تابعیت از طریق ازدواج در فرانسه

تابعیت از طریق ازدواج در فرانسه

آیا در فکر مهاجرت هستید؟ آیا می خواهید تابعیت خود را تغییر دهید؟ آیا در رابطه با اخذ تابعیت از طریق ازدواج در فرانسه اطلاعات کافی دارید؟ آیا می دانید اگر پروسه ی درخواست شما خالی از ایراد و دارای مستندات رسمی باشد به سادگی می توانید به تابعیت از طریق ازدواج در فرانسه اقدام کنید؟ همانطور که می دانیم، کشور فرانسه در اعطای تابعیت به شهروندان خود، سیستم خون را به عنوان قاعده ی اصلی پذیرفته است. اما طبق اصول و مقرراتی می توان تابعیت از طریق ازدواج در فرانسه را به دست آورد. البته اخذ تابعیت از طریق ازدواج درفرانسه زمانی محقق می شود که شما با شخص فرانسوی ساکن فرانسه ازدواج کنید و از طریق سند ازدواج خود اقدام به این امر نمایید. تلاش ما در این مقاله بر این است که راه های اخذ اقامت و همچنین راه های اخذ تابعیت از طریق ازدواج در فرانسه را برای شما بازگو کنیم.

اگر شما تبعه ی کشور فرانسه نیستید، اما حداقل ۴ سال است که با یک شهروند فرانسوی ازدواج کرده اید، تابعیت فرانسه بر روی شما اعمال می شود.

اگر شما قصد ازدواج در فرانسه با یک شهروند فرانسوی را دارید اما قصد ماندن و تشکیل خانواده در آنجا را ندارید برای شما ویزای اقامت کوتاه مدت برای دیدار خصوصی (ازدواج) صادر می شود. دولت فرانسه در صورت صدور این ویزا، اجازه ی تشکیل خانواده و همچنین تبدیل این ویزا به ویزای دیگر را به شما نخواهد داد. اما اگر شما هم قصد ازدواج با یک شهروند فرانسوی و هم قصد تشکیل خانواده و سر و سامان گرفتن در فرانسه را دارید و برای آن برنامه ریزی کرده اید، باید برای ویزای بلندمدت اقدام کنید. هنگامی که جشن ازدواجتان برپا شد و سند رسمی ازواج برای شما صادر شد، برای شما به عنوان همسر یک تبعه فرانسوی کارت اقامت در کشور فرانسه از طریق ازدواج صادر خواهد شد. ضمن اینکه وقتی یک تبعه ی خارجی با یک شهروند فرانسوی یا یک شهروند در اتحادیه اروپا ازدواج می کند، معاف از هزینه ی پرداخت در این فرایند است. (این مسئله فقط برای افراد متاهل دارای اعتبار است).

شما برای اقدام به این امر (اخذ اقامت یا اخذ تابعیت از طریق ازدواج به کشور فرانسه)  باید به صورت حضوری به کنسولگری کشور فرانسه در کشور خود مراجعه کنید. در واقع حضور شما در کنسولگری الزامی است و همه ی متقاضیان در ابتدا باید برای یک قرار ملاقات برنامه ریزی کنند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای ازدواج (کوتاه مدت) با شهروند فرانسوی

  1. یک فرم درخواست ویزای اقامت کوتاه مدت که به زبان فرانسوی یا انگلیسی امضا و تکمیل شود.
  2. آخرین گواهینامه ازدواج در فرانسه (اگر در زمان ازدواج در فرانسه بوده اید) یا آخرین گواهینامه ازدواج (اگر در زمان ازدواج در فرانسه نبوده اید). در نظر داشته باشید که از تنظیم این گواهی نباید بیشتر از دو ماه گذشته باشد.ارائه گواهینامه برگزاری جشن ازدواج خارج از کشور، به شهرداری محلی که ازدواج در آن برگزار شد (نه محلی که در حال حاضر در آن اقامت دارید) الزامی می باشد و اعلام عدم مخالفت با ازدواج شما.
  1. یک سند اثبات ملیت فرانسوی از همسرتان (کارت شناسایی ملی یا گواهی ملی فرانسه به استثنای پاسپورت ملی فرانسه).
  2. فتوکپی از تمامی ویزاهای شنگن که تا کنون از آن بهره مند بودید به علاوه فتوکپی تمامی مهرهای ورود و خروج. ضمن اینکه اعتبار گذرنامه شما باید حداقل ۳ ماه بعد از پایان اعتبار ویزای درخواستی شما باشد و حداقل دارای دو صفحه ی خالی از مهر باشد که آن را با یک فتوکپی صفحه ی شناساییتان ارائه کنید.
  3. یک عکس رنگی در ابعاد ۳٫۵ در ۳٫۵ بدون حجاب با زمینه روشن.

اصل تمامی مدارک ذکر شده باید همراه با یک فتوکپی از هرکدام ارسال شود، مگر آن دسته از مدارک که مستقیما به سفارت تحویل داده میشود که پس از انجام مصاحبه مسترد می گردد.ممکن است عندالزوم علاوه بر مدارک فوق، مدارک دیگری نیز درخواست شود.

* اخذ اقامت از طریق ازدواج بهترین و سریع ترین راه مهاجرت می باشد.

 

اخذ اقامت دائم در فرانسه از طریق ازدواج

  1. ازدواج با شخصی که به نحوی از انحا موفق به اخذ اقامت موقت فرانسه شده و برای همسرش نیز به عنوان همراه یا main applicant جهت ورود به فرانسه اقدام کند.در این حالت همسر شخص می تواند در کمتر از ۶ ماه جهت ویزای همراه اقدام نماید و ویزای وابسته به همسر خود در فرانسه را دریافت کند. به محض اخذ اقامت یا تابعیت شخص به عنوان شخص همراه یا وابسته، برای همسر نیز اقامت صادر می شود؛ که در این حالت شخص یا همسر او، باید تمکن مالی خود را برای اعلام توانایی و تقبل هزینه های زندگی در فرانسه به سفارت دولت فرانسه در کشور خود نشان دهند.
  1. ازدواج با شخصی که اقامت دائم فرانسه دارد؛ این مسئله در صورتیست که شخصی اقامت دائم فرانسه را دارد با شخصی که اقامت و تابعیت کشور دیگری را دارد ازدواج می کند و اقدام به تشکیل پرونده مهاجرتی می کند. اخذ اقامت فرانسه از طریق ازدواج در این فرض، با توجه به شرایط شخص متقاضی و همسر او ۳ الی ۴ سال زمان خواهد برد، چون از آنجایی که این موضوع منجر به مهاجرت و اقامت دائم فرد می شود باید پروسه ی حقوقی و قانونی خود را به طور کامل ذکر کند.از جمله شرایطی که برای این نوع اقامت مورد نیاز است، تمکن مالی مناسب برای حضور نفر دوم در خاک فرانسه و تهیه ملک مناسب در فرانسه که ظرفیت زندگی برای دو نفر را از دیدگاه دولت فرانسه داشته باشد. شخص متقاضی باید این امور را از طریق : سه پرینت آخر بانکی، گواهی تهیه محل سکونت، اسناد مثبته و تایید کننده شغل شخص متقاضی و اصل دعوتنامه تنظیم شده در شهرداری به همراه یک فتوکپی.اخذ اقامت فرانسه از طریق ازدواج، تنها زمانی امکان پذیر است که شما با شخصی ازدواج کنید و سپس پروسه حقوقی خود را جهت اخذ اقامت کشور فرانسه از طریق ازدواج آغاز کنید؛ چراکه دولت فرانسه در موارد متعددی متوجه ازدواج های صوری شده که در این صورت ضررهای جبران ناپذیری بر شما وارد می شود.
  1. ازدواج با شخصی که تابعیت کشور فرانسه را دارد؛ طبق نظام حقوق بین الملل خصوصی که اکثر کشورهای جهان آن را پذیرفته اند، در صورتی که شخصی با یک شهروند فرانسوی ازدواج کند می تواند جهت اخذ تابعیت اقدام نماید که البته این پروسه ۶ ماه تا ۱ سال زمان می برد و در واقع میانبریست برای مهاجرت به اروپا و ویزای شنگن (در این صورت باید ثابت شود که ازدواج شما کاملا رسمی انجام شده و نیاز به ارائه مدارک و دلایل محکمه پسندی می باشد).

در بعضی کشورها از جمله ایران، آثار حقوقی اخذ تابعیت در ازدواج برای زن و مرد متفاوت است ؛در بند ۶ ماده ۹۷۶ می گوید هر زن تبعه ی خارجی که شوهر ایرانی اختیار کند تبعه ی ایران محسوب می شود.

همانطور که می بینیم سیستم تابعیتی ایران در امر ازدواج کاملا تحمیلی است اما در مورد فرانسه قید شده ازدواج با مرد و زن آن حتما منتهی به اخذ تابعیت فرانسه می شود و در این امر هیچ تفاوتی بین زن و مرد و همجنس نیست.

به هر حال اعطای تابعیت فرانسه از طریق ازدواج به ۳ طریق ذیل انجام می شود :

اولا) حد اقل ۴ سال از ازدواج زن و مرد گذشته باشد. البته اگر متقاضی نتواند ثابت کند که حداقل ۳ سال اخیر را در فرانسه زندگی می کرده، ممکن است این ۴ سال به ۵ سال افزایش پیدا کند.

دوما) اگر زن و مرد در خارج از فرانسه زندگی می کنند، همسر متقاضی (تبعه ی اصلی) باید در اداره فرانسویان خارج از کشور ثبت نام کند.

سوما) اگر زن و مرد در خاک فرانسه ازدواج کنند، ازدواجشان باید در دفتر ثبت اسناد مدنی فرانسه ثبت شود.

 

تابعیت از طریق ازدواج در فرانسه، یکی از طرقیست که می توان از طریق آن تغییر تابعیت داد یا اخذ اقامت دائم کرد. از اول ژوئن ۲۰۰۹ کنسولگری فرانسه شروع به صدور اقامت برای همسران اتباع فرانسوی نمود که اعتبار آن ۱ سال است و این امر نیز یک راه خوب برای اقدام به تابعیت از طریق ازدواج در فرانسه است. تلاش ما بر این بود که در این مقاله راه های اخذ اقامت و همچنین اخذ تابعیت از طریق ازدواج در فرانسه را برای شما عنوان کنیم.

 

فاطمه ملکیان

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *