • عکس پاسپورتی همراه با پرداخت هزینه های پردازش
  • رزمه کاری شخص
  • مدارک پیشنهاد کاری کارفرمای ایرلندی
  • بیانیه گردش مالی شخص که معمولا ۲۵۰۰ دلار تا ۵۰۰۰ دلار در حساب شخصی خود باید داشته باشد.

به طور کل کار در ایرلند برای اشخاصی که قصد مهاجرت به ایرلند را دارند می تواند گزینه ی مناسبی باشد. شخص متقاضی می تواند با کسب ویزای کار در ایرلند به مدت ۵ سال در این کشور اقامت داشته باشد و پس از آن برای اقامت دائم خود اقدام نماید. در مورد ویزای کار در ایرلند نکته ی قابل توجه نیز این است که شخص پس از یک سال اقامت در کشور ایرلند می تواند نسبت به اقامت اعضای درجه یک خانواده خود نیز اقدام نماید.

 

نگارنده  :بهار وفایی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *