ترک تابعیت دانمارک

ترک تابعیت دانمارک

آیا در مورد قوانین تابعیت دانمارک  اطلاعاتی دارید؟ آیا در مورد اخذ تابعیت دانمارک اطلاعانی دارید؟ آیا در مورد ترک تابعیت دانمارک اطلاعاتی دارید؟ آیا در مورد تبعات ترک تابعیت دانمارک اطلاعی دارید؟ آیا در مورد قوانین ترک تابعیت دانمارک اطلاعی دارید؟ تابعیت مضاعف کشور دانمارک چیست؟ آیا کشور ایران درمورد ترک تابعیت ایران قوانینی را پیش‎بینی کرده است؟  در این مقاله در مورد قوانین و شرایط  تابعیت دانمارک و ترک تابعیت دانمارک و تبعات آن و در مورد قوانین ترک تابعیت کشور ایران اطلاعاتی کسب خواهید کرد.

تابعیت دانمارک

قوانین و مقررات تابعیت دانمارک براساس قانون کشور دانمارک می‎باشد. برای اخد تابعیت کشور دانمارک راه و روش‎های مختلفی وجود دارد. اخذ تابعیت کشور دانمارک ممکن است با توجه به شرایط ذیل صورت بگیرد:

  • شخصی که به مدت هفت سال به طور مداوم در خاک کشوردانمارک اقامت داشته باشد.
  • شخصی که بتواند با اسناد و مدارک ثابت نماید که تابعیت قبلی خود را از دست داده است.

 ترک تابعیت دانمارک

کشور دانمارک هم مثل سایر کشورها قوانینی برای ترک تابعیت کشور خود دارد و ترک تابعیت کشور دانمارک به یکی از روش‎های ذیل صورت می‎گیرد:

  • به طور خودکار اگر شخصی تابعیت دانمارکی را از طریق تولد کسب کرده باشد، ولی در دانمارک به دنیا نیامده باشدو هرگز تا سن ۲۲ در دانمارک زندگی نکرده باشد (مگر آن که این موضوع فرد را بی هویت کند یا این که شخص در مجموع هفت سال در یکی دیگر از کشورهای اسکاندیناوی زندگی کرده باشد.
  • با حکم دادگاه اگر فردی تابعیت کشور دانمارک را به صورت متقلبانه به دست آورده باشد.
  • اقدام داوطلبانه از طریق وزارت امور پناهندگان، مهاجران و جذب در جامعه (کسی که تمایل به اخذ تابعیت خارجی را داشته باشد ممکن است از طریق این اقدام داوطلبانه تابعیت دانمارکی خود را از دست بدهد)
  • با حکم دادگاه در صورتی که فرد اقدام‎هایی در خصوص نقض کدهای ۱۲ و ۱۳ قانون دانمارک (امنیت ملی دانمارک) مرتکب شده باشد، مگر اینکه این موضوع فرد را بدون تابعیت کند.

تابعیت مضاعف دانمارک

در ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی، مجوزی را برای شهروندان خارجی دانمارک صادر کرد که این امکان را به آن ها می دهد تا با حفظ تابعیت خارجی خود، شهروند دانمارکی نیز باقی بمانند و به اتباع خارجی نیز اجازه داد  که   تابعیت دانمارک را بدون ترک تابعیت قبلی خود کسب کنند. همچنین بندی در این قانون وجود داشت که این امکان را به اتباع سابق دانمارکی که با کسب تابعیت جدید، تابعیت دانمارکی خود را از دست داده بودند؛ بتوانند تابعیت دانمارکی خود را دوباره کسب کنند. این بند از قانون در سال ۲۰۲۰ منقضی خواهد شد. در بندی دیگر که تا سال ۲۰۱۷ منقضی خواهد شد، به متقاضیان کنونی که با تابعیت دانمارکی آن ها موافقت شده است، تحت شرایطی برای باز پس گیری تابعیت قبلی خود اقدام کنند و همچنان شهروند دانمارکی محسوب شوند. این قانون جدید از اول سپتامبر ۲۰۱۵ ا هر شخصی با تابعیت دانمارکی با وجود قانون جدید، می بایست تحت قانون برخی کشورها تابعیت خارجی خود را ترک کنند. به عنوان مثال، شخصی که  تابعیت دوگانه دانمارکی-ژاپنی از طریق تولد را دارد و تمایل به حفظ تابعیت ژاپنی خود دارد، می بایست بر اساس قانون تابعیت ژاپن، اظهارنامه ای مبنی بر تمایل به حفظ تابعیت ژاپنی قبل از ۲۲ سالگی داشته باشد (ماده ۱۴، بند ۱). این فرآیند به طور خودکار منجر به ترک تابعیت دانمارک نخواهد شد، چون دولت ژاپن قدرتی مبنی بر ملغی کردن تابعیت دانمارکی ندارد. اگرچه، شخصی که اظهار می کند که دانمارکی است، به جای ژاپنی، تابعیت تحت این شرایط به طور خودکار منجر به ترک تابعیت دانمارکی خواهد شد (ماده ۱۱، بند ۲).

لازم است  در این مقاله در مورد ترک تابعیت کشور ایران مطالبی گفته شود تا کسانی که مقاله تابعیت و ترک تابعیت کشورانمارک را مطالعه می‎کنند درمور ترک تابعیت و قوانین ترک تابعیت کشور ایرا هم اطلاعاتی کسب کنند.

ترک تابعیت کشور ایران

ماده ۹۸۸ قانون مدنی در مورد ترک تایعیت کشور ایران این گونه بیان می‎کند:

اتباع ايران نمي توانند تابعيت خود را ترک کنند مگر به شرايط ذيل:

به سن ۲۵ سال تمام رسيده باشند.

هيئت وزرا خروج از تابعيت آنان را اجازه دهد.

قبلاً تعهد نمايند که در ظرف يکسال از تاريخ ترک تابعيت حقوق خود را بر اموال غير منقولي که در ايران دارا مي باشند و يا ممکن است بالوراثه دارا شوند ولو قوانين ايران اجازه تملک آنرا به اتباع خارجه بدهد به نحوي از انحاء به اتباع ايراني منتقل کنند. زوجه و اطفال کسي که بر طبق اين ماده ترک تابعيت مي نمايد اعم از اينکه اطفال مزبور صغير يا کبير باشند از تابعيت ايراني خارج نمي گردند مگر اينکه اجازه هيئت وزرا شامل آنها هم باشد. خدمت تحت السلاح خود را انجام داده باشند.

تبصره الف: کساني که بر طبق اين ماده مبادرت به تقاضاي ترک تابعيت ايران و قبول تابعيت خارجي می‎نمايند علاوه بر اجراي مقرراتي که ضمن بند (۳) از اين ماده درباره آنان مقرر است بايد ظرف مدت ۳ ماه از تاريخ صدور سند ترک تابعيت از ايران خارج شوند. چنانچه ظرف مدت مزبور خارج نشوند مقامات صالحه امر به اخراج آنها و فروش اموالشان صادر خواهند نمود و تمديد مهلت مقرره فوق حدماکثر تا يکسال موکول به موافقت وزارت امور خارجه مي‎باشد.

تبصره ب: هيئت وزيران مي‎تواند ضمن تصويب ترک تابعيت زن ايراني بي شوهر ترک تابعيت فرزندان او را نيز که فاقد پدر و جد پدري هستند. کمتر از ۱۸ سال تمام دارند و يا به جهات ديگري مهجورند اجازه دهد. فرزندان زن مذکور نيز که به سن ۲۵ سال تمام نرسيده باشند مي‎توانند به تبعيت از درخواست مادر تقاضاي ترک تابعيت نمايند.

در این مقاله سعی شد در مورد قوانین تابعیت دانمارک و همچنین در مورد قوانین ترک تابعیت دانمارک که در قانون اساسی کشور دانمارک آمده و پیش‎بینی شده است بحث شد  و در آخر مقاله هم در مورد قوانین ترک تابعیت ایران که در ماده ۹۸۸ قانون مدنی که پیش‎بینی شده است بیان شد. ترک تابعیت دانمارک و تابعیت دانمارک و همچنین تابعیت مضاعف کشور دانمارک مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

نویسنده: ساناز قشقائی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *