پناهندگی در نروژ

پناهندگی در نروژ :

همه ساله تعداد قابل توجهی از مردم کشور های در حال توسعه ، برای پناهندگی در نروژ  اقدام میکنند . این افراد معمولا برای اخذ پناهندگی در نروژ  سختی های بسیاری را تحمل میکنند . اما باید به این نکته توجه نمود که چرا و تحت چه فشارهایی افراد ، راضی به سختی های طاقت فرسایی جهت پناهندگی در نروژ  را متحمل می شوند. بسیاری افراد بر این باورند که با پناهندگی در کشور نروژ میتوانند مشکلات و سختی هایی که در زندگی داشته اند را التیام ببخشند، اما باید متذکر شد که افرادی که اقدام به پناهندگی میکنند دچار مشکلات بسیار زیادی خواند شد ، حتی اگر این پناهندگی در نروژ که کشوری است که دارای فرهنگ غنی و اقتصاد عالی می باشد. 

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

پناهندگی در نروژ با چه شرایطی مقدور است؟ آیا از مقررات و قوانین حاکم بر پناهندگی در نروژ مطلع هستین؟  آیا می دانید پس از پناهندگی در نروژ  می توان اقامت ترکیه را دریافت نمودیا نه؟ حقوق یک پناهنده در نروژ  چیست؟ آیا ممکن است یک پناهنده به نروژ  به کشور خود مسترد شود؟ دلایل مورد پذیرش این کشور برای پناهندگی در نروژ کدام است؟ پناهندگی یکی از اقسام مهاجرت است که معمولا به دلایل خاصی صورت می پذیرد، در اغلب موارد پناهندگی در نروژ در مقابل بقیه اقسام مهاجرت به این کشور قرار گرفته و پناهندگان در نروژ  شرایط متفاوتی نسبت به سایر مهاجرین را تجربه می کنند .

 

پناهندگی در نروژ :

بر اساس تعریف کنوانسیون وضعیت پناهندگان پناهنده در لغت به کسی گفته می شود که از کشور  محل زندگی خود فرار کرده اند و نمی توانند به آنجا برگردند زیرا ترس موجه از این دارند که مورد آزار واذیت براساس مذهبشان ، نژادشان ،ملیت ، و عقیده های سیاسی شان ویا عضویت در گروه های اجتماعی خاص می باشند . اولین اقدامی که پناهندگان می بایست انجام دهند ثبت نام در کمیساریای عالی سازمان ملل متحد می باشد که در وافع این موسسه مسئول اجرای بند های کنوانسیون  وضعیت و حمایت پناهندگان بین المللی می باشد . پارلمان کشور نروژ هرساله  تعداد پناهنده ها ملیتشان و کشورهایی که از آن ها انتخاب صورت می گیرد را تصویب می کند و وزارت دادگستری و برنامه ریزی کشور نروژ برای اینکه این سهمیه چگونه به افراد تعلق بگیرد  را با وزارت خانه های دیگر از جمله وزارت کودکان مشورت می کند و سپس آن را مطرح می کند . این تصمیم گیری ها وتخصیص ها براساس اطلاعات  و پیشنهادات ارائه شده توسط اداره مهاجرت نروژ  اعمال شده است .

نروژ تنها کشوری در اروپا می باشد که سازمان های غیر دولتی در آن جلسات مختلفی برگزار میکنند وبرای برنامه ریزی و سهمیه  سالانه پناهندگان به دولت مشاوره می دهند . در کشور نروژ اداره کل اتباع خارجی مسئول تصمیم گیری های نهایی برای اسکان پناهندگان وصدور ویزا می باشد . در سهمیه بندی ها برای پناهندگان اولویت با کسانی می باشد که آن ها را کمیساریای عالی پناهندگان معرفی کند اما این امکان نیز جود دارد که در جایی که کشور نروژ توافقنامه ای امضاء کرده است که سفارت نروژ یا سازمان های بین المللی و…افراد را شناسایی کنند و اگر در جایی نبود افرادی را که سازمان های غیر دولتی شناسایی کنند اولویت خواهند داشت از جمله کمیته هلسینکی .   در نروژ  هر سال حدود ۸۷۰ پناهنده توسط  اداره کل اتباع خارجه  انتخاب می شوند . مدت زمانی که احتیاج است برای تصمیم راجع به  ورود پناهندگان در کشور نروژ ۴ ماه ونیم طول می کشد .

وضعیت پناهندگان از بدو ورودشان در نروژ تعیین می شود . اما پناهندگانی که از طریق فرآیند انتخاب ، انتخاب شده اند تعیین وضعیت این پناهندگان قبل از خروجشان از کشور در همان کشور مبدا انجام می شود . تمام پناه جویان چه کسانی که در نروژ مستقر هستند و چه کسانی که در کشور مبدا هستند اجازه اقامت ۳ ساله در نروژ  می گیرند .

پناهندگانی که در نروژ مستقر شده اند می توانند پس از گذشت ۳ سال اقامت در نروژ درخواست اقامت دائم دهند . البته این در خواست نیازمند این است که شواهدی مبنی بر تکمیل دوره های آشنایی با نروژ  نشان دهند . افرادی که اجازه اقامت دائم در کشور نروژ را دارند این اجازه را دارند که در خارج از نروژ  برای حداکثر دو سال اقامت داشته باشند . بدون اینکه حقوقی که  به سبب اقامت شان در نروژ دارند به خطر بیا فتد . همچنین پناهندگان مقیم در نروژ این امکان را دارند تا پس از ۷ سال اقامت در نروژ  برای سیتیزن شیپی ( شهروندی ) در نروژ تقاضا کنند . البته متقاضیان شهروندی می بایست  توانایی خود را  در زبان نروژی ودیگر زبان های سامی نشان دهد و در صورتی که موفق شد می بایست شهروندی سایبق خود را لغو وانکار کند .

پناهندگان مقیم در نروژ  می توانند برای اعضای خانواده شان ( همسر ، شریک زندگی بدون ازدواج یا دیگر اعضای خانواده اش که حداقل دو سال با آن ها زندگی کرده باشند و فرزندانش که زیر ۱۸ سال هستند درخواست دهند تا به نروژ بیایند . اگر پناهنده بلافاصله پس از یک سال حضور در نروژ نشان دهد در آمدش برای هزینه های اعضای خانواده اش کفاف میدهد می تواند در خواست ورود خانواده اش به نروژ را بدهد . شهرداری های نروژ مسئول معرفی مهاجران وپناهندگان که از طریق یکپارچه سازی خدمات به دست می آورند کی باشند .

خدمات شهرداری ها عبارتند از : آموزش پرورش کودکان ، مسکن مناسب ، بهداشت و درمان و آموزش حرفه ای اشتغال می باشد . بعضی از این خدمات به صورت برنامه های مقدماتی فردی که همه پناهندگان موظف به پیروی آن ها هستند و شهرداری های نروژ  هم می بایست طی ۳ ماه  از ورد پناهجویان آن را فراهم  وآماده کنند . که این برنامه ها شامل موارد زیر آموزش همی لازم برای ورود به بازار کار ، آموزش زبان نروژی ، برنامه های لازم برای ادامه تحصیل ، راهنمایی های شغلی  می باشد .

مدت زمان دوره های برنامه های مقدماتی در حالت عادی ۲ سال است البته شهرداری این امکان را دارد که  یک پناهنده به طور خاص سودمند باشد این برنامه ها را تا۳ سال افزایش می دهد . پناجویان برای به دست آوردن اقامت دائم نروژ  باید این برنامه های در مدت ۳ سال تمام کنند که این برنامه ها شامل ۵۵۰ ساعت آموزش زبان و ۵۰ ساعت مطالعات فرهنگی و اجتماعی می باشد . اگر شخص پناهنده به زمان بیشتری برای یادگیری زبان داشته باشد شهرداری می تواند ساعات آموزش زبان را به ۲۴۰۰ ساعت افزایش دهد .

مزایا و معایب پناهندگی در نروژ :

برنامه های اسکان مجدد نروژ از بزرگترین سهمیه بندی ها در اتحادیه اروپا می باشد . که اسکان در شهرها با همکاری  بین مقامات مرکزی و محلی دولت نروژ انجام می پذیرد . حجم بسیار زیاد پناهندگان در کشور نروژ  و نیاز های جدی پزشکی و اجتماعی که دارند باعث شده است که شهرداری های که در حال کسب تجربه در زمینه های یافتن مسکن  برای پناهندگان مستقر در نروژ هستند در بعضی از موارد تاثیرات منفی داشته باشد .

در نهایت با توجه به آنچه گفته شد می توان گفت که پناهندگی در نروژ کار پر ریسک وپر خطری می باشد . در صورتی که افراد می توانند با احترام و از طرق قانونی وارد کشور نروژ شوند چرا پناهندگی در نروژ را انتخاب می کنند . برای پناهدگی در نروژ شخص متقاضی باید دلائل ومدارک خود را به دولت کند نشان دهد . فرد متقاضی پناهندگی پس از در خواست پناهندگی به حال خود رها نمی شود و توسط دولت نروژ ساپورت مالی وعاطفی می شود . از شرایط پذیرش پناهندگی در نروژ دلائل کافی مبنی بر نداشتن امنیت جانی، مالی، اجتماعی و… است . البته با توجه به اینکه اکثر کشور های امضاء کننده کنوانسیون پناهندگی هیچ یک به تعهدات خود پایبند نبودند توصیه می شود به مشاورین حاذق بین امللی در حوزه مهاجرت مراجعه فرمایید تابتوانید از طرق قانونی وارد کشور نروژ شوید .

گردآورنده : مریم مومنی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *